|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
  آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روز گذشته ۲۸۱۹ مورد جدید به کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند که این تعداد بالاترین شناسایی انجام شده از نیمه فروردین ماه است. آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان در ۸ خرداد به نسبت ۷ خردادماه رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار این بیماری بی نتیجه مانده و مجددا تعداد مبتلایان به رقم‌های بالای روزانه رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر رسیده است. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، از بین مبتلایان جدید، ۵۴۷ مورد بستری و دو هزار و ۲۷۲ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. از سوی دیگر اعلام شده است که تاکنون ۱۱۴ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. علاوه‌بر این ۲۵۴۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

از سوی دیگر اعلام شده است که در روز گذشته ۵۰ نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷ هزار و ۶۷۷ نفر رسیده است. علاوه‌بر این تعداد آزمایش‌های روزانه در ۸ خردادماه به رقم ۲۰ هزار و ۷۹ نفر رسیده که بیشترین تعداد آزمایش‌های روزانه است. نسبت تعداد مبتلایان به آزمایش‌های انجام شده در روز نیز به رقم ۱۴ درصد رسیده که نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ تست انجام شده، ۱۴ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی می‌شوند. این در حالی است که این نسبت در روز ۷ خردادماه ۳۲/ ۱۱ درصد اعلام شده بود. در نتیجه افزایش تعداد تست‌ها منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سه نکته از آمارهای جدید
بررسی آمارهای جدید حاوی سه نکته جدید است؛ نکته اول، به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۹ استان کشور شامل خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران که تقریبا مرزهای ایران را در بر می‌گیرند در وضعیت قرمز قرار دارند که احتمالا به واسطه کانون تماس‌ها با افزایش تعداد مبتلایان رو به رو شده‌اند. اما سوال این است که تعطیلات گذشته و پیش‌رو می‌تواند سبب موج جدید این بیماری در استان‌های مرکزی کشور شود؟ دوم اینکه در روز گذشته تعداد آزمایش‌های تشخیصی انجام شده به بالای ۲۰ هزار مورد رسیده است. این تعداد، رکورد جدیدی در تعداد آزمایش‌ها محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد هرچه تعداد آزمایش‌ها افزایش می‌یابد، تعداد تشخیص افراد مبتلا نیز بیشتر می‌شود. شناسایی بیماران می‌تواند از گستردگی مجدد این بیماری جلوگیری کند. از سوی دیگر با اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در کشور به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ بستری می‌شوند، اما تعداد بیماران بدخیم سیر نزولی در پیش گرفته و از سوی دیگر تعداد فوت‌شده‌ها به‌دلیل ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا نکرده است. در روزهای ابتدایی اعلام همه‌گیری این ویروس سیر بیماری به این صورت بود که شخص به ویروس مبتلا شده سپس حال او بدخیم و سپس فوت می‌کرد. اما با توجه به اینکه تعداد فوت شده‌ها سیر نزولی دارد به نظر می‌رسد که در حال حاضر الگوی این بیماری به این صورت است که فرد مبتلا و سپس بهبود می‌یابد. بنابراین به نظر می‌رسد که الگوی سابق این بیماری تغییر کرده است. بررسی آمارهای سایر کشورهای درگیر با این ویروس نیز نشان می‌دهد که به رغم رشد تعداد مبتلایان، اما تعداد فوت‌شدگان کاهش داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین