|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
به استثنای منطقه گلف کاست آمریکا که بازرگانان آنجا منتظر سیل ورود نفت عربستان سعودی هستند، قیمت گریدهای نفتی فیزیکی در چند روز و چند هفته اخیر روند صعودی داشته است. چشمگیرترین رشد قیمت مربوط به گریدهایی بوده که به مقصد چین ارسال شده‌اند. تقاضا برای نفت در این کشور تقریبا به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بهبود پیدا کرده است.
از خاورمیانه تا سیبری، از دریای شمال تا آمریکای لاتین، قیمت محموله‌های نفت تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای معاملات آتی، تقریبا در همه جا صعود کرده است.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت که در بازار ICE فیوچرز یوروپ معامله می‌شود طی یک ماه گذشته تقریبا دو برابر شده و بالای ۳۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که در مقطعی از معاملات آوریل به زیر صفر سقوط کرده بود، هم صعود کرده است. این تحولات تحت تاثیر اقدام تولیدکنندگان جهان در کاهش تولید میلیونها بشکه نفت و محدودیت عرضه روی داده است و همزمان تقاضا برای نفت با کاهش محدودیتها به خصوص در چین، روند رو به بهبودی پیدا کرده است.

این امر اجازه داده که برخی از گریدهای نفتی که تا چند هفته پیش پایینتر از شاخصهای قیمت بازار جهانی معامله می‌شدند، اکنون نرخ بالاتری نسبت به این شاخصها پیدا کنند. تغییرات مذکور به معنای آن است که فروشندگان پول بیشتری برای نفت خود می گیرند اما قیمتهای بالاتر ممکن است باعث شود تولیدکنندگان به افزایش سریعتر تولید ترغیب شوند و حاشیه سودی که پالایشگاهها از پالایش نفت بدست می‌آورند به سرعت از بین برود.

به استثنای منطقه گلف کاست آمریکا که بازرگانان آنجا منتظر سیل ورود نفت عربستان سعودی هستند، قیمت گریدهای نفتی فیزیکی در چند روز و چند هفته اخیر روند صعودی داشته است. چشمگیرترین رشد قیمت مربوط به گریدهایی بوده که به مقصد چین ارسال شده‌اند. تقاضا برای نفت در این کشور تقریبا به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بهبود پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر قیمت گریدهای نفتی

نفت اسپوی روسیه که از خاوردور این کشور عمدتا به مقصد کشورهای آسیایی صادر می‌شوند، اکنون سه دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص قیمت نفت دوبی به فروش می‌رود. در مقابل، محموله‌های تحویل ژوئن نفت اسپو ماه گذشته چهار دلار و ۸۰ سنت ارزانتر از شاخص قیمت دوبی بودند.

محموله های گرید نفتی "ساخالین بلند" روسیه برای بارگیری در اوت یک تا دو دلار ارزان از شاخص دوبی هستند در حالی که درست یک ماه پیش ۸ تا ۹ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از این شاخص بودند.

نفت سبک و سنگین بصره عراق برای بارگیری در ژوئن ۴.۵۰ تا ۴.۸۰ دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت فروش رسمی به یک خریدار در چین فروخته شد که بالاتر از ۲.۵۰ تا ۳.۵۰ دلار در ماه گذشته بود.

در آنگولا که چین خریدار اصلی نفت این کشور است، قیمت گریدهای نفتی در یک هفته گذشته حدود یک دلار افزایش پیدا کرده است. نفت دریای شمال هم به میزان چشمگیری رشد کرده است.

بهبود قیمتها منعکس کننده سرعت محدودیت عرضه به بازار پس از سقوط کم سابقه قیمتها در ماه گذشته و آغاز کاهش تولید به دلیل پیامدهای مخرب شیوع بیماری کووید ۱۹ روی مصرف سوختهای حمل و نقل است. علاوه بر بهبود تدریجی تقاضای جهانی برای نفت، گروه اوپک پلاس تولیدش را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده و شرکتهای حفاری آمریکای شمالی شمار دکلهای حفاری را با سرعت حیرت آوری کاهش داده‌اند.

احیای تقاضا برای نفت در اروپا و آمریکا

در اروپا روند احیای تقاضا برای نفت عقب‌تر از آسیا قرار دارد. با این حال قیمتها تحت تاثیر برنامه‌های کاهش حجم صادرات قرار گرفته اند. قیمت نفت اورال روسیه در شمال غربی اروپا طی هفته گذشته تقریبا ثابت بود و اندکی نرخ بالاتر نسبت شاخص قیمت بازار داشت اما به گفته معامله‌گران، در مقایسه با ماه گذشته که سه دلار در هر بشکه نسبت به شاخص قیمت بازار ارزان‌تر بود، به منزله بهبود قوی است.

جدیدترین برنامه بارگیری نفت اورال در پنج روز نخست ماه ژوئن کاهش شدید صادرات در مقایسه با مدت مشابه ماه مه را نشان می‌دهد. برنامه صادرات گرید نفتی مدیترانه ای CPS Blend در ژوئن به پایین‌ترین میزان در ۱۳ ماه گذشته افت کرده و قیمت این گرید را تقویت کرده است.

بدترین منطقه از نظر روند بهبود قیمتها، گلف کاست آمریکاست که صادرات بالاتر نفت عربستان سعودی، مازاد عرضه نفت در این منطقه را تشدید کرده و به فشار روی قیمت گریدهای نفتی فراساحلی رقیب مانند "بلند مارس" افزوده است. نفت "وست تگزاس سور" که در خشکی تولید می‌شود، اکنون ۳۵ سنت در هر بشکه نسبت به شاخص وست تگزاس اینترمدیت ارزان‌تر است در حالی که تا ۱۱ ماه مه سه دلار و ۵۰ سنت بالاتر از این شاخص قیمت داشت. وست تگزاس اینترمدیت در میدلند تگزاس که قلب منطقه شیل این ایالت است، نیز افت کرده است.

قیمتها در میدوست و در وسترن کانادا تحت تاثیر کاهش عرضه و بهبود تقاضا، عملکرد بهتری پیدا کرده‌اند. نفت بیکن ۷۵ سنت بالاتر از وست تگزاس اینترمدیت است در حالی که در اواسط آوریل ۱۵ دلار ارزان‌تر از این شاخص بود. قیمت گرید نفتی"وست کانادین سلکت" هفته گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به این سو بازگشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال این روند صعودی گسترده باعث شده است برخی از سرمایه‌گذاران عقب نشینی موقتی قیمتها را بعید ندانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین