|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۹۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

استاندار خوزستان با اشاره به تعطیلی ۹ شهرستان خوزستان برای جلوگیری از شیوع کروناویروس، گفت: فعلا لازم نیست که در ورودی شهرها ممانعت شود اما اگر نتوانستیم شرایط را کنترل کنیم، محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم.

غلامرضا شریعتی شامگاه ۲۱ اردیبهشت در گفتگوی تلویزیونی در خصوص جزئیات طرح فاصله‌گذاری در استان خوزستان، در پاسخ به اینکه چه دلایلی باعث ایجاد سیر صعودی در افزایش بیماران کرونا در استان شده است؟ اظهار کرد: چند علت قابل طرح است؛ ابتدا اینکه در میزان بیماریابی خیلی قوی تر شده ایم و تعداد آزمایشگاه های تشخیص بیماری را از یک آزمایشگاه به پنج آزمایشگاه افزایش و به تبع آن نیز تعداد تست بیشتری انجام داده‌ایم. امروز در ستاد ملی کرونا وزیر بهداشت و رئیس جمهور گفتند که در کشور، روزانه ۱۰ هزار تست انجام داده می شود. در خوزستان نیز روزانه حدود ۹۵۰ تا هزار و ۱۰۰ تست در شبانه روز گرفته می‌شود. یعنی ۱۰ یا ۱۱ درصد تست های تشخیص کرونا در خوزستان انجام می شود بنابراین طبیعی است که بیماران بیشتری پیدا شوند. هرچه بتوانیم بیماریابی را تقویت کنیم، می‌توانیم زودتر و بهتر بیماری را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: عمده بیماران ما سرپایی هستند و نیاز به بیمارستان ندارند. وقتی بیماریابی قوی‌تر شود، تعداد افراد بیشتری شناسایی می شوند و از آلوده کردن بقیه افراد جلوگیری می‌شود. وقتی در کل کشور ۱۰ هزار تست و در خوزستان هزار تا هزار و ۱۰۰ تست انجام می شود، درحالیکه ۵.۷ درصد جمعیت کشور در استان خوزستان است، یعنی دو برابر درصد جمعیتی در حال انجام تست هستیم درصورتی‌که در استان‌های دیگر به نسبت کمتر از درصد جمعیت آن‌ها تست انجام می شود و طبیعی است که بیماران بیشتری در خوزستان شناسایی شود. هرچه بتوانیم بیماریابی را تقویت کنیم زودتر و بهتر می توانیم بیماری را کنترل کنیم و از نظر علمی برای ما اهمیت ویژه ای دارد و نباید تست را کم کنیم برای اینکه بیماران کمتری شناسایی شوند. دوره نهفتگی این بیماری ۱۴ روز است و وقتی زودتر افراد را تشخیص دهیم این ۱۴ روز به ۵ یا ۶ روز تقلیل می‌یابد.

افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد بیماران کرونایی خوزستان ظرف یک ماه

استاندار خوزستان در ادامه بررسی دلایل سیر صعودی کرونا در خوزستان بیان کرد: نکته دوم کاهش فاصله گذاری اجتماعی بوده؛ پس از اینکه شرایط از حالت قبلی خارج و به تدریج فاصله گذاری اجتماعی کمتر شد، متاسفانه مردم نیز کمتر رعایت کردند و فکر کردند که مساله تمام شده است. این باعث شد که امکان آلودگی بیشتر شود. تعداد بیماران در خوزستان، ظرف یک ماه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد اما تعداد بستری ها ۶۰ درصد افزایش یافته است. یعنی بیماریابی قوی تر بوده است. ششمین آزمایشگاه را راه اندازی خواهیم کرد تا تعداد تست ها را در روز از هزار تا هزار و ۱۰۰ به تعداد هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ افزایش دهیم و بتوانیم افراد آلوده بیشتری را شناسایی کنیم تا جامعه به یک سطح از پایداری برسد.

شریعتی افزود: هیچ زمانی در استان تخت‌های ویژه و بستری کم نیاوردیم و این نقطه قوت برنامه ریزی بهداشت درمان استان بوده که کاملا مسلط بودند و در حال کنترل هستند. بیماران بستری ما ۶۰ درصد افزایش یافته است که یکی از علل آن کاهش فاصله گذاری است و زنگ خطری برای ما است. به این علت تلاش کردیم شرایط را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم طبق پروتکل وزارت بهداشت و دستورالعملی که کمیته علمی وزارت اعلام کرده عمل کنیم، فقط شهرستان کارون قرمز بود و ۸ شهرستان دیگر زرد بودند اما به نوعی متخصصان آن دستورالعمل را دارای نقص می دانند، بنابراین دستورالعمل را بومی تر کردند و محتاطانه تر برخورد کردند و با پروتکل جدید و موازی با آن پروتکل پیش می‌روند. طبق پروتکل طراحی شده توسط اساتید اپیدمیولوژی استان، ۹ شهرستان ما در خط قرمز قرار می گیرند و باید کنترل های محدودکننده ایجاد کنیم. سلامت مردم خط قرمز است بنابراین آن پروتکل محتاطانه تر و سخت گیرانه تر را مدنظر قرار دادیم. پروتکل وزارت بهداشت بر اساس بستری ها تصمیم گیری می کند که اگر می خواستیم آن را در نظر بگیریم فقط کارون در وضعیت قرمز بود.

فعلا لازم نیست در ورودی شهرها ممانعت شود

استاندار خوزستان ادامه داد: آنچه در پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی بوده، این بوده که فعلا این ۹ شهرستان کنترل شوند و ادارات و اصناف تعطیل شوند و مردم در خانه بمانند و فعلا لازم نیست که در ورودی شهرها ممانعت شود. بالاخره الان فصل برداشت است و باید شرایط فراهم باشد، اما به نحوی باشد که فاصله گذاری رعایت شود، ادارات و اصناف تعطیل باشند و حتی مراکز پرجمعت شهر مسدود شوند. اگر نتوانستیم کنترل کنیم، محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم. بنای ما بر این است چون در دفعه اول موفق بودیم، ان‌شاالله مردم هم همکاری کنند و بتوانیم وضعیت را کنترل و مدیریت کنیم.

جمعه در خصوص ادامه تعطیلی تصمیم‌گیری می‌شود

شریعتی با اشاره به اینکه تعطیلی را تا پایان هفته اعلام کرده‌ایم و برای ادامه نیز جمعه مجددا بررسی و تصمیم گیری می‌کنیم، گفت: اگر لازم باشد تعطیلی را ادامه می‌دهیم. متخصصان بیماری های عفونی نیز رصد می‌کنند و پیشنهادات و نظرات خود را می دهند تا در شورای تامین استان تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

شدت گرفتن شیوع کرونا در مناطق حاشیه‌ای

وی با بیان اینکه هسته اصلی شیوع کرونا فقط بازار نیست، افزود: تقریبا درصد ادارات، اصناف و وسایل حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا مشخص شده اند. حمل و نقل عمومی سهم زیادی را در این مساله دارد. تاکسیرانی اهواز حتما باید مراقبت کند که سرنشینان عقب تاکسی دو نفر باشند. برای بازارهای حاشیه ای نیز تا حدی که امکان دارد جلوگیری شود، در مناطق حاشیه ای متاسفانه شیوع کرونا در حال شدت گرفتن است و باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

برای عید فطر و شب قدر تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود

استاندار خوزستان ادامه داد: در ستاد استانی کرونا مصوب کردیم که استفاده از ماسک در ادارات اجباری است و از ورود افراد بدون ماسک، جلوگیری شود. چون ستاد استانی این را مصوب کرده، قانونی است و باید به آن عمل شود. تقریبا ماسک به میزان قابل ملاحظه در استان وجود دارد و نیازی به ماسک های خیلی تخصصی نیست و ماسک های پارچه ای مناسب هستند. استفاده از دستکش به جز در موارد خاص ضرورت ندارد و برای کادر پزشکی ضرورت دارد. اهمیت ماسک بیشتر از دستکش است.

شریعتی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها باید مانند عید نوروز فرهنگسازی کنند. اول باید خود مردم نگران باشند و رفتار آن‌ها اصلاح شود. همه چیز به جبر زیبنده نیست؛ نقش اصلی در کرونا رفتار مردم است. از شبکه‌های اجتماعی، نخبگان، علما، سران عشایر، اساتید، هنرمندان و تشکل های مردم نهاد می‌خواهم از مردم بخواهند که برای عید فطر و شب‌های قدر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و به هم تذکر دهند تا بتوانیم کنترل کنیم. البته روند را رصد می‌کنیم و اگر لازم باشد، اقدامات سخت گیرانه تری انجام می‌شود. برای شب‌های احیا نیز بنا شده که نماینده ولی فقیه در استان مدیریت کنند و به تعداد محدود در برخی شهرها و با رعایت شرایط سخت گیرانه و در مدت کوتاه شرایط برای شب های قدر فراهم شود. برای عید فطر و شب های قدر تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت.

وی در خصوص جلوگیری از برگزاری مراسمات و تجمعات گفت: بسیج و نیروی انتظامی به جدیت برای جلوگیری از برگزاری مراسمات فعالیت می کنند. فرمانداران نیز نظارت می کنند و دستگاه قضایی نیز در این زمینه همکاری دارد. اگر تنها موارد سرپایی افزایش پیدا می کرد و بستری ها افزایش نمی یافت چنین واکنشی نشان نمی‌دادیم. رشد ۶۰ درصدی بستری‌ها ما را بر آن داشته که مداخله بیشتری داشته باشیم. دانشگاه مشوق‌هایی برای کادر درمان داشته اما هیچ پرداخت، مشوق و هدیه‌ای جبران این کار سخت و مجاهدت را نمی‌کند و تنها نزد خدا ثبت می شود.

استاندار خوزستان در ادامه درخصوص نحوه شناسایی افراد نیازمند آسیب دیده از کرونا، بیان کرد: برنامه ریزی کرده بودیم که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بسته را به مردم نیازمند برسانیم که تا کنون ۱۵۰ هزار بسته توزیع شده است. وظیفه پیدا کردن این افرد را بر عهده بسیج قرار دادیم، زیرا شناخت دارند و می‌توانند این افراد را شناسایی کنند تا خطا به حداقل برسد. با توجه به اشراف آن‌ها امکان انحراف به حداقل می‌رسد. ما می‌خواستیم از کسانی‌که معیشت و درآمد داشتند و اکنون معیشت آن‌ها به خطر افتاده، حمایت کنیم از این بابت بود که این کار را به بسیج سپردیم.

هیچ مدیری حق لغو مصوبه استفاده از یک‌سوم و دوسوم پرسنل را ندارد

شریعتی با اشاره به اینکه هیچ مدیری حق دخل و تصرف در زمینه استفاده از یک سوم و دو سوم نیرو را ندارد، گفت: این مصوبه ستاد ملی است و هیچ مدیری حق ندارد آن را لغو کند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری مصوبه ستاد ملی حکم قانون را دارد و همه باید رعایت کنند و حق عدم رعایت ندارند و نمی توانند حقوق را تضییع کنند. از مدیران می‌خواهم مصوبات را رعایت کنند و تخلف نکنند؛ اگر چنین باشد ما مجبور به گرفتن تصمیمات دیگری می شویم. البته پرسنل می توانند تخلف را به سامانه ۱۱۱ اطلاع دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین