|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۹۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
یک استاد اخلاق و خطیب دینی گفت: فهم غلط از دین در زمان حضرت را می‌توان در خوارج دید و امروز هم در داعش و تکفیری ها، این گروه‌ها تنها ‌پوسته ظاهری دین را می‌بینند و اهل تفکر و تعقل در هسته مرکزی دین نیستند، در مقطع زمانی امام علی(ع) این افراد به دنبال حقیقت دین یعنی همان ولایت نبودند و فقط به سمت ظاهر قرآن می‌رفتند در حالی که حضرت علی (ع) خود حقیقت قرآن بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عبدالملکی ـ استاد اخلاق و خطیب دینی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عواملی که باعث شد گروهی از مسلمانان به نام خوارج در مقابل حضرت علی(ع) که روح قرآن بود بایستند، اظهار کرد: پس از مبعوث شدن حضرت محمد(ص) و انجام رسالتش خداوند از حضرت می‌خواهد که اکمال و اتمام دین را داشته باشد، بر همین اساس باب جدیدی از دین‌ که فهم بیشتری نسبت به قبل می‌طلبید به روی جهانیان باز شد و آن بحث امامت، رهبری و ولایت بود، قرآن در این راستا خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ».

وی خاطرنشان کرد: مرحله سختی برای پیامبر (ص) در معرفی حضرت علی(ع) وجود داشت منافع خیلی از افراد هم سو با حضرت علی (ع) نبود، به همین منظور امیرالمومنین حضرت علی(ع) در دوران امامت خود سه گروه یعنی «ناکثین، قاسطین و مارقین» را از خود طرد کردند؛ چرا که این سه دسته برداشت‌های نادرست از دین داشتند.

حقیقت دین همان ولایت است

این استاد اخلاق افزود: فهم غلط از دین در زمان حضرت را می‌توان در خوارج دید و امروز هم در داعش و تکفیری‌ها؛ این گروه‌ها تنها ‌پوسته ظاهری دین را می‌بینند و اهل تفکر و تعقل در هسته مرکزی دین نیستند، در مقطع زمانی امام علی(ع) این افراد به دنبال حقیقت دین، یعنی همان ولایت نبودند و فقط به سمت ظاهر قرآن می‌رفتند در حالی که حضرت علی (ع) خود حقیقت قرآن بود.

وی گفت: فهم غلط از دین در زمان امام علی(ع) زیاد بود و حضرت تلاش می‌کرد به مردم بفهماند که حقیقت اصلی قرآن خود حضرت است که درصدد ترویج مفاهیم واقعی قرآن است، اما مردم تنها خطوط مکتوب بر سر نیزه‌ها را قرآن می‌دانستند. به همین خاطر در جنگ صفین بنای ناسازگاری با امام گذاشته و در جنگ نهروان به اوج خود رساندند.

سیره و روش زندگی حضرت علی(ع)

عبدالملکی در ادامه با اشاره به سیره و روش زندگی حضرت علی (ع) گفت: در رفتار امام و سیره زندگی ایشان در خطبه ۴۷ نهج‌البلاغه آمده است قبل از نماز، حج و ... به فکر ایتام باشید، اما آنچه امروز ما شاهدش هستیم این است که خیلی از مذهبی‌ها اهل نماز اول وقت هستند اما در امور خیر مثل رزمایش همدلانه هیچ فعالیتی نداشتند و فقط یک ارتباط فردی با دین دارند، در حالی که خواسته دین این نیست، ارتباط فردی و اجتماعی دو ترکیب مورد هدف دین است. کدام یک از ادیان الهی تا این اندازه بر مبانی اجتماعی و اتفاق و همیاری تاکید دارد. ان‌شاءالله که در این شب‌ها علاوه بر شخصیت سیاسی حضرت به این سیره که مورد تاکید تمام ائمه(ع) بوده است نیز پرداخته شود.

این استاد و خطیب دینی ادامه داد: تمام سخن امام علی(ع) با مردم از دین این بود که پای را فراتر از پوسته دین بگذارند. در سریال امام علی(ع) دیالوگ معروفی مبنی بر اینکه از قرآن تنها کلمات ظاهری آن را می‌بینید را شاهد هستیم که در آن زمان واقعیت داشته است؛ البته این با موضوع تلاوت قرآن منافاتی ندارد اما تلاوت باید مقدمه تدبر و فهم قرآن باشد، امروز هم پس از چهارده قرن هنوز این تفکر وجود دارد که فقط ظاهر دین را می‌بینند و نمونه آن تفکرات داعش، طالبان، القاعده و تفکرات موازی این چنینی است که با فریاد الله اکبر اسلام را سر می‌برند.

عبدالملکی یادآور شد: تفکرات غلط باعث شد که برخی از مردم آن زمان بعد از پنجاه سال که با پیامبر (ص) بیعت کرده بودند در مقابل نوادگان حضرت ایستاده و آن وقایع را رقم بزنند در حالی که نوادگان پیامبر (ص) دو گوهر گران بها و یادگران حضرت بودند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین