|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۹۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در زمان شیوع کروناویروس، شایعاتی حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به کروناویروس رواج پیدا کرد، گفت: مطالعات انجام شده مشخص کرد که نه تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد سودی در ایمنی نسبت به بیماری کووید ۱۹ ندارد بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر هم‌ می‌کند.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به برگزاری هفته ملی بدون دخانیات از ۶ تا ۱۲ خردادماه بیان کرد: اجرای سیاست‌های کلی مؤثر بر کاهش مصرف دخانیات در سراسر کشور در روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات اوج بیشتری می‌گیرد. روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۰ هم از ۶ تا ۱۲ خرداد با شعار سازمان جهانی بهداشت "محافظت از جوانان در برابر فریب‌کاری و ترفندهای صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها" و شعار ملی "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا" به سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به دلیل اینکه کشور در شرایط اپیدمی بیماری کووید ۱۹ به سر می‌برد ارتباط دخانیات و نقش آن در گسترش بیماری کرونا ویروس در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علوی در ادامه با اشاره به نقش استعمال دخانیات به ویژه قلیان در گسترش بیماری کرونا گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی به شمار می‌آید و ویروسی که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وی افزود: همچنین مصرف قلیان در محیط‌های عمومی به علت استفاده مشترک، موجب خطر انتقال ویروس کرونا در محیط‌های اجتماعی می‌شود. از طرفی عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام، موجب بقا و انتقال میکروارگانیسم‌های منتقله از افراد مصرف‌کننده در این قطعات می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و تأثیر آن در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بر کسی پوشیده نیست. طبق شواهد موجود، ویروسی که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود هم با ایجاد آسیب‌های قلبی عروقی حاد و مزمن همراه است بنابر این مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید ۱۹ است و میزان بروز علائم شدید بیماری و نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم محافظت از جوانان در برابر فریب‌کاری و ترفندهای صنایع دخانی گفت: در زمان شیوع کروناویروس، شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس بود که متاسفانه بعضی از افراد آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند اما مطالعات انجام شده مشخص کرد که نه تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد سودی در ایمنی نسبت به بیماری کووید ۱۹ ندارد بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی، افراد مصرف‌کننده مواد دخانی ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به درمان شدید نیاز دارند و دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری  جان خود را از دست می‌دهند.

علوی با بیان اینکه ایران یکی از ۲۰ کشور برتر جهان در انجام مداخلات پیشگیرانه کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر از جمله مصرف دخانیات توسط سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است، افزود: بسیار حائز اهمیت است که کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان حساس رسماً و در یک رویکرد جامع، با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف همه نوع مواد دخانی از جمله قلیان در تمام اماکن عمومی مانند قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها توسط مسئولین امر مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا چنین ممنوعیت‌هایی می تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال کرونا ویروس کمک کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وظایف بهداشت در قبال کنترل دخانیات گفت: نظارت و جلوگیری از هرگونه  عرضه  و مصرف قلیان در اماکن عمومی اعم از هتل، رستوران، مهمان‌پذیر، قهوه‌خانه، چایخانه، سفره‌خانه و کافی‌شاپ‌ها در راستای اجرای آیین نامه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی دخانیات از جمله این وظایف است.

وی اظهار کرد: نظارت بر اخذ مجوز عاملیت فروش مواد دخانی طبق تبصره ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات توسط فروشندگان صنوف سوپرمارکت‌ها و خواربارفروش‌ها، ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی اعم از سیگار و تنباکو و... در صنوف سوپرمارکت‌ها و خواربارفروش‌ها مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و پیگیری‌های مستمر از اقدامات شهرداری‌ها در محدوده تحت پوشش جهت نظارت بر پارک‌ها و میادین و تفرج‌گاه‌ها به منظور جمع‌آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضاهای سبز شهری و اطلاع‌رسانی و آموزش از دیگر وظایف بهداشت است.

علوی با اشاره به همکاری‌های بین بخشی با کادر مراکز بهداشت در جمع‌آوری عرضه قلیان در پیشگیری از کووید ۱۹  که منجر به پلمب یا تعطیلی ۷۲۲ مورد اماکن در شهرستان‌های حوزه این دانشگاه شده است، بیان کرد: مطابق ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات، سازمان صنعت و معدن مکلف است صدور مجوز عاملیت خرده‌فروشی محصولات دخانی برای صنوف سوپرمارکت و خواربارفروش عرضه‌کننده محصولات دخانی و ثبت این واحدهای صنفی دارای مجوز را در سامانه اصناف ایرانیان انجام دهد.

وی گفت: از دادستانی نیز انتظار داریم مطابق بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر حمایت قاطع حوزه قضایی از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در وضعیت شیوع بیماری کرونا، همکاری کرده و حوزه قضایی همکاری لازم را با بهداشت داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: شهرداری‌ها نیز باید در جلوگیری از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و پارک‌های شهر اقدام کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین