|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۹۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
مقرر شد همه مراکز مذهبی از یک طرف، صنوف و رستوران ها و جاهایی مثل آرایشگاه ها از طرف دیگر بعد از ماه رمضان با رعایت دستورالعمل ها به صورت تدریجی بازگشایی شوند. اگرچه با رعایت اصول بهداشتی در برخی مناطق سفید این شغل ها بازگشایی شده ‌اند.



سخنگوی دولت اعلام کرد که در ستاد ملی کرونا مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیات‌ها از یک طرف و صنوف رستوران ها و آرایشگاها بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اهتمام دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد: در شرایط بد اقتصادی و شرایط تحریمی موظف می‌دانیم از جان و مال مردم حمایت کنیم. خوشبختانه شاهد کاهش مرگ اما افزایش شناسایی بیمارها در سراسر کشور هستیم؛ ما امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز نزدیک می‌شویم و بنا داریم به یک و نیم میلیون تست برای تکمیل طرح غربالگری برسیم.

شاهد افزایش بیماریابی در کشور هستیم

وی افزود: فاصله گذاری هوشمند و اقدامات دیگری که انجام شده به این انجامیده که کیس‌های سرپایی افزایش یابد و  این ناشی از برنامه بیماریابی وزارت بهداشت با همکاری دیگر دستگاه‌هاست.

ربیعی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش بیماریابی در کشور هستیم، گفت: دو منحنی با شیب آرام روبه پایین در حال حرکت هستند و افزایش تولید مواد ضد عفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کرونا است.

آمادگی کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی ما موجب پایین بودن مرگ‌ها شد

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه دولت هشت سناریو برای مقابله با کرونا داشت، ادامه داد: هشت سناریو محتمل در پیشروی ما بود. ما باید یک سناریو انتخاب می‌کردیم؛ یک سناریو آزاد کردن همه رفتارها و طرف دیگر سناریوها؛ سناریو سختگیری کامل و قرنطینه‌ بود.

وی افزود: میان این سناریوها، موارد چهار و پنج را انتخاب کردیم. سخت‌گیری‌های زیادی را انجام دادیم و آمادگی کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی موجب شد تعداد مرگ‌های ما رو به پایین باشد.

ربیعی یادآور شد: یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری و سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم.

ربیعی با بیان اینکه در روزهایی به سمت سخت‌گیری‌های حداکثری حرکت کردیم، تاکید کرد: هم‌اکنون هم حول و حوش سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

وی افزود: در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کماکان رصدها ادامه دارد، تاکید کرد:‌ از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رمز موفقیت ما در کنترل بیماری و پیشگیری از به خطر افتادن جامعه از یک طرف و از طرف دیگر، نیفتادن آنها به ورطه فقر و بیکاری، رعایت کامل پروتکل‌ها است. یک همکاری همگانی، یک جنبش عظیم از همکاری و اعتماد برای مراعات است.  

در شرایط عادی به سر نمی‌بریم

ربیعی با تاکید بر اینکه در شرایط عادی به سر نمی‌بریم، تصریح کرد: این تصور نباید به خاطر آنکه در منحنی رو به پایین داریم، شکل بگیرد که شرایط عادی شده است.  

وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان گفت: در چند روز متوالی روند ابتلا و مرگ رو به افزایش بوده است که نشان‌دهنده عدم رعایت پروتکل‌هاو فاصله‌گذاری‌هاست. من در جلسه قبل از میانگین ۸۳ درصد گفتم. شاخص‌های آماری ما نشان می‌دهد استان خوزستان زیر ۵۰ درصد مراعات و شاخص همکاری وجود داشته است. این یک نشان برای سایر شهرها است.  


ربیعی ادامه داد: وزارت ورزش مامور شد ورزش‌های غیرتجمعی را بررسی کند و به ستاد بیاورد. محدودیت‌های مکان‌های تجمعی کماکان ادامه دارد و تجمع ممنوع است. مدارس و آموزشگاه‌های ما هیچ گاه تعطیل نشدند. ستاد ملی کرونا گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم فعالیت‌های آموزشی را مورد تاکید قرار داد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نباید زیرساخت به وجود آمده را کنار بگذاریم، بلکه باید آن را تقویت کنیم، گفت: به لحاظ اینکه برخی از دانش‌آموزان به امکانات اینترنتی یا وسایل لازم، دسترسی نداشتند و امکان عقب ماندن آنها از آموزش وجود داشت، باید برای آنها فکری و برای بحث آموزش‌های غیرنظری فکری می‌شد. در مقاطع بالا و دبیرستانی نیاز به گفت‌وگو و تعامل با معلمان احساس می‌شد. به همین خاطر، به جز مدارس کودکان استثنایی تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند.

حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود

وی با بیان اینکه حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود، گفت: آنها می‌توانند ساعتی از هفته را با تدریس دروس خاصی سپری و به مدرسه مراجعه کنند. خانواده‌هایی از حضور دانش‌آموزان در مدارس احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند در خانه می‌توانند خودشان جبران تحصیلی را فراهم کنند، هیچ نیازی به حضور نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هیچ نیازی به حضور در مدرسه وجود ندارد و تصمیم آن به خود مردم واگذار شده است، گفت: در حقیقت مشارکت دادن مردم در انتخاب شیوه آموزش را به مردم واگذار کردیم اما مدارس بازگشایی می‌شوند و معلمان در مدارس حضور خواهند داشت. شیوه تعاملی آموزش همچنان ادامه خواهد داشت برنامه‌های آموزشی صدا و سیما تداوم دارد. ما مدارس را هم باز کردیم تا دانش‌آموزانی که به رفع اشکال و رفع ابهام در دروس نیاز دارند، در کلاس های کارگاهی  به مدرسه بروند.

وی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه به تصمیم نرسیدیم، تاکید کرد: در این زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت. البته درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هم باید بررسی و تصمیم‌گیری کنیم.  

ربیعی تاکید کرد: در ستاد مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیات‌ها از یک طرف و صنوف رستوران ها و آرایشگاه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی شوند؛ البته در برخی مناطق سفید با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی این بازگشایی‌ها انجام شده است.  

وی گفت: ما در حساس‌ترین شب های قدر قرار داریم که با شرایط خاص دیگر بیش از هر زمان دیگری به دعا و نیایش و توجه به خدا و تضرع در پیشگاه او نیاز داریم.  

مراسم شب‌های قدر به صورت محدود و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به بیانات رهبری در جلسه روزگذشته ستاد مبارزه با کرونا گفت: رهبری بر تداوم گسترش شبکه بهداشت  که در دولت یازدهم و دوازدهم خوشبختانه مورد توجه بوده است و مقدم کردن پیشگیری بر و درمان تاکید کردند. بدون تردید برگزاری مراسم های شب قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار در این شب‌ها در این مبارزه ملی با کرونا موثر خواهد بود.

وی گفت: صدا و سیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر تدابیری اندیشیده اند تا مردم از این مراسم‌ها که به صورت محدود و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند.

تبادل زندانی بین ایران و آمریکا نیازی به مذاکره ندارد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان ایرانی وآمریکایی  گفت: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که وزیر خارجه کشورمان قبلاً بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیازی به مذاکره و میانجیگری در آن نیست. اگر عزم و اراده برای این کار باشد، فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع که سوییس هست  و بیشتر هم تجربه کارهای اداری را دارد می‌تواند صورت بگیرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: ما گزارش‌هایی داشتیم روزهای اول مردم رفته بودند و این سهام را خریداری می‌کردند. اما اطلاع رسانی گسترده ای از عدد تقریبی ارزش سهام اعلام شد و این امر کمک کرد که افراد مطلع شوند از ارزش چیزی که در دست دارند.

وی گفت: افرادی که نیاز دارند سهام خود را بفروشند می‌توانند انتخاب کنند و با برنامه‌ریزی که صورت گرفته آن را بفروشند. افرادی هم که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند با انتخاب ساده‌ای که انجام دادند این کار را انجام دهند.

وی گفت: سهامداران می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند که این امر هم به خاطر جلوگیری از فشار به بازار است و هم برنامه‌ریزی باید صورت بگیرد بنابراین فروش به صورت تدریجی است و بقیه اش را هم می‌توانند بفروشند که البته به کشش بازار هم ربط دارد.

ربیعی تاکید کرد: افرادی هم که نمی‌خواهند سهام خود را بفروشند و آنرا سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند سهامشان باقی بماند برای روزهای آینده یا هر وقت که خواستند بفروشند. اطلاع رسانی گسترده‌ و ساده کردن شیوه فروش کاری بود که برای جلوگیری از سوداگری انجام شد.

آخرین تصمیم‌ ها درباره بازگشایی اماکن مذهبی

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رهبری برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس، گفت: وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: معتقد هستیم که می‌توانیم با روحیه‌ای که نمازگزاران ما دارند و افرادی که به جماعت شرکت می‌کنند پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم محیط‌های معنوی مان را بازگشایی کنیم.

ربیعی اضافه کرد: باید از دیدگاه‌های افراطی اجتناب کنیم نظراتی وجود دارد معتقد هستیم این نظرات نظر مراجع و رهبری نیست. تجمع کردن، کنار هم ایستادن و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید و مسئولان امر هم در این زمینه حتماً پیگیری خواهند کرد.

آمادگی تهران برای تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مشخص شدن علت اتفاق رخ داده برای مهاجران افغانستانی

وی در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقی که برای مهاجران افغانستانی رخ داده است،  اظهار کرد: این اخبار و دیدن تصاویر قطعاً موجب دلشکستگی فراوان همه ما شده است. ما پذیرای بیش از ۳ میلیون نفر از کشور افغانستان هستیم و حتی در بحث کرونا آنها را مثل همه ایرانی‌ها دیدیم و برای ما هیچ تفاوتی نداشتند. خود ما با وجود بیکاری که در کشور داشتیم هیچ‌گاه اقدام به بازداشت و طرد گسترده نداشتیم مگر افرادی که به جرائمی مثل همه جای دنیا مرتکب می‌شوند.

وی تاکید کرد: چنین حادثه ای که معلوم نیست به چه علت رخ داده است، به هیچ عنوان نمی‌تواند روابط ما را به سمتی ببرد و موجب تفسیرهای غلط شود. مقام‌های مسئول ما چیزی که بیان می شود، را تکذیب می کنند. با وجود این با توجه به اهمیتی که به روابط دوستانه و برادرانه قائل هستیم آمادگی خود را برای همکاری با دولت افغانستان با هدف روشن شدن مسائل اعلام کردیم و می توانیم کمیته ای تشکیل دهیم و بررسی کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نارسایی‌هایی در تردد افراد در مرزها وجود دارد که این وظیفه مرزبانان افغانستان هم است. این نارسایی‌های ترددها که از مسیرهای بد انتخاب می کنند همواره می‌تواند خطرناک و حادثه آفرین باشد. آنچه ما برای کمیته مشترک پیشنهاد می‌کنیم برای این است که از اینگونه رفت و آمدها پیشگیری کنیم و به اطمینانی برسیم که این گونه حوادث رخ ندهد.

ایران از  انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر این کشور استقبال می‌کند

ربیعی با اشاره به انتخاب و رای اعتماد به نخست وزیر جدید عراق اظهار کرد: دولت ایران از  انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر این کشور استقبال می‌کند. امیدواریم در دوره نخست وزیری وی روابط دو کشور دو ملت و دولت بیش از گذشته توسعه یابد. ما مطمئن هستیم که با دولت آقای کاظمی هم تجربه موفقی را در راستای تامین منافع متقابل خواهیم داشت.

دولت نقشی در دستورات کار هفتگی مجلس ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اجازه انتشار گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس از سوی برخی انجام نمی‌شود اظهار کرد: یکی از اختیارات مجلس تحقیق و تفحص است. مجلس در اعمال اختیارات خود از استقلال برخوردار است و مایل هستیم اعلام کنند چه کسی مانع این گزارش شده است و هر زمان مجلس بخواهد قرائت کند. من به عنوان نماینده دولت می گویم هیچ مانعی برای این کار نداریم و دولت اصلا در اموری که چه چیزی قرائت شود یا نشود دخالت ندارد و اساسا چنین چیزی صحت ندارد و دولت نقشی در دستورات کار هفتگی مجلس ندارد.

ربیعی تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نداریم و اصلا اینگونه برداشت که نماینده حامی دولت نگذاشت، این درست نیست. مجلس هویت یکپارچه دارد و گرایش های سیاسی مختلف در آن هستند و قوه مجریه به هیچ عنوان دخالتی در تعیین دستور کار برای مجلس ندارد و دستورات را به نوبت مطرح می کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اینکه بنا بود این هفته در دستور باشد یا نه مربوط به خود مجلس است و اساسا دولت قدرت جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ندارد. بنابراین از تعابیری مانند دست پنهان و امثال آن اجتناب کنیم. خوشبختانه در شرایط فعلی گردش اطلاعات به گونه ای بوده و آنقدر زیاد شده است که هیچ دست پنهانی پنهان نمی‌ماند.

واکنش دولت به رأی منفی نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی

وی با اشاره به رأی منفی نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بارها اعلام کردیم تشکیل وزارت بازرگانی برای ما مهم است،  در شرایط تحریم و وضعیتی که کرونا برای ما به وجود آورده آرایش و ساختار متناسب با شرایط فعلی قطعا اجتناب ناپذیر است. ما باید وضعیت را به سمتی می‌بردیم که امر بازرگانی یعنی خرید و فروش در جایی متمرکز می‌شد. دولت برای اینکه بازار را در کنترل قیمت و عرضه ی به موقع دربیاورد، نیازمند این وزارتخانه بود.

وی ادامه داد: مدیریت متمرکز بخش بازرگانی در وزارت بازرگانی قطعا ازمشکلات موجود می‌کاست اما با تصمیم مجلس دولت ناچار است با ساختارهای فعلی نبود وزارت بازرگانی را جبران کند. به همین دلیل در وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح ساختار و ارتباط با سایر وزارتخانه ها را برای پیشبرد اهداف مان ادامه خواهیم داد تا بتوایم نیازمندی ها را برطرف کنیم اگرچه این اقدامات نمی‌تواند جای وزارت بازرگانی را بگیرد.

ربیعی با اشاره به وضعیت بازار بورس گفت: پول های سرگردان وارد هر بازاری که می شوند ممکن است باعث گرانی شوند اما امروز شاهدیم که این پول ها به سمت بازار بورس رفته و از این مسئله خوشحالیم و تلاش می کنیم که بورس زمین نخورد و کماکان جذابیت را داشته باشد.

تاکنون یک میلیون ثبت نام مسکن داشته ایم

وی با اشاره به طرح های دولت برای مسکن گفت: ما تاکنون یک میلیون ثبت نام مسکن داشته ایم. اگر این مسکن در اختیار اقشار ضعیف که نیاز بیشتری به مسکن دارند قرار بگیرد، افزایش قیمت تأثیر چندانی برای آنها نخواهد داشت. ما تلاش داریم تا تولید مسکن جریان داشته باشد و به نیازمند واقعی پاسخ دهیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: به عنوان مثال از فرهنگیان ۱۷۰ هزار نفر برای مسکن ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۷۵ هزار نفر واجد شرایط بودند. با تولید مسکن و کمک به اقشار نیازمند مسکن که پول زیادی ندارند، سال های خرید مسکن برای نیازمندان را کوتاه می کنیم.

ربیعی با اشاره به شرایط بازار خودرو گفت: قرار شد یک بسته کنترل قیمت با توجه به جلسات ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و کمیته خودرو تهیه شود که فکر می‌کنم این بسته ساماندهی بازار خودرو در این هفته آماده شود. تولید خودروی ما کم نشده و روزانه ۴ هزار دستگاه در سایپا و حدود همین عدد نیز در ایران خودرو تولید داریم که حدودا به ۸ هزار خودرو می رسد.

سخنگوی دولت با اشاره به باز بودن یک‌هفتگی سایت پیش فروش خودرو، گفت: سعی می کنیم سایت های فروش خودرو باز باشد تا این شگردی که یک عده سریع تر وارد این سایت شوند و خرید را انجام دهند، وجود نداشته باشد و اگر ثبت نام ها زیاد شد با روش هایی مانند قرعه کشی، به شفاف سازی این بازار می پردازیم.

از بهمن ۹۷ هیچ افزایش رسمی قیمت خودرو نداشتیم

وی در خصوص افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: افزایش قیمت در خودروهای مختلف متفاوت است اما سعی شد توسط کمیته‌ای که اعلام کردیم و بر اساس یک فرمول ثابت یعنی «تورم سالانه، قیمت پایه و با در نظر گرفتن سایر پارامترها از جمله کیفیت خودرو»، قیمت خودروها مشخص شود که یک افزایش طبیعی را خواهد داشت اما قطعاً متفاوت است از آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم.

ربیعی ادامه داد: ما از بهمن ۹۷ هیچ افزایشی به طور رسمی نداشتیم اما چند سایت هستند که قیمت‌سازی می‌کنند البته برخی از این سایت‌ها بسته و به عده‌ای دیگر اخطار داده شد و در صورت تداوم، مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با مجموع این تصمیمات فکر می‌کنم بتوانیم با آنچه امروز شاهد آن هستیم در قیمت خودرو که هیچ منطقی هم ندارد و قیمت‌ها در فضای مجازی بالا می‌رود، مقابله کنیم البته شاید افزایش تولید نیز بتواند به کنترل قیمت خودرو کمک کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین