|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۹۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
به هیچ وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و غیره استفاده شود، حتی می‌توان از یک پارچه ساده هم استفاده شود. همه می‌توانند با روش‌های ساده ماسک‌های قابل شستشو و قابل ضدعفونی داشته باشند. بنابراین تاکید ما استفاده از ماسک بویژه در جمع‌هاست.


  معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته، بلکه با همان قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، بر لزوم رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و بویژه استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدیبر و امید، دکتر علیرضا رئیسی در بخش نخست ارتباط ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، ‌ در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، ضمن تشکر از هموطنانی که نکات بهداشتی مقابله با این بیماری را رعایت می‌کنند، گفت: البته میزان شیوع بیماری از شهری به شهر دیگر و حتی در مناطق مختلف شهرها متفاوت است؛ چراکه برخی به خوبی به نکات بهداشتی مقید هستند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

گرما، کرونا را از بین نمی‌برد

وی با تاکید بر اینکه گرمای هوا منجر به از بین رفتن ویروس نمی‌شود، ادامه داد: اکنون می‌بینیم که مناطق گرمسیر ما نیز به این بیماری گرفتار شده‌اند. اکنون مشاهده می‌کنیم در سطح دنیا رتبه دوم و سوم ابتلا به کرونا مربوط به  برزیل و روسیه است؛ برزیل منطقه گرم و مرطوب است و روسیه نیز منطقه‌ای سرد است. بنابراین ارتباط معناداری بین دمای هوا و ویروس نیست. خواهشم آن است که مردم رعایت کنند.

هنگام خروج از منزل حتما ماسک بزنید

رییسی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک نیز گفت: باید بپذیریم که هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد. بنابراین بهتر است هر کسی از خانه می‌آید بیرون ماسک داشته باشد اما لازم است که هر کسی در مکان سربسته و جمع حضور می‌یابد، از ماسک استفاده کند؛ ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره انتقال موثر است.

وی ادامه داد: در این راستا به هیچ  وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و غیره استفاده شود، حتی می‌توان از یک پارچه ساده هم استفاده شود. همه می‌توانند با روش‌های ساده ماسک‌های قابل شستشو و قابل ضدعفونی داشته باشند. بنابراین تاکید ما استفاده از ماسک بویژه در جمع‌هاست.

رییسی با اشاره به بازگشایی مساجد، پاساژها و فضاهای کسب و کار، ادامه داد: با بازگشایی‌های صورت گرفته رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش مورد نیاز است. استفاده از ماسک در مترو، تاکسی، وسایل حمل و نقل عمومی، مساجد و ...لازم است و به این ترتیب خطر انتقال را کاهش می‌دهد.

کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است، گفت: ویروس همچنان وجود دارد و با همان قدرت کار خود را می‌کند. اگر هم نسبت به مدیریت بیماری در کشور اطمینانی حاصل شده، این موضوع به دلیل رعایت مردم است و اگر به این موضوع خدشه‌ای وارد شود و رعایت موارد بهداشتی کم رنگ شود، ویروس مجددا بازمی‌گردد و گرفتاری ایجاد می‌کند. به طور جد از هموطنان می‌خواهیم که موارد را رعایت کنند.

نارسایی ریه و تنگی نفس از عوارض قطعی کروناست

علت سکته‌های قلبی و مغزی در مبتلایان کرونا

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در زمینه برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره بیماری‌زایی کرونا و مشکل تنفسی یا خونی بودن آن، گفت: این ویروس رفتار و علایم ناشناخته‌ای دارد. اینکه گفته می‌شود این ویروس درگیری تنفسی ندارد، کذب است و کروناویروس قطعا درگیری تنفسی دارد و باعث تنگی نفس، هایپوکسی ونارسایی ریه می‌شود، اما در پاتوفیزیولوژی بیماری، شرایط متفاوت است و در یک جمله می‌توان گفت که "اندوتلیوم" یک لایه پوششی درون عروق است که کروناویروس باعث التهاب این لایه می‌شود و زمانی که این لایه التهاب می‌یابد، تمام ارگان‌هایی که اندوتلیوم دارند، می‌توانند درگیر شوند؛ از جمله ریه، کلیه، دستگاه گوارش، قلب و مغز.

رییسی سکته‌های مغزی و قلبی ناشی از ابتلا به کروناویروس را مورد اشاره قرار داد و گفت: سکته‌های قلبی و مغزی در مبتلایان کرونا هم به همین دلیل است؛ چراکه درگیری عروق باعث سکته می‌شود. همچنین پیش از این عکس‌هایی از اطفال و کودکان منتشر و عنوان شد که این ویروس باعث بیماری کاوازاکی در کودکان می‌شود؛ در حالی که این چنین نیست و چون در بیماری کاوازاکی هم عروق درگیر می‌شوند، این مباحث مطرح شده بود.

وی افزود: در مجموع بدن از عروق تشکیل شده و درون تمام سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها نیز اندوتلیوم وجود دارد و این ویروس می‌تواند عروق را درگیر کند.

رد شایعه مخالفت سازمان جهانی بهداشت با کالبدشکافی فوتی‌های کرونا

وی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر عدم اجازه سازمان جهانی بهداشت برای اتوپسی و کالبدشکافی فوتی‌های ناشی از کرونا نیز گفت: این موارد به هیچ وجه درست نیست و هر کشوری می‌تواند از بیمارانش نمونه‌برداری کند و بررسی‌های خود را داشته باشد. در ابتلا به این ویروس از آنجا که درگیری عروق وجود دارد و باعث لخته و درگیری لخته‌ای خون می‌شود، این لخته‌ها در رگ‌های ریز می‌ماند و خون‌رسانی اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند درگیری ریه، قلب، هایپوکسی و ...ایجاد کند. بر همین اساس یکی از درمان‌هایی که توصیه شده استفاده از داروهای ضد انعقاد است که اکنون هم این داروها استفاده می‌شوند.

چرایی افزایش آمار ابتلاهای روزانه کرونا در کشور

کرونا همچنان با قدرت در گردش است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره چرایی افزایش تعداد موارد روزانه کووید-۱۹ در کشور، گفت: به هیچ وجه قدرت بیماری‌زایی کروناویروس کم نشده و ویروس همچنان در حال گردش است. اما اتفاق جدیدی که در سطح کشورمان افتاده آن است که تست‌هایی سرپایی را به شدت افزایش داده‌ایم و تا کنون بیش از ۲۰۰هزار تست سرپایی انجام داده‌ایم که شامل موارد دارای علایم بسیار خفیف بودند و یا برای غربالگری مراجعه کرده‌اند و به این ترتیب در مراحل اولیه شناسایی شده‌اند. از میان تست‌های اخذ شده از موارد سرپایی، ۱۰ تا ۱۲ درصد مثبت هستند و البته این افراد نیازمند بستری بیمارستانی نیستند و می‌توانند در منزل ایزوله شوند و در مراحل اولیه کاملا بهبود یافته‌اند.

وی ادامه داد: از نظر ما شناسایی این افراد یک دستاورد مثبت است و هر چه زودتر این افراد شناسایی شوند، کمک کننده است؛ چرا که این افراد ایزوله می‌شوند و به این ترتیب امکان انتقال به دیگران کاهش می‌یابد. علت دوم نیز آن است که این افراد ممکن است خودشان علامت نداشته باشند اما در ارتباط با افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان و انتقال بیماری، در آن افراد می‌توانند بیماری شدید ایجاد کنند.

کاهش محسوس موارد بستری کرونا در کشور

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین میزان بستری‌های کرونا در کشور به صورت کاملا واضح کاهش یافته است اما بیماران سرپایی بیشتر را شناسایی می‌کنیم. البته در برخی استان‌ها مثل خوزستان اکنون موارد بستری هم زیاد است؛ چراکه پیک بیماری حدود یک هفته است که شروع شده و در حال ادامه است.

احتمال اجرای طرح ترافیک در پایتخت از ۱۷ خردادماه

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اصرار مسوولان شهری برای اجرای طرح ترافیک در تهران، با بیان اینکه به احتمال زیاد زمان بازگشت و اجرای مجدد طرح ترافیک ۱۷ خرداد ماه باشد، گفت: این موضوع از مناظر مختلفی قابل بررسی است. شهر تهران زیر ساخت حمل و نقل عمومی اصلا خوب نیست و اگر قرار باشد در شرایطی طرح اجرا شود که ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش نیافته است، ازدحام زیاد در این ناوگان می‌تواند سبب بروز مشکل شود. نباید فکر کنیم پروتکل یک عصای جادویی است؛ پروتکل یک سری دستور العمل است که باید به درستی به آن پایبند بود و گاهی نیز نیاز به بازنگری دارد.

غذاخوری ادارات تعطیل شود

رئیسی درباره شرایط حضور کارکنان ادارات نیز بیان کرد: اگر کارمند بیماری زمینه‌ای و سن بالا داشته باشد بهتر است دورکاری کند. افرادی نیز که در محل کار حاضر می‌شوند باید ماسک داشته و درصورتیکه ارباب رجوع دارند، او هم ماسک زده باشد. تجمع در سالن‌های غذاخوری ادارت متوقف شود و اگر فردی به کرونا مبتلا شد باید با خوداظهاری از حضور در محل کار خوددداری کند.

عروسی در تالارها همچنان ممنوع

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم عروسی در تالارها همچنان ممنوع است، ‌ ادامه داد: در مواردی که تخلفات صورت  گرفته بود و اقدام به برگزاری مراسم عروسی کردند، داماد و صاحب تالار بازداشت شدند. البته نظارت بر مجالس عروسی در منازل برای ما سخت است. اکنون آمار بالایی که در استان خوزستان مشاهده می‌کنید به علت برگزاری همین مراسمات شلوغ در روزهای قبل بوده است. کنترل کرونا ویروس نیاز به تعهد اجتماعی دارد تا نکات بهداشتی به خوبی رعایت شود.

نگرانی از بازگشایی پارک های جنگلی و طرح سالم‌سازی سواحل

وی درباره بازگشایی پارک‌های جنگلی نیز اظهار کرد: اگر پارک‌ها برای قدم زدن و حضور کوتاه مردم باز شود، شاید مشکلی نداشته باشد، اما معمولا پارک‌های جنگلی محل تجمع افراد زیادی است و حتی شلوغی در زمین بازی و رستوران پارک شرایط نامناسبی را فراهم می‌کند. درخصوص بازگشایی طرح سالم سازی سواحل نیز این نگرانی وجود داشت که در صورت فعالیت دکه‌های فروش بلال، جگر و... احتمال انتقال ویروس کرونا افزایش یابد.

انتظار از مجلس یازدهم برای کامل شدن برنامه پزشک خانواده و نسخه الکترونیک

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره انتظارات وزارت بهداشت از مجلس یازدهم، گفت: اولین انتظار ما این است که این عزیزان نکات بهداشتی رارعایت کنند تا مجلس شاد و پرنشاطی داشته باشیم. از سوی دیگر توقع داریم مسائل مطرح شده در قانون برنامه ششم توسعه و برنامه پزشک خانواده و نسخه الکترونیک تکمیل شود.

چگونگی سنجش سلامت نوآموزان در سال تحصیلی جدید

وی درباره نحوه برگزاری سنجش سلامت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید نیز، ‌ گفت: این فرایند را با رعایت نکات بهداشتی و با سیستم نوبت دهی انجام خواهیم داد. خوشبخانه والدین وفرزندان نکات را به خوبی رعایت می‌کنند. از سوی دیگر معتقد هستیم برای بازگشایی سال آینده مدارس هم باید برنامه ریزی داشته باشیم و به این فکر کنیم که چگونه مدارس باز باشند و کرونا منتقل نشود؟

واکسن کرونا، در صورت تولید، امسال به دست ما نمی‌رسد

برای زندگی مسالمت آمیز با کرونا آماده شویم

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا حالا حالاها مهمان ما است، ‌ ادامه داد: تا زمانی که واکسن تولید نشود این ویروس مهمان کشورها است؛ ‌ توجه کنید در صورت تولید واکسن امسال به دست ما نخواهد رسید و باید خودمان را آماده کنیم که در شرایط مسالمت آمیز با کرونا زندگی کنیم تا به ما آسیب نرساند. اگر توجه کنید اکنون دیگر بسیاری افراد با یکدیگر دست نمی‌دهند و این فرهنگ تقریبا جا افتاده که این کار نوعی مقابله با انتقال ویروس است. پیشنهاد مشخص من این است که هر وزارتخانه به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌تواند فعال باشد ولی مانع انتقال ویروس به کارکنانش شود. مثلا وزارت ورزش فکر کند چگونه لیگ را برگزار کند اما مانع ابتلای بازیکنان به کرونا شود و...

سفر و امکان انتقال ویروس

وی درباره نگرانی‌های احتمالی نسبت به گسترش بیماری در تعطیلات  آخر هفته و آغاز سفرها، تصریح کرد: هر اتفاقی که می‌افتد ما انتظار داریم نتایج آن را دو هفته بعد ببینیم. مثلا در رعایت نکات بهداشتی و عدم خروج از منزل در ۱۳ بدر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نتایج را دو هفته بعد دیدیم. اکنون سفرها امکان انتقال ویروس از فرد ناقل به سایر نقاط را دارد. اگر مردم رعایت کنند و حتما به توصیه زدن ماسک گوش کنند اوضاع می‌تواند بهتر باشد. از طرفی اگر  در سفر در حریم خانواده خود باشند، بازار و رستوران نروند و تا حد امکان با خودرو شخصی خود سفر کنند و از همه مهم تر ماسک داشته باشند، باز هم ممکن است اوضاع بهتر باشد.

وی با بیان اینکه داشتن دستکش برای خود فرد محافظت ایجاد می‌کند، ‌ ادامه داد: به طور مثال به نظر من داشتن دستکش برای خدمت دهندگان در رستوران ها چندان مناسب نیست؛ چرا که دست خود فرد از ویروس محافظت می‌شود، اما ممکن است به دلیل تماس دستش با سطوح مختلف و نشستن آنها امکان انتقال ویروس به سایرین را افزایش دهد.

وی درباره بازگشایی مراکز دینی سایر ادیان، ‌ خاطرنشان کرد: دستورالعمل ابلاغی ما برای تمام ادیان است و دین‌ها را از یکدیگر جدا نکردیم. اکنون مجوزهای بازگشایی داده شده است. البته درخصوص بازگشایی مساجد دقت کنید که همچنان مجوز برگزاری مراسم‌ها داده نشده است و مساجد برای نماز و دعا باز هستند.

رئیسی درباره نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان کرد: قبل از این‌که موضوعی در ستاد مطرح شود، بحث‌های کارشناسی در وزارت بهداشت انجام می‌شود و سپس کمیته‌ای در وزارت کشور وجود دارد که نماینده اکثر سازمان‌ها در آن حضور دارند و از جنبه‌های مختلف به موضوع رسیدگی شده و پیشنهادها در ستاد ملی مورد بحث قرار می‌گیرد. البته قبل از ستاد ملی، رییس کمیته‌ها در جلسه‌ای با رییس جمهوری مباحث را رسیدگی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کرونا فقط بحث مرتبط با سلامت ندارد و دارای سایر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و... است، ‌ ادامه داد: در کشوری مثل آمریکا، ۱۱۴ میلیارد دلار برای این بیماری اعتبار گذاشته شده است. در انگلستان حدود ۲۲۰ میلیارد پوند هزینه شده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تحت شرایط ظالمانه تحریم‌ها هستیم و فشارهای زیادی به کشور وارد شده است و حتی در گرفتن برخی تجهیزات مشکل داریم و با تکیه بر کادر درمان و تولید داخلی توانستیم مدیریت آبرومندی داشته باشیم.

رییسی افزود: اگر از زاویه دید سلامت نگاه کنیم، می‌گوییم همه چیز باید تعطیل باشد. ولی این موضوع را تا چه زمانی می‌توان ادامه داد که حمایت اقتصادی از افراد انجام شود. گاهی مجبوریم در کنار این‌که کسب و کارها را باز کنیم، پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم. در کنار سلامت باید بحث فرهنگ و دین و مذهب و عبادت را هم لحاظ کنیم. این ویروس قرار نیست فعلا با ما خداحافظی کند و فعلا همراه ما هست. البته اختلاف نظرهایی در ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد، چون همه مباحث از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار کلیدی است ولی این‌که آیا همه حرف‌های وزارت بهداشت اجرا می‌شود، خیر این طور نیست.

نگرانی از عادی انگاشتن کرونا از سوی مردم

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مردم نسبت به سه هفته قبل تصور می‌کنند ویروس ضعیف شده و به سمت عادی سازی روابط پیش می‌روند. این موضوع بسیار خطرناک است. ما دیگر از ویروس نمی‌ترسیم بلکه از عادی انگاشتن شرایط واهمه داریم. سه هفته قبل ۸۲ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌ کردند و در بدترین نقاط مانند تهران این رعایت تا ۶۲ درصد بود. اکنون میزان رعایت نکات بهداشتی در مردم تهران به ۵۶ درصد رسیده است. در  استان‌های جنوبی نیز کمترین جایی که این پروتکل‌هارا رعایت می‌کردند استان خورستان بوده است.

وی با باین اینکه تمام دنیا به سمت بازگشایی‌های حساب‌ شده پپیش می‌روند، تصریح کرد: بازگشایی ها در حال رخ دادن است و مثلا شما می‌بینید که در کره که مدارس باز شده بودند مجدد تعطیل شدند. به طور کلی هر کشور یک سیاست خاصی را در پیش گرفت مثلا سوئد از ابتدا همه جا را باز گذاشت و به ارائه نکات توصیه‌ای به مردم اکتفا کرد و اکنون می‌بینیم به ازای هر میلیون نفر جمعیت سوئد رتبه دوم را در موضوع کروناویروس دارد.

رئیسی گفت: در نظر داریم با همکاری سازمان تعزیرات و... نظارت‌های خود را تشدید کنیم. اصنافی که بازگشایی کردند RQcode دریافت کرده‌اند که مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز و اسکن کد مربوطه با پاسخ دادن به ۴ سوال مارا در این نظارت بیشتر یاری  کنند.

وی درباره اهدای پاداش به نیروهای بهداشتی و کارکنان حوزه سلامت در بحران کرونا، ‌ اظهار کرد: معتقدم باید پاداش درنظر بگیریم ولی دقت کنید که ما منابع مالی محدود و با کارمندان زیاد داریم. تاکنون تنها ۳۰ درصد از آن یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری فرمودند، به وزارت بهداشت اختصاص یافته است ولی برنامه ارائه پاداش به همکاران در جای خود هست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین