|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۹۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
اخیرا برخی سازمان‌های بهداشتی درباره بروز بیـماری کاوازاکی در ارتباط با کودکـان مبتـلا به کووید-۱۹، هشدار داده‌اند؛ این درحالیست که مطالعات بیشماری نشان داده‌اند کووید- ۱۹ یک بیماری خفیف برای کودکان بویژه کودکان زیر ۹ سال و با مرگ نزدیک به صفر است و هنوز هیچ
مدرک قطعی مبنی بر شـوک ناشـی از کووید-۱۹ به بیماری کاوازاکی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز ۲۳ اردیبهشت، چهار میلیون و ۲۷۰ هزار و ۷۵۱ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۸۷ هزار و ۵۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به طور کلی در جهان کشورهای آمریکا، اسپانیا، روسیه، ‌ انگلستان، ایتالیا رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند.


بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران نیز بعد از ترکیه، رتبه دهم ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا روز ۲۳ اردیبهشت، ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به کووید ۱۹ مبتلا شدند که از این تعداد ۸۸ هزار و ۳۵۷ تن بهبود یافته و متاسفانه ۶ هزار و ۷۳۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۱ فروردین ماه بوده است.


برآورد تأثیر فاصله‌گذاری هوشمند بر تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید- ۱۹ در ایران با روش مدل سازی پویا

با افزایش نگرانی در خصوص شروع کسب‌وکار و فعالیت‌های اجتماعی و افزایش نرخ تماس افراد در جامعه، دولت اقدام به اجرای روشی به نام فاصله‌گذاری هوشمند کرده است که قاعدتاً باعث می‌شود که تماس‌های افراد در جامعه خیلی زیاد نشود ولی در عین حال از حالت قرنطینه کامل با کمترین مقدار نرخ تماس (تعطیلی کامل مشاغل که حالت ایده‌آل برای کاهش بار بیماری محسوب می‌شود) بیشتر باشد. در این مدلسازی، تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید-۱۹، بر حسب زمان شروع فاصله‌گذاری هوشمند تخمین زده شده است.

بر اساس گزارش اپیدمیولوژی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، چهار سناریو تدوین شده است که از نظر عدم فاصله‌گذاری هوشمند (قرنطینه کامل با کمترین نرخ تماس) و مدت زمان فاصله‌گذاری هوشمند با توجه به زمان شروع آن با هم متفاوت‌اند. روند تعداد موارد جدید نیاز به بستری در مبتلایان به کووید-۱۹ در بازه زمانی اول بهمن ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ برآورده شده است. فرض شد که در کلیه سناریوها حتی با شروع فعالیت اکثر مشاغل، ۲۰ درصد از بیماران کم علامت یا بی‌علامت، خود را در خانه ایزوله می‌کنند. منظور از ایزولاسیون، شرایطی است که افراد مبتلا نتوانند بیماری را به افراد سالم منتقل کنند و سطح ایزولاسیون به تدریج از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید.





 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، نتایج به دست آمده بر اساس این مطالعه به این صورت است:

_ شروع فعالیت مشاغل مختلف که قاعدتاً باعث افزایش نرخ تماس در جامعه می‌شود، باعث افزایش تعداد موارد جدید بستری نیاز به تخت بیمارستانی در مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور نیز خواهد شد.

_ در شرایطی که امکان قرنطینه کامل نیست، فاصله‌گذاری هوشمند باعث می‌شود که نرخ تماس خیلی زیاد نشود.

_ به تعویق انداختن شروع فاصله‌گذاری هوشمند و فعالیت مشاغل، می‌تواند تعداد موارد جدید بستری نیاز به تخت بیمارستانی در مبتلایان به کووید-۱۹ را کاهش دهد. به نظر می‌رسد در کنار تعویق انداختن شروع فعالیت مشاغل، راهکارهایی برای افزایش کشف و در نتیجه ایزوله کردن بیماران کم‌ علامت یا بی علامت نیز در نظر گرفته شود.

همچنین بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی کروناویروس جدید در روز ۲۳ اردیبهشت ماه، که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، در ۷۲ ساعت پیش از انتشار این گزارش، ۵۱.۸ درصد مبتلایان به کووید۱۹ را آقایان و ۴۸.۳ درصد را زنان تشکیل می دادند. همچنین ۳۰.۲ درصد موارد ابتلا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده‌اند. از میان موارد ابتلا نیز ۱۲.۴ درصد مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند و ۱۷.۸درصد آنها نیز دارای موارد شدید بیماری بوده اند. میانگین سنی مبتلایان نیز ۵۳.۳ سال بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، در هفته گذشته، میانگین سنی موارد فوت ناشی از کروناویروس جدید ۶۶.۱ سال بوده است. همچنین ۵۶.۹ درصد فوتی ها را مردان و ۴۳.۱ درصد را زنان تشکیل داده اند. ۳۷.۹ درصد جان باختگان نیز دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده‌اند.


بر اساس جدول فوق نســبت به کل بیماران بســتری ** بیماران با پیامد فوت، بیماران تحت لوله‌گذاری نای و بیماران نیازمند بســتری در بخش‌های ویژه، به عنوان موارد شــدید بیماری منظور شــده‌اند. اطلاعـات این نمودار براســـاس موارد بســـتری در بیمـارســـتـان بوده و تعـداد بیمـاران خـارج بیمارسـتانی و موارد بدون علامت در محاسـبه این سـهم‌ها در نظر گرفته نشـده اسـت. به منظور افزایش تعداد نمونه، محاسبه شاخص‌های مرگ در یک هفته گذشته محاسبه شده است.

بیمـاری کاوازاکی ناشـی از کووید۱۹ در کودکان چقـدر شـایع است؟
در بررسی اپیدمیولوژیک بیماری‌ها، باید بدانیم که کدام گروه‌های جامعه بیشتر در معرض خطر مرگ یا عواقب جدی ناشی از آن بیماری هستند تا منابع خود را به سمت آسیب‌پذیرترین‌ها، که بیشترین نیاز را دارند، هدایت کنیم. در نمودار زیر، درصد مرگ در گروه‌های سنی مختلف بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ نشان داده شده است. در بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند مالاریا و آنفولانزای اسپانیایی، کودکان خردسال در معرض بیشترین خطر ابتلا و مرگ هستند ولی، در مورد کووید-۱۹ این مسئله برعکس است.

سالمندان در صورت آلوده بودن به این ویروس بیشترین خطر مرگ را احتمالاً به دلیل شیوع بالاتر بیماری های زمینه‌ای، دارند. مطالعات بیشماری نشان داده‌اند که کووید- ۱۹ یک بیماری خفیف برای کودکان بویژه کودکان زیر ۹ سال (با مرگ نزدیک به صفر) است. در یکی از بزرگترین این مطالعات در شانگهای، ۹۴ درصد از کودکان مبتلا به کووید-۱۹ بدون علامت، خفیف یا متوسط بودند. یک بررسی جداگانه از سوی مؤسسه کارولینسکا در سوئد نشان داد که کودکان کمتر از ۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در جهان را شامل شده‌اند. از ۲.۵۷۲ کودک آلوده که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در ایالات متحده آمریکا بررسی شده‌اند، ۵.۷ درصد در بیمارستان بستری و سه نفر درگذشته‌اند.

ولی به تازگی سازمان‌های بهداشتی درباره بروز غیرمعمول یک سـندرم التهابی مانند بیـماری کاوازاکی در ارتباط با کودکـان مبتـلا به کووید-۱۹، هشدار داده‌اند و برخی کشورها بررسی این سندرم را در مبتلایان به کووید-۱۹ پیشنهاد داده‌اند. بیماری کاوازاکی، که به طور عمده کودکان زیر پنج سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند باعث شود سیستم ایمنی بدن "بیش از حد" فعال شده و باعث تب، اسهال شدید، بثورات و ورم ملتحمه چشم شود. در موارد شدیدتر می‌تواند دیواره شریان‌ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث مرگ شود (۲۵ درصد مبتلایان).

گفته می‌شود که بیماری کاوازاکی مدت‌ها است که پاسخ ایمنی ناشی از عفونت است، اما علت آن هنوز مشخص نیست و همه ویروس‌ها مستعد بیماری کاوازاکی نیستند. علیرغم ارتباط زمانی بین کووید-۱۹ و موارد گزارش شده این سندرم، "در حال حاضر، هیچ مدرک قطعی مبنی بر شـوک ناشـی از کووید-۱۹ به بیماری کاوازاکی وجود ندارد". ضمن اینکه بر اساس یافته‌های کلیه کشورهای درگیر درصد ابتلا در گروه‌های سنی کودک و نوجوان بسیار پایین بوده و خطر مرگ در این گروه ها بسیار کم است.



درس آموخته‌های کشورهای جهان در مواجهه با کووید- ۱۹ :الجزایر
بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی بیماری کووید۱۹ منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا، با مساحت ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۷۴۰ کیلومترمربع و جمعیت ۴۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۷۷ نفر است. موارد کووید-۱۹ در این کشور از تاریخ ششم اسفند ماه ۱۳۹۸ گزارش شد. در این کشور تاکنون ۵ هزار و ۸۹۱ مورد تأیید شده بیماری و ۵۰۷ مورد مرگ گزارش شده است. برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر می‌باشد:

_ لغو تمام پروازهای هوایی و سفرهای دریایی به مقصد اروپا از تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

_ قرنطینه عمومی و تمدید آن تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و تعطیلی تجمعات و گردهمایی‌ها در سراسر کشور

_ توقف فعالیت تمام وسایل نقلیه عمومی دولتی و خصوصی و نیز حرکت قطارها

_ تعطیلی موقت قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های شهرهای بزرگ، تعلیق تمام فعالیت‌های ورزشی تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، تعطیلی مساجد و تنها پخش تلاوت اذان از مساجد

_ کاهش ۵۰ درصدی فعالیت شاغلین

_ ممنوعیت صادرات محصولات استراتژیک از جمله اقلام غذایی و دارویی کشور

_ در نظر داشتن ۳۰ هتل و مراکز گردشگری برای استقرار بیماران مشکوک به کرونا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین