|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۹۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
قانون تجارت در این مجلس مصوب شد، برخی رسانه‌ها و افراد می‌گویند مجلس دهم بی عرضه است، این اظهارات جفاست به این مجلس، از زمان دولت آقای خاتمی تا امروز، لایحه تجارت در مجلس مانده بود و بالاخره مجلس دهم جرأت کرد که این قانون را تصویب کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت که مجلس را پاس بدارند، این مجلس مظلوم واقع شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی لاریجانی در سخنرانی پایانی مجلس دهم در جلسه امروز- چهارشنبه- گفت: سروران گرامی با آرزوی قبولی طاعات برای شما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم به پایان آمد این د فتر حکایت همچنان باقی است.

وی افزود: زیربنای جهش تولید قانون گذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی و به ویژه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اینجام شد در کشور قوانین مادر و پایداری تشکیل شد، اما به این مجلس جفا شد به مصلحت کشور نبود که رکن مهم دموکراسی که این هم تلاش کرده با الفاظ تخریب مواجه کنند.

لاریجانی ادامه داد: در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می رفت که مجلس را پاس بدارند این به معنای این نیست که مجلس دهم ضعف نداشته و نباید انتقادکرد اما این مجلس مظلوم واقع شد؛ برخی سیاسیون برای رقابت های خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم چهار سال پیش در همین روزها تشکیل شد و خیلی از نمایندگان با فکار همدیگر آشنا نبودند ودر خلال این چهار سال در مباحث اقتصادی سیاسی امنیتی به بحث نشستیم که این بحث ها و نشست ها گاهی منجر به قانون شد و گاهی به قوای دیگر مطلبی را گفتیم که انجام دهند و گاهی منجر به بیانیه شد و از این طرق به مفاهمه رسیدیم و دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت و این امر مهمی است که باید قدر آنر ا بدانیم

وی تصریح کرد: از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دوسوم آن لوایح بودند.


مهمترین اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

*به هر تقدیر با این طرق به یک مفاهمه و کار کردن باهم رسیدیم و پس از این ۴ سال یک دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت که این امر خیلی امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

*از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد. ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دو سوم آن لوایح بودند. من برخی این لوایح را که جنبه پایه‌ای دارند و مهم بودند را ذکر می‌کنم.

* در این مجلس قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، تصویب شد، قانون برنامه ششم توسعه با زحمت زیادی در مجلس تصویب شد، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها که قانون مهمی بود و برای جلوگیری از مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه تصوب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک و قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی که قانون مهم و ضروری بود در همین مجلس تصوب شد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون ساعات کار بانوان شاغل اداری را هم به تصویب رساندیم.

* قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد.

* قوانینی در زمینه تنقیح قوانین تصویب شد. ۷ بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آن‌ها در روز‌های پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شورا‌ها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست.

*{با اشاره به تصویب قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز}: نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهر‌ها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد، اما در فاصله زمانی ۳ ساله اجازات آن را بگیرند.

*{با اشاره به تصویب قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی}: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود. قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم به تصویب رسید و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

* قانون تجارت در این مجلس مصوب شد، برخی رسانه‌ها و افراد می‌گویند مجلس دهم بی عرضه است، این اظهارات جفاست به این مجلس، از زمان دولت آقای خاتمی تا امروز، لایحه تجارت در مجلس مانده بود و بالاخره مجلس دهم جرأت کرد که این قانون را تصویب کند.

*علاوه بر این موافقتنامه‌های مهم به تصویب رسید از جمله موافقتنامه در خصوص منطقه اوراسیا و ایجاد منطقه آزاد در منطقه اوراسیا، که امری مهم برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از منطقه اوراسیا است.

*در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشور‌های مختلف قوانین به تصویب رسید. قانون مدیریت بحران، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان، دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که قانون بسیار مهمی بود و اجازه می‌دهد پالایشگاه‌های کوچک در کشور به وجود بیاید، قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی. تصویب قانون حمایت از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که کار بسیار پایه‌ای بود در مجلس دهم انجام شد.

*مجلس دهم در مقابل حوادث عجیب چند سال گذشته با صلابت و دقت برخورد کرد، تشکیل کنفرانس‌های مهم درباره فلسطین و قوانین حمایت از سپاه و سپاه قدس از جمله اقدامات مهم مجلس دهم بود.

*در هر مرحله‌ای که نیاز به عمل انقلابی بود به اتفاق نمایندگان وارد صحنه شدند؛ و عمده تلاش‌ها برای رفع مشکلات مردم بود. اما برخی سیاسیون برای رقابت‌های خرد، انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هرچه دلشان خواست گفتند و قلم راندند.

*چرا مدتی است که به تخریب وجهه مجلس تلاش می‌شود؟ این هم مصاحبه و تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز همان ورژن بگم بگم سابق را به ذهن متبادر نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین