|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۹۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
روحانی وضعیت آمار مبتلایان، بهبود یافتگان، درگذشتگان و بستری شدن گان بیماری کرونا در کشور را مورد استناد قرار داد و یادآورشد که این نشان می دهد ملت و کادر درمان کارنامه خوبی برای تاریخ ارایه کردند.

 

 رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با ارائه آمار و ارقامی از روند توسعه شتابان کشور به رغم تحریمهای غیرقانونی دشمنان، تاکید کرد که امسال در حوزه عمرانی 3 هزار و 900 طرح از محل 31 هزار میلیارد تومان اعتبارات این حوزه، به بهره برداری می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت گفت: تا پایان امسال همچنین طرح ها و پروژه هایی به ارزش حدود 170 هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن و 65 هزار میلیارد تومان در راه و شهرسازی به بهره برداری می رسند.

روحانی گفت که این شرایط نشان می‌دهد علیرغم سختی های فراوان ناشی از تحریم ها، مردم ما برای اداره کشور کاملاً باید دلگرم و مطمئن باشند.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت نام و یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و 15 خرداد، تاکید کرد: در تمام دوران رهبری حضرت امام (ره)، تدبیر و معماری دقیق ایشان برای پیشبرد نهضت و نظام جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است و امیدوارم همه ما بتوانیم وفادار به راه امام خمینی(ره) و پیرو خط ایشان تا پایان زندگی‌مان باقی بمانیم.

دکتر روحانی اظهارداشت: انتخاب خلف صالح و جانشین بر حق امام (ره) در کمتر از 24 ساعت پس از ارتحال ایشان از سوی مجلس خبرگان رهبری، خواب آشفته و پیش بینی های دشمنان را فرو ریخت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به گذشت 100 روز از مقابله با بیماری کرونا در کشور و مقایسه آمار، ارقام، وضع کشور، وضع اقتصادی و آثار کرونا در اقتصاد با مشکلات برخی کشورهای پیشرفته در جهان تصریح کرد: امروز بعد از گذشت 100 روز از مقابله و ایستادگی در برابر این ویروس خطرناک، شاهد کارنامه خوب یکصد روزه کادر درمانی و ملت ایران در مبارزه با بیماری کرونا هستیم و این در تاریخ می ماند.

روحانی با بیان اینکه اگر هنوز در بعضی از استان‌ها شرایط سختی وجود دارد حتماً با کمک مردم از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد، ادامه داد: آمار علمی اعم از تعداد بستری، تعداد افرادی که در این مدت متوفی شدند و آنهایی که بهبود پیدا کردند، نشانگر ارایه کارنامه خوب کادر درمانی و ملت در برابر تاریخ است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز باید نام و یاد امام عزیز و بزرگوارمان را گرامی بداریم که این هفته مصادف با سالروز آن عزیز در 31 سال پیش است.

در همه دوران رهبری امام برای نهضت اسلامی در طول حدود 16 سال و رهبری نظام و انقلاب در طول 10 سال، تدبیر و معماری دقیق امام(ره) را برای پیشبرد نهضت و هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم.

البته اقدامات بسیار مهم امام در سال آخر زندگی‌شان وجود دارد که در برخی از موارد هم ایشان این تعبیر را در سال آخر در بیانیه‌ها و جملات‌شان داشتند که امیدوارم خداوند ما را بپذیرد و گویی این تأکید و جمله ایشان، نگاه خود ایشان بر این بود که ماه‌های پایانی زندگی شان است.

بحث پایان جنگ و قطعنامه 598 که بسیار حائز اهمیت بود که جنگ 8 ساله و دفاع 8ساله چگونه پایان بپذیرد در همین سال پایانی عمر ایشان انجام شد؛ مسایل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دو مرتبه باید گشوده شود تا آن پیام معروف ایشان به گورباچف، مربوط به همین سال آخر زندگی امام بود.

اما چند مسئله مهم در ماه‌های پایان زندگی امام(ره) بود که فوق‌العاده حائز اهمیت بود؛ مسأله اول، موضوع مسیر رهبری در ماه‌های آینده و بعد از حیات امام(ره) بود؛ آنچه قبلاً در قانون اساسی بود، شرط مرجعیت بود برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد و امام(ره)این مسأله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت، شرط مرجعیت را برداشت و مسأله دیگری که بسیار مهم بود در روزهای پایانی و ماه‌های آخر زندگی امام(ره)، مسأله اصلاح قانون اساسی بود که ایشان در اوایل سال 1368 که سال پایانی عمر امام(ره) بود، مسأله اصلاح قانون اساسی و مواردی که باید اصلاح شود را مشخص کردند و افرادی را که بنا بود این اصلاحات را انجام دهند، معین نمودند و اینکه اصلاح قانون اساسی باید به رأی مردم گذاشته شود.

بنابراین می‌بینیم که در سال پایانی زندگی امام(ره) مسایل بسیار مهمی به دست ایشان حل شد که اگر اینگونه اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود، شاید ما با مشکلاتی بعد از وفات امام مواجه می‌شدیم.

اما در عین حال یکی از روزهای بسیار پر غم و اندوه برای ملت ما روز 13 خرداد سال 68 بود که در ساعت 10 و 20 دقیقه شب امام(ره) این جهان را وداع گفتند و روز 14 خرداد وفات و رحلت ایشان اعلام شد.

وفاداری مردم به امام(ره) از آغاز تا پایان نشان داده شد و یکی از آن موارد وفاداری عزاداری مردم و آن تشییع جنازه کم‌نظیر تاریخی نسبت به امام(ره) بود و امروز بعد از سی و یک سال همچنان می‌بینیم مردم عشق و علاقه به آن امام و پیروی از راه او را مد نظر خودشان قرار دادند.

در سراسر زندگی امام(ره) و در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور، توکل امام(ره) به خداوند و اعتماد به نفس و تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در همه جا مشاهده می‌کنیم؛ از قبل و بعد از پیروزی انقلاب و با حوادث متنوع و مختلفی که با آن مواجه بودیم.

البته 15 خرداد را هم در این هفته داریم که آن هم باز به مناسبت حمایت مردم از امام(ره) بود؛ یعنی کل حادثه 15 خرداد به عنوان حمایت از راه و خود امام(ره) و بزرگترین‌ وفاداری بود که در دهه‌های اخیر تاریخ کشور رخ داد و مردم فداکاری بزرگی را انجام دادند و همان فداکاری باعث حفظ  و راه انقلاب و حتی حیات امام(ره) عزیز و بزرگوار ما شد که ایشان رهبری را ادامه دادند.

یاد آن امام کبیر را گرامی می‌داریم و همچنین یاد می‌کنیم از آن تصمیم بسیار مهم مجلس خبرگان در همان روز 14 خرداد که در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام توانست تصمیم بگیرد و تقریباً در کمتر از 24 ساعت خلف صالح و جانشین به حقی را برای امام تعیین کند؛ یعنی از وفات امام که ساعت 10 و 20 دقیقه شب چهاردهم رخ داد، تا عصر و غروب روز چهاردهم قبل از اذان مغرب که رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان مشخص شد، حتی این فاصله به 24 ساعت نرسید.

خواب آشفته‌ای که دشمنان برای رحلت امام(ره) پیش‌بینی کرده بودند و فکر می‌کردند که در کشور بعد از وفات امام نه امنیتی و نه وحدتی خواهد بود و نه مجلس خبرگان رهبری قادر به این کار خواهد بود؛ اینها پیش‌بینی می‌کردند که قادر نیستند رهبری را تعیین کنند و این هم عنایت خداوند بود که در همان روز 14 خرداد رهبر نظام مشخص شد و الحمدالله زیر سایه همین رهبری فرهیخته می‌بینیم ملت و کشور ما در برابر انواع توطئه‌ها حفاظت و حراست شده است.

نکته دوم این است که در مقابله با کرونا از 100 روز عبور کردیم و این بسیار مهم بود در شرایط بسیار سختی که مردم ما می‌بینند در کشورهایی که حتی از لحاظ مالی و اقتصادی و پزشکی و علمی پیشرفته هستند، در طول این مدت با چه مشکلات بزرگی در برابر این ویروس مواجه شدند.

آمار و ارقام و وضع کشور، وضع اقتصادی، آثار کرونا در اقتصاد و همه اینها در سراسر کشورهای دنیا و کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و بحمدالله امروز بعد از گذشت 100 روز از مقابله و ایستادگی در برابر این ویروس خطرناک و کار بزرگی که کادر درمانی انجام داد و همه ملت که به صحنه آمدند و پشتیبانی کردند، الحمدالله شرایط قابل قبولی را مشاهده می‌کنیم حتی به نظر من، شرایط ما شکننده هم نیست.

تا امروز مردم با وفاداری، اتحاد و پشتیبانی از کادر درمان در صحنه بودند و اگر همه ادامه دهیم، شرایط شکننده‌ای هم نخواهیم داشت؛ اگر در بعضی از استان‌ها هنوز شرایط سختی وجود دارد، حتماً با کمک مردم از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.

این را آمار علمی اعم از تعداد بستری، تعداد افرادی که در این مدت متوفی شدند و آنهایی که بهبود پیدا کردند، نشان می‌دهد؛ آمار مبتلایان را مقایسه کنیم می‌بینیم کارنامه خوبی هم کادر درمانی و هم ملت در برابر تاریخ ارایه کردند؛ از این 100 روز عبور کردیم و ان‌شاء الله امیدواریم هفته‌ها و ماه‌های آینده هم با کمک مردم بتوانیم به خوبی عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان‌بخشی دست پیدا کنیم.

در طول این 100 روز، روزهایی بوده که نرخ بازتولید این بیماری بالای 2 بوده و این به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است و امروز بحمدالله ممکن است در یکی دو استان شرایط هنوز در این حد نباشد ولی در کلیت کشور نرخ بازتولید زیر یک است که معروف به «آر-زیرو» است؛ اگر کشوری زیر یک قرار می‌گیرد به معنی یک نوع اطمینان‌بخشی است که در آن کشور بوجود آمده است. امیدواریم این روند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری ادامه پیدا کند.

همه جهان در طول این 100 روز با پیچیدگی‌های فراوانی برای اداره کشور و اقتصاد مواجه بودند و بحمدالله همه ارکان کشور، مسئولین، بخش‌های خصوصی، دولتی، عمومی غیردولتی در بخش اقتصاد تلاش فراوانی را انجام دادند و امروز شرایط نسبتاً مناسبی را پیش‌رو داریم.

در همین جلسه گزارشی که معاون اول محترم دادند، گزارشی که رئیس بانک مرکزی ارایه دادند، ذخایر کالاهای اساسی و تأمین ارز برای کالاهای اساسی حتی از هفته‌های پیش هم که اطمینان بخش بود، امروز شرایط بهتری داریم.

بر اساس آماری که امروز وزارت کشاورزی ارایه کرد، پیش‌بینی وزارت کشاورزی برای تولید 14 میلیون تن گندم است که یازده میلیون تنی که نیاز دولت است ان‌شاء الله خریداری خواهد کرد؛ در بخش‌های دیگر کشاورزی هم وضع ما امسال بهتر است و پیش‌بینی‌های ما پیش‌بینی‌های بهتری است؛ در زمینه‌ دانه‌های روغنی تا 400 هزار تن، چغندر و نیشکر تا 8 میلیون تن، پیش‌بینی وضع کشاورزی امسال ماست که در این شرایط سختی که کشورها با آن مواجه هستند، شرایط مناسبی است.

در بخش‌های دیگر هم شاهد یک حرکت خوب اقتصادی هستیم؛ به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال از طریق فروش سهام مورد نظر، از طریق انتشار اوراق خزانه بودجه کشور را اداره کنیم و امروز 10 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر و با استقبال بسیار خوب مواجه شد؛ این به آن معناست که پیش‌بینی دولت برای اداره و اقتصاد کشور همانگونه که به مردم وعده داده شده، انجام خواهد شد.

31 هزار میلیارد تومان تا کنون برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده که با این 31 هزار میلیارد تومان 3 هزار و 900 طرح و پروژه تا پایان سال تکمیل و به افتتاح خواهد رسید و ما بحمدالله در این شرایط سخت اقتصادی هر هفته شاهد ده‌ها افتتاح مهم در کشور هستیم و این به معنای آن است که همه بخش‌های اجرایی و اقتصادی کشور برای تأمین نیازمندی‌ها و اجرای برنامه‌های از پیش‌تعیین شده موفق هستند.

تا پایان سال حدود 170 هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن تکمیل طرح و پروژه و افتتاح خواهیم داشت؛ 65 هزار میلیارد تومان در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت و این شرایط نشان می‌دهد که مردم ما برای اداره کشور کاملاً باید دلگرم و مطمئن باشند، علیرغم اینکه البته سختی‌های فراوانی وجود دارد. شرایط تحریم و شرایط سختی همه سر جای خودش موجود است.

در این روزها الحمدالله راه برای اینکه مردم در زمینه سهام عدالتی که در اختیار آنها بوده، بتوانند سهام عدالت را عرضه کنند و بفروشند از دیروز باز شده و مردمی که مایل بودند وارد بازار بورس بشوند، یک عده زیادی حدود 14، 15 میلیون سهامدار، کم کم وارد بورس می‌شوند.

بورس ما پذیرای سهامداران جدید است که در طول تاریخ 50 ساله بورس شاهد این حرکت نبودیم و در همین جا از شورای عالی بورس، سازمان بورس، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تشکر می‌کنم که در این ایام کاملاً مراقبت کردند برای اینکه سهام عدالت به خوبی آزادسازی و عرضه شود و باز هم تأکید می‌کنم در روزها و هفته‌های آینده مراقبت کنند که مردم به خوبی به حق خودشان در مالکیتی که دارند، برسند.

این سهام برای مردم است و تصمیمی که بانک مرکزی اتخاذ و به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد که سهام عدالت می‌تواند برای هر کسی که دلش بخواهد یک وثیقه باشد که با این وثیقه کارت اعتباری از بانک بگیرد و این هم باز وسیله‌ای در اختیار مردم است که هر کس مایل باشد سهام خودش را حفظ کند و امروز نفروشد و می‌تواند آن را به عنوان وثیقه در بانک بگذارد؛ کارت اعتباری بگیرد و برای نیازمندی‌های خودش استفاده و مصرف کند؛ همچنین در شرایط فعلی باید برای حرکت‌هایی که در کشور مورد نیاز است این امیدواری را به طور کامل داشته باشیم.

در نکته آخر می‌خواهم بگویم اینکه در  2، 3 موضوع هیأت وزیران و همه باید تلاش کنیم برای اینکه در سال جاری به اهداف‌مان دست پیدا کنیم؛ اولین آن در زمینه دولت الکترونیک است؛ امروز مردم به راحتی می‌توانند سهام مورد نظر خودشان را عرضه کنند، در سامانه ببینند و خرید و فروش کنند؛ اینها در سایه کاری است که فناوری اطلاعات ما انجام داده است.

وام بگیرند؛ اقدام بانکی انجام دهند؛ خریدهای لازم را انجام دهند؛ در این شرایط کرونا، بسیار نیازمند هستیم که برخی از کارها را در فضای مجازی انجام دهیم و امسال باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به نقطه مطلوب در جامعه برسد که هرکس بحث هویت‌اش، تحصیلات و مالیات، ورود و خروج کالا و انبارها همه اینها در این فضای مجازی باید به صورت شفاف وجود داشته باشد.

اینکه امروز بعضی از انبارها را کشف می‌کنیم، معنایش این است که در دولت الکترونیک هنوز نقص‌هایی وجود دارد؛ اگر همه چیز در این فضای مجازی به طور شفاف در اختیار مردم قرار می‌گرفت بسیاری از امور بهتر پیشرفت می‌کرد؛ البته با شرایطی که امسال داریم، مسأله شرکت‌های دانش‌بنیان و سلامت سر جای خودش باید تقویت شود.

نکته دومی که هیأت وزیران و مسئولین باید نسبت به آن تلاش کنند، عرضه سهام خودشان امسال در بورس است؛ این هم باعث می‌شود که اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد و وقتی این سهام در بورس عرضه می‌شود مردم خودشان در صحنه اقتصاد فعال شوند و شفافیت بوجود بیاید؛ همچنین بسیاری از مسایلی که می‌دانیم اقتصاد دولتی با اقتصاد مردمی چه مقدار فاصله دارد، همه اینها در سال جاری می‌تواند شرایط بسیار مناسبی را برای کشور ما بوجود بیاورد؛ ان‌شاء الله با یاری مردم، با حضور مردم در صحنه، با اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و  امیدوارم پایان سال بتوانیم کارنامه قابل قبولی برای امسال سخت به مردم عزیزمان ارایه کنیم.

امیدوارم همه ما بتوانیم وفادار به امام(ره) و راه امام(ره)، و پیرو خط امام(ره) تا پایان زندگی‌مان ان‌شاء الله باقی بمانیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین