کد خبر: ۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
دبیر کل اتاق تعاون ایران از ارائه قانون بخش تعاون به مجلس طی هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد بخش تعاون در دولت یازدهم و با حمایت وزارتخانه بتواند به سهم 15 درصدی خود از بازار سرمایه دست یابد.
داریوش پاک‌بین اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود بخش تعاون عدم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای دستیابی بخش تعاون به اهداف توسعه‌ی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم و سیاست‌های اصل 44 است.

وی ادامه داد: اگرچه قانون سیاست‌های کلی اصل 44 تاکید دارد که بخش تعاون باید وارد بورس شود اما تا امروز تعاونی‌ها نتوانستند فرایند ورود به بورس را تجربه کنند و از دستیابی به سهم 15 درصدی خود از بازار پولی و مالی و سرمایه که در برنامه‌ی پنجم توسعه پیش‌بینی شده، محروم ماندند.

دبیر کل اتاق تعاون ایران که در هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر سخن می‌گفت، ادامه داد: خوشبختانه بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک دولتی بخش تعاونی ظرفیت بزرگی بود که با سرمایه دولت در خدمت بخش تعاون قرار گرفت و در کنار آن راه‌اندازی بیمه تعاون به عنوان نخستین بیمه تعاونی کشور نوید‌بخش تقویت و توسعه بخش تعاون کشور به‌شمار می‌رود.

وی افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون را خواستار شد و گفت: علی‌رغم آنکه بانک توسعه تعاون هزار برابر موجودی خود وام و تسهیلات پرداخت می‌کند اما از سرمایه اندکی برخوردار است که انتظار داریم وزارت تعاون نسبت به افزایش سرمایه بانک اقدام کند.

پاک‌بین در ادامه از روند واگذاری‌ها به بخش تعاون انتقاد و اظهار کرد: با وجود تاکیدات سیاست‌های اصل 44 هیچ‌گونه واگذاری به بخش تعاون صورت نگرفت و دیدگاه دولت قبل نسبت به واگذاری‌ها تنها فروش بنگاه‌های دولتی بود در حالی که واگذاری‌ها می‌توانست به شیوه پیمان و مدیریتی یا اجاره به شرط تملیک دنبال شود.

دبیر کل اتاق تعاون ایران به کارنامه موفق اتاق در برگزاری دو دوره نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در عرصه‌ی نمایشگاهی فارغ از اتوماسیون اداری و اصلاح ساختار به لحاظ فنی و مالی پیشرفت‌هایی حاصل شد و توانستیم دو دوره نمایشگاه بین‌المللی را برگزار کنیم و امسال هم توانستیم مجوز برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه اتحادیه بین‌المللی جهان را برای سال 2015 در ایران بگیریم.

به گفته‌ وی اتاق تعاون مرکزی در حوزه مجلس و در بیشتر مباحث پژوهشی حضور فعالی داشته و بیش از یک هزار صفحه مبحث کارشناسی را به کمیسیون‌های مختلف از جمله فراکسیون تعاون ارائه داده است.

پاک‌بین از راه‌اندازی دانشگاه غیردولتی تعاون خبر داد و گفت: اساسنامه این دانشگاه تدوین شده و در صورت تایید از سوی هیات رییسه اتاق آماده ارائه برای راه‌اندازی خواهد بود.

دبیر کل اتاق تعاون ایران هم‌چنین به تلاش برخی رسانه‌ها و افراد برای مخدوش‌کردن چهره اتاق طی هفته‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: اتاق تعاون ایران به عنوان پارلمان بخش تعاون مدت‌ها است که از بحث مدیر سالاری و تک‌فردی خارج شده و در قالب یک کارگروه مشارکتی در حال فعالیت است لذا این اصل موجب شده تا همه مدیران و معاونان در اتاق طبق شرح وظایف خود عمل کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به آنکه بخش تعاون همواره به عنوان یک بازوی کمکی در خدمت دولت و وزارت تعاون قرار داشته، از ظرفیت‌های این بخش مردمی برای حل مشکل اقتصاد و معیشت و دغدغه‌های مردم استفاده شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین