|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۱
کد خبر: ۲۹۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
سرپرست اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در رسانه‌ها گفته می‌شود که 17 رشته مهارتی از هنرستان کاردانش حذف شده در صورتی که تنها یک رشته حذف شده است.

حسین حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر در خصوص رشته‌های مهارتی حذف شده از شاخه کاردانش هنرستان، اظهار کرد: به جای هر رشته‌ حذف شده از شاخه کاردانش، یک یا دو رشته معادل آن گذاشته شده و تنها رشته‌ای که کاملا حذف شده و جایگزین ندارد، رشته تعمیر دستگاه‌های پزشکی است.

سرپرست اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در هنرستان‌های کاردانش مباحث عمومی و تخصصی تدریس می‌شود»، بیان کرد: مباحث عمومی توسط آموزش و پرورش تهیه و تالیف می‌شود اما مباحث تخصصی که شامل استانداردهای مهارتی است توسط دستگاه‌های متولی مانند مراکز فنی‌وحرفه‌ای، جهادکشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنایع دستی، هواپیمایی کشوری، بهزیستی و... تعریف می‌شود.

حسین‌پور ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌‍ای در خصوص رشته تعمیر دستگاه‌های پزشکی عنوان کرده است که این رشته باتوجه به محتوای آموزش آن و براساس استانداردهای آموزش تنها برای دانش‌‍آموز و یا کارآموزی خوب و مناسب است که حداقل مدرک او دیپلم باشد. سطح عملی رشته تعمیر دستگاه‌های پزشکی و محاسبات در آن بالاست. به همین دلیل اجازه پذیرش دانش‌آموز در این رشته از مهر 99 به آموزش و پرورش داده نشده است.

وی با بیان اینکه «جایگزین رشته پرورش درخت و درخت‌چه زینتی، رشته ایجاد و نگهداری فضای سبز است»، عنوان کرد: به‌جای رشته تاسیسات حرارتی و برودتی، رشته‌های تاسیسات گرمایشی و تاسیسات برودتی و به‌جای رشته تراشکاری و فرزکاری، رشته‌ تراشکاری cnc و رشته فرزکاری cnc  جایگزین شده است.

سرپرست اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هنوز رشته‌‍ای جایگزین رشته تعمیر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک تراکتور نشده است. به‌جای رشته تکثیر میگو، رشته تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری جایگزین شده است. همچنین رشته‌های جایگزین برای دو رشته تولید محتوا و انیمیشن و تولید محتوای الکترونیکی، رشته‌های تولید محتوای آموزش الکترونیکی و تولید کننده چندرسانه‌ای هستند.

حسین‌پور با بیان اینکه «به جای رشته جوشکاری برق، رشته جوشکاری لوله و مخزن خواهیم داشت»، تاکید کرد: به‌جای رشته خدمات فنی خودرو، رشته تامین موتور خودرو جایگزین شده است. به جای رشته حذف شده خیاطی و دوخت‌های تزیینی، رشته خیاطی و دوخت‌های سنتی جایگزین شده است. همچنین به‌جای رشته رنگ‌کاری مبلمان چوبی، رشته بازسازی مبلمان جایگزین شده است.

وی تصریح کرد: به‌جای رشته طراحی و توسعه صفحات وب، رشته تولیدکننده و توسعه‌دهنده پایگاه‌های اینترنتی قرار گرفته است. همچنین به جای رشته کاربر امور مالی، رشته حسابداری مالی جایگزین شده، به‌جای رشته مکانیک تراکتور و تیلر رشته مکانیک تراکتور قرار گرفته است. همچنین به جای رشته مدیریت و برنامه‌ریزی خانواده، رشته مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص رشته هوانوردی گفت: رشته هوانوردی بیشتر در خصوص تعمیر موتور هواپیما بوده که برای دانش‌آموزان دختر ما مناسب نبوده است، گرچه با این وجود در هنرستان‌های کاردانش مشهد این رشته برای دانش‌آموزان دختر وجود داشت. به جای رشته هوانوردی دو رشته به نام‌های تعمیر و نگهداری موتور هواپیما و مهمان‌داری هواپیما جایگزین شده است. آموزش دولتی در این رشته نداریم. تنها هنرستان‌های خصوصی این رشته را تدریس می‌کنند. تنها به افرادی که در سازمان هواپیمایی کشوری کار کرده باشند، مجوز برای این رشته داده می‌شود.

حسین‌پور با بیان اینکه «برای چهار رشته تغییر کرده مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده، حسابداری مالی ، تولید محتوای آموزشی الکترونیکی و تولیدکننده چندرسانه‌ای، کتاب آموزشی وجود دارد»، اظهار کرد: اکثر کتاب‌های این رشته‌ها از سه سال پیش تغییر کرده و در حال حاضر شورای عالی آموزش و پرورش حذف این رشته‌ها را ابلاغ کرده است. مثلا محتوای رشته مدیریت و برنامه‌ریزی خانواده را وزارت ارشاد ارائه می‌کرده، اما از سه سال گذشته  ورودی جدید در این رشته نگرفتیم. از نظر محتوای آموزشی برای رشته‌های تغییر کرده، وزارت آموزش و پرورش کتاب چاپ کرده و ما مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه «براساس بخش‌نامه‌ای که از وزارت آموزش و پرورش برای ما آمده است، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس الزامی است»، عنوان کرد: تکمیل فرآیند آموزش، تکمیل دروس شایستگی‌های فنی و حرفه‌ای و آزمون مهارت شاخه کاردانش داخل یا خارج از هنرستان از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 15 مرداد با اولویت دروس پایه دوازدهم به صورت تراکمی، برنامه‌ریزی و ساماندهی هنرآموزان در مدارس بنا بر نظر شورای مدرسه انجام خواهد گرفت.

سرپرست اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «برگزاری کلاس‌های عملی و مهارتی بستگی به نظر شورای مدارس دارد»، بیان کرد: آموزش و آزمون دانش‌آموزان حضوری است اما الزامی در آن وجود ندارد. سلامت دانش‌آموزان گزینه یک آموزش‌وپرورش است. در خصوص امتحانات دانش‌آموزان شورای مدارس تصمیم‌گیری خواهند کرد. دانش‌آموز ملزم به شرکت در امتحان نیستند. چنانچه که دانش‌آموز در امتحان شرکت نکرد، می‌تواند در امتحانات شهریور امسال یا سال آینده شرکت کند.

حسین‌پور با بیان اینکه «دانش‌آموزانی هنرستانی باید 15 تا 20 روز باید کلاس عملی را بگذرانند»، خاطرنشان کرد: مدارس هنرستان از 27 اردیبهشت لغایت 15 مرداد فرصت دارند که این کلاس‌ها را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرتکل‌های بهداشتی برگزار کنند. الزامی در شرکت در این کلاس‌ها برای دانش‌آموزان وجود ندارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین