|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۹۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
آلدرز و گروهش، روش خود را روی اجساد چهار فرد متوفی که پیش از مرگ اعضای خود را اهدا کرده بودند، انجام دادند. سپس، برآوردها را با نتایجی که در آنها از روشی استاندارد برای تشخیص مرگ در صحنه جرم استفاده می‌شود، مقایسه کردند.
 

 پژوهشگران هلندی، روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با شبیه‌سازی اجساد، زمان دقیق مرگ را تخمین برند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، هنگامی که جسدی پیدا می‌شود، دانشمندان حوزه پزشکی قانونی وارد عمل می‌شوند و تلاش می‌کنند تا زمان و دلیل مرگ را تشخیص دهند. ما معمولا برای بررسی زنده بودن یک نفر، دمای بدن او را اندازه‌گیری می‌کنیم اما شاید یک مدل ریاضی جدید بتواند پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهد.

"ماوریس آلدرز"(Maurice Aalders)، پژوهشگر "دانشگاه آمستردام" (UvA) هلند و همکارانش، روش جدیدی ابداع کرده‌اند که داده‌های جمع‌آوری شده از صحنه‌ای که جسد در آن پیدا شده، به کار می‌گیرد تا یک شبیه‌سازی رایانه‌ای سه‌بعدی ارائه دهد. دمای پوست و هوا، اندازه و حالت قرار گرفتن جسد و جزئیات مربوط به آن، به مدلی که ماتریس‌هایی از مکعب را در بر دارد، منتقل می‌شوند.

این مدل با توجه به ویژگی‌های ترمودینامیک مواد سازنده لباس یا پوست، میزان انتقال گرما میان مکعب‌های مجاور را محاسبه می‌کند. این کار، برآوردی از تغییر میزان دمای بدن از هنگام مرگ ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای محاسبه زمان سپری شده استفاده کرد.

آلدرز و گروهش، روش خود را روی اجساد چهار فرد متوفی که پیش از مرگ اعضای خود را اهدا کرده بودند، انجام دادند. سپس، برآوردها را با نتایجی که در آنها از روشی استاندارد برای تشخیص مرگ در صحنه جرم استفاده می‌شود، مقایسه کردند.

آنها دریافتند که این روش جدید، برآوردها را طی ۳۸ دقیقه پس از زمان واقعی مرگ آماده می‌کند؛ در حالی که روش‌ استاندارد، این کار را بین سه تا هفت ساعت پس از مرگ انجام می‌دهد.

این روش جدید، یک کشف قابل توجه در حوزه کاربرد فناوری است. پژوهشگران توانستند اعتبار این مدل را با استفاده از جسد واقعی انسان به جای استفاده از اجساد حیوانات که دقت کمتری را به همراه دارند، تایید کنند.

آدلرز افزود: گام بعدی ما این است تا روش خود را به صحنه‌های جرم ببریم. ما قصد داریم این روش را در صحنه‌های جرمی که در هلند وجود دارند، به کار بگیریم اما از آن به عنوان شاهد در دادگاه استفاده نخواهیم کرد.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین