|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
کد خبر: ۲۹۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی ها گفت: برای دو شرکت بزرگ کشتیرانی کشور، یعنی کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش، پالایشگاهی اختصاص داده شده و همچنین در نظر است با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری وزارت نفت، زمینه های تولید سوخت کم سولفور برای نیاز داخلی فراهم شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در راستای طرح تحول صنایع داخلی، بخش عمده ای از شناورهای مورد نیاز ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی، توسط سازمان صنایع وزارت دفاع ساخته می‌شود که پیش بینی شده در سال جاری به بهره برداری برسد.

 به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نشست خبری از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پایانه صادراتی کانتینری مخصوص نگهداری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: با اقدمات مشترکی که با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی در بنادر در دست انجام داریم، سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور به ویژه در بنادر شهید رجایی و امام خمینی( ره) افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین ۱۲۰ واگن بارگیری کالاهای اساسی توسط حمل و نقل ریلی انجام می شود، گفت: یک پروژه ریلی در بندر امیرآباد در شمال کشور در دست تکمیل است که با عملیاتی شدن این پروژه، شیوه حمل و نقل به صورت چند وجهی و از دریا به ریل ارتقاء پیدا می کند.

راستاد با اشاره به تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی و همچنین بر روند تخلیه و بارگیری کالا ها در بنادر از جمله بنادر ایران، در خصوص تاثیر آن بر درآمدهای سازمانی و روند سرمایه گذاری در بنادر خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز بنادر تحت  هیچ عنوان متوقف نمی شود و سعی می کنیم از درآمدهای به دست آمده در جهت توسعه بنادر استفاده کنیم، از سویی امیدواریم با تعدیل شرایط کرونایی و عادی شدن روند فعالیت ها، شاهد افزایش تخلیه و بارگیری در بنادر باشیم.

وی با اعلام اینکه تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر به رغم شرایط کرونا و تحریم، حجم قابل توجهی از فعالیت های بندری را به خود اختصاص داده است که نوید دهنده تداوم توسعه و تجهیز در بنادر است، اظهار داشت: در راستای طرح تحول صنایع داخلی، بخش عمده ای از شناورهای مورد نیاز ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی، توسط سازمان صنایع وزارت دفاع ساخته می شود که پیش بینی شده در سال جاری به بهره برداری برسد.    

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی ها گفت: برای دو شرکت بزرگ کشتیرانی کشور، یعنی کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش، پالایشگاهی اختصاص داده شده و همچنین در نظر است با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری وزارت نفت، زمینه های تولید سوخت کم سولفور برای نیاز داخلی فراهم شود.

وی درباره اقدمات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه سواحل مکران تاکید کرد: به جز پروژه بزرگ و کلان توسعه بندر چابهار که در فاز اول توسعه (از زیرساخت تا تجهیز) ، بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، طرح تدقیق مناطق ساحلی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، احداث کارخانجات مختلف دریایی و بندری و ساخت بندر بزرگ دیگری در سواحل استان هرمزگان، از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب می شود.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  از آغاز مطالعات توسعه جزایر توسط سازمان بنادر به عنوان یکی از مصوبات کارگروه ساماندهی سواحل و جزایر کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح مطالعاتی، می تواند با شناسایی پتانسیل ها، به استفاده از تمام ظرفیت های مورد غفلت واقع شده در جزایر کمک شایانی کند.

وی  با تاکید بر اینکه زمان انتظار کشتی ها در لنگرگاه ها ناشی از محدویت ها در پای اسکله، انبارها و تجهیزات نیست، تصریح کرد: عمده توقف و انتظار کشتی های تجاری ناشی از حل مشکلات اسنادی و هماهنگی بین صاحبان کالا و واردکنندگان است.

راستاد با اشاره به تداوم توسعه و تجهیز بنادر شهید بهشتی چابهار، گفت: در حال حاضر با اپراتور هندی قرارداد همکاری موقت داریم، اپراتور هندی، به رغم تحریم ها، موفق شد بخشی از تجهیزات مورد نیاز بندر را وارد کند، با وجود این  برای قرارداد نهایی هنوز اختلاف نظرهای ناچیزی هست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت و تکمیل پایانه های کانتینری جدید در منطقه و تاثیر آن بر عملکرد بندر شهید رجایی در ایران افزود: پایانه های کانتینری عمدتا متکی به مزیت ها و کارایی های خاص خود هستند؛ بندر شهید رجایی در شمال خلیج فارس، هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی نزدیک به تجارت شرق به غرب و هم به جهت پسکرانه مناسب با توجه به کشورهای آسیای میانه و اروپای شمال شرقی، در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس از پتانسیل مطلوبی برای ترانزیت و صادرات مجدد برخوردار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مهم ترین اقدامت صورت گرفته در سال ۹۸ و نیز مهمترین اهداف و برنامه های تعریف شده در سال جاری از سوی این سازمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به وضعیت تجارت و حمل و نقل جهانی به ویژه در حوزه دریایی و آثار و تبعات ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: از اوایل سال میلادی، جهان درگیر شیوع ویروس کرونا بود و به همین دلیل نیز اقتصاد و تجارت بین المللی از این مسئله متاثر شد و حمل و نقل دریایی را نیز تحت تاثیر قرار داد که در نهایت منجر به افت حمل و نقل دریایی در جهان شد.

پیش بینی افت ۶۰۰ میلیون تنی جابجایی کالا در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۱۱ میلیارد تن حجم جابجایی کالا از مسیر دریا بود و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی ۶۰۰ میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشیم که در سه دهه اخیر بی سابقه است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سفارش ساخت کشتی در اثر کاهش تقاضا در ابتدای ۴ ماهه میلادی کاهش یافته و باید اعلام کرد که ۱۰۰ فروند سفارش ساخت در این مدت ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۱ درصدی را نشان می دهد.

راستاد ادامه داد: در بخش اجازه روزانه کشتی های تجاری به دلیل کاهش تقاضا نیز شاهد کاهش قابل ملاحظه مبالغ مربوطه هستیم و اجاره ۳۵ هزار دلاری کشتی ها در سه ماهه اول به کمتر از ۵ هزار دلار در روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه افت میزان حمل و نقل دریایی، بنادر جهان و ایران را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: علی رغم پیش آمد این مسائل، با تمهیداتی که پیش بینی شده در بنادر تجاری کشور از زمان شیوع ویروس کرونا از ۳۰ بهمن ماه سال گذشته، باید اعلام کنیم حتی یکروز هم توقف عمیلات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور را نداشته ایم و به صورت شبانه روزی فعالیت ها ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۴ میلیون تن عملیات تخلیه وبارگیری صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵,۸ درصدی را نشان می دهد که امیدواریم با تعدیل شیوع ویروس کرونا و عادی شدن شرایط منطقه ای و جهانی، عقب ماندگی به وجود آمده را در این راستا جبران کنیم.

رشد ۷ درصدی حجم تخلیه و بارگیری بنادر کشور در سال ۹۸

راستاد با اعلام اینکه در سال گذشته علی رغم محدودیت های و فشارهای بوجود آمده و ناشی از تحریم های ظالمانه و غیرقانونی، رشد ۷ درصدی حجم تخلیه و بارگیری را تجربه کردیم و در مجموع ۱۵۰ میلیون تن کالا در طول سال ۹۸ در بنادر کشور عملیات تخلیه و بارگیری صورت گرفت.

وی ادامه داد: از حجم ۱۴,۳ میلیون تن حجم کلی عملیات تخلیه و بارگیری، محموله های غیر نفتی ۹.۷ میلیون تن بوده که ۳۹.۸ کاهش داشته و محموله های فله مایع در بنادر کشور معادل ۴.۶ میلیون تن بوده که ۲۵.۶ درصد کاهش یافته است، علاوه بر این تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر کشور ۱۷۲ هزار و ۲۰۷ TEU از ابتدای سال تا به امروز بوده است که حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته ایم.

بیشترین تاثیر منفی از شیوع کرونا در بخش مسافری و گردشگری دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعالیت ها و برنامه در بخش جابجایی مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین تاثیر منفی را داشت، گفت: پیک سفرهای دریایی در بازه زمانی نوروز است و در سال جاری عملا گردشگری و سفرهای دریایی بر اساس پروتکل های تعریف شده تقریبا ممنوع بود و صرفا برای بومیان سفرهای دریایی انجام شد و باید اعلام کرد که ۱۴۱ هزار و ۸۳۴ نفر مسافر دریایی از ابتدای سال جاری تا کنون جابجا شده اند و در مجموع کاهش ۹۷ درصدی کاهش جابجایی از مسیر بنادر وجزایر کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.  

وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور

وی در مورد وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، اعلام کرد: میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن است که بالغ بر ۳ میلیون تن آن در بندر امام خمینی(ره) و مابقی آن در سایر بنادر کشور قرار دارد  و ذرت به میزان ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶۳ تن بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است و سایر محموله ها در حوزه کالاهای اساسی در بنادر کشور شامل جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام، دانه های روغنی و...است.

میزان محموله در حال تخلیه کالاهای اساسی در بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با میزان محموله در حال تخلیه کالاهای اساسی در بنادر کشور، اظهار کرد: ۲۵ فروند کشتی به میزان ۵۸۸ هزار و ۷۸۲ تن محموله کالاهای اساسی در بنادر کشور در حال تخلیه است و ۲۳ فروند کشتی با ۱ میلیون و ۷۳ هزار و ۳۷۱ تن کالا منتظر ورود به بنادر ایران هستند.

محموله کالاهای اساسی در شرف ترخیص و خروج از بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد محموله کالاهای اساسی در شرف ترخیص و خروج از بنادر کشور، بیان کرد: ۸۰۳ هزار تن کالا در بندر امام خمینی(ره) پروانه گمرکی صادر و در شرف خروج قرار دارد و ۴۵۰ هزار تن در مرحله اتمام تشریفات گمرکی و نیز ۳۰۰ هزار تن در مرحله کارشناسی و ارزیابی قرار دارد.

بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال  سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه روبناها و مراکز تولیدی و ارزش افزوده ای بنادر

راستاد در رابطه با میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه روبناها و مراکز تولیدی و ارزش افزوده ای در بنادر کشور است طی سال ۱۳۹۸، اعلام کرد: ۱۱ قرارداد با بخش خصوصی در سال گذشته در حوزه احداث پایانه های مختلف مخازن نگهداری فراورده های نفتی، انبارهای نگهداری کالا و همچنین کارخانه های تولیدی که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این راستا ۵۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال است و حجم سرمایه گذاری برای سال جاری که تا کنون نهایی شده پنج مورد قرارداد در شرف نهایی شدن بوده که میزان آن ۱۰۸۱ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: جمع کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور تا پایان سال ۱۳۹۸، ۱۵۸ هزار میلیارد ریال بوده که بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به بندر امام خمینی(ره) با ۳۰ هزار و ۹۹ میلیارد ریال است.

پروژه های در شرف بهره برداری در بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص پروژه های در شرف بهره برداری در بنادر کشور نیز، خاطرنشان کرد: عمده این پروژه ها در بنادر شهیدرجایی و مجمتع بندری امام خمینی(ره) قرار دارد و به زودی مراسم رسمی آغاز عملیات اجرایی مخازن نگهداری فراورده های نفتی، آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه صادراتی و ترانزیتی، شروع بهره برداری از پروژه احداث مخازن نگهداری نفتی و اسکله های شناور برای گردشگری را در بندر شهیدرجایی خواهیم داشت که میزان سرمایه گذاری صورت گرفته معادل ۱۶۰۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی پروژه ها  ۲۰۶ نفر است.

پروژه های در دست افتتاح در بندر امام خمینی(ره)

راستاد با اشاره به پروژه های در دست افتتاح در بندر امام خمینی(ره) نیز، یادآور شد: این پروژه ها به تعداد ۸ مورد و شامل انبارهای چند منظوره کالا برای غلات و کالاهای عمومی و نیز انبارهای چند منظوره مخازن نگهداری مواد نفتی، کارخانه تصفیه و بسته بندی روغن و سیلوی نگهداری دانه های روغنی و دو پروژه کارخانه ای دیگر در حوزه دانه های روغنی و سویا و نیز روغن های خوراکی افتتاح می شود در مجموع حجم سرمایه گذاری در بندر امام خمینی (ره) معادل  ۴ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال است.

وضعیت شناورهای سنتی و کشتی های اقیانوس پیمای ثبت شده تحت پرچم

وی در مورد شناورهایی که در حال حاضر در کشور ثبت شده اند و تحت پرچم ج.ا.ا ایران فعالیت می کنند به طور کلی ۱۲ هزار و ۶۷۹ فروند که بخش عمده شناورهای ناوگان منطقه ای و سنتی به تعداد ۱۰۶۳ فروند است و کشتی های اقیانوس پیمایی که تحت پرچم ج.ا.ا فعالیت می کنند و توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ثبت رسیده اند ۱۷۹ فروند است که ظرفیت ناخالص آن ها ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار GT است.

حوزه جست و جو و نجات دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد عملکرد سال گذشته این سازمان در حوزه جست و جو و نجات دریایی، بیان کرد: در سال ۹۸ جمعا ۱۹۸ عملیات جست و جو و نجات دریایی انجام شده است که در حوادث به وجود آمده ۲۴ فروند شناور مغروقه شدند که عموما مربوط به ناوگان سبک و سنتی بودند و در این عملیات ها مجموعا ۹۹۲ نفر نجات پیدا کردند و متاسفانه ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند.

راستاد ادامه داد: در راستای حصول اطمینان از ایمنی کشتی های اقیانوس پیمای متردد به بنادر کشور، ۳ هزار و ۷۷ مورد بازرسی فنی و ایمنی از طریق افسران کنترل و بارزسی فنی و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است و همچنین در راستای حفاظت از محیط زیست درایی ۴۹ عملیات مقابله با آلودگی دریایی و پاکسازی داشته ایم و لایروبی آبراهه های منتهی به بنادر و حوضچه ها به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه تامینی ایمنی بوده است.

به گفته وی همچنین ۷۶ هزار و ۸۱۵ گواهینامه شایستگی، گواهینامه دوره های جانبی و شناسنامه دریانوردی در طول سال گذشته برای دریانوردان صادر شده است و ۲۸ هزار و ۴۳۷ مورد نیز عملیات راهنمایی برای ورود و خروج کشتی ها به بنادر داشته ایم.

توسعه زیرساخت های بنادر کشور در سال ۹۸

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مقوله توسعه زیرساخت های بنادر کشور در سال ۹۸، اظهار کرد: ۲۱۰۰ میلیارد تومان منابع در سال گذشته صرف توسعه زیرساخت ها شده که شامل تعمیرات اساسی در حوزه راه و راه آهن بود و در نهایت ۸ کیلومتر راه احداث و ۱۵۱ هکتار محوطه سازی شد؛ علاوه بر این ۳۳۰۸ متر ساختمان در ۳ بندر احداث شد  تعمیرات اساسی به میزان ۱۹ هزار و ۱۲۳ متر مربع در ۵ بندر انجام گرفت.

راستاد افزود: آغاز عملیات ۷۰۰ متر اسکله در بنادر کوچک که عمدتا ناوگان سنتی و منطقه ای در آن ها فعالیت می کنند انجام شده است و ۶ هزار متر طول اسکله نیز در دو بندر کشور ارتقا ظرفیت داشته اند.

وی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در حوزه تجهیزات بندری اشاره کرد و گفت: ۱۵ دستگاه ترنستینر به میزان ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار یورو و معادل ۴۸,۵ میلیارد ریال در بندر شهیدرجایی و یک دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی به میزان ۲ میلیون یورو در بندر امیر آباد به بهره برداری رسید، همچنین ۱۵ فروند انواع شناورهای عملیاتی مورد نیاز بنادر کشور به میزان ۱۵۰ میلیون و ۲۷۰ هزار یورو و معادل ۳۸.۵ میلیارد ریال و نیز ۵۱ دستگاه آتش نشان برای ایستگاه های آتشنشانی به میزان ۱۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو مدنظر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اتکا به توان داخلی برای تعمیرات قطعات مورد نیاز تجهیزات بندری و دریایی، اعلام کرد: ۷۶۸ قطعه از طریق سازندگان داخلی منجر به ۷۰ درصد صرفه جویی نسبت به تامین این قطعات از خارج بود.

طرح توسعه بندر شهیدرجایی در سال جاری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر اینکه طرح توسعه بندر شهیدرجایی یکی از برنامه های مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری است، اظهار کرد: پیش بینی می شود در سال جاری پیشرفت ۶۱,۵ درصدی پروژه را شاهد باشیم و امیدواریم از ۱۴۰۰ متر طول اسکله، ۴۰۰ متر آن به بهره برداری برسد؛ این پروژه به عنوان یکی از پروژه های سال جهش تولید نیز تعریف شده است و امیدواریم بخشی از این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

برنامه های حوزه گردشگری دریایی

راستاد با اشاره برنامه های مورد نظر در حوزه گردشگری دریایی، عنوان کرد: در این حوزه اقدامات متنوعی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته که شامل احداث بندر چمخاله و اسکله های گردشگری برای تالاب انزلی است و در بنادر هرمزگان نیز ۶ نقطه از سواحل استان در حال تکمیل و مراحل ساخت اسکله ها و پایانه های گردشگری هستیم و ۹ فروند اسکله شناور مستقر شده است و در سایر استان های ساحلی پروژه های مربوطه در حال مطالعه و اجرا است و در خصوص بندر چمخاله نیز تا کنون پیشرفت فیزیکی ۲۷,۳ درصدی را شاهد بوده ایم و امیدواریم در سال جاری این پیشرفت به ۶۲ درصد برسد.

آخرین وضعیت طرح تحول صنایع دریایی

وی در مورد طرح تحول صنایع دریایی، بیان کرد: طرح تحول صنایع دریایی طی سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفت و ۸۳ فروند شناور برای ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در شرف سفارش و ساخت قرار دارد و ۳۶۰۰ میلیارد تومان از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص داده خواهد شد که هم اکنون ۴۳ فروند در مرحله ترک تشریفات به سازندگان داخلی قرار دارد و باید از این طرح به عنوان عامل یک تحول حدی در بخش صنایع دریایی یاد کرد.

اهداف و برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه این نشست خبری با تشریح مهمترین اهداف و برنامه های کلان سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری نیز، اظهار کرد: افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی همواره یکی از دغدغه های اصلی این سازمان بوده است و در سال جاری قصد داریم ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور را از ۲۴۶ به ۲۶۴ میلیون تن افزایش دهیم.

راستاد ادامه داد: برخی از مهمترین پروژه ها در سال جاری شامل سیلوهای غلات ۱۰۰ هزار تندی در بندر چابهار و پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی است و اسکله های نفتی نیز در بندر شهیدرجایی برای صادرات و ترانزیت فراوردهای نفتی احداث می شود.

 افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی به ۸ میلیون TEU

وی همچنین به افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸ میلیون TEU در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه های مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹ است که با برنامه ریزی صورت گرفته در راستای تحقق آن گام برخواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اهداف تعریف شده به منظور افزایش ظرفیت مسافری و گردشگری دریایی و نیز پایانه های مسافری دریایی، اعلام کرد: بنادر چمخاله و تعدادی اسکله های گردشگری در بنادر هرمزگان و بوشهر در این راستا مدنظر قرار دارند.

۱۳۸ هزار میلیارد ریال؛ هدفگذاری سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۹۹

راستاد با تاکید بر لزوم افزایش میزان جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بنادر، گفت: افزایش میزان جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بنادر به ۱۳۸ هزار میلیارد ریال از دیگر اهداف کلان سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری خواهد بود و فرایند ۱۰ قرارداد سرمایه گذاری در بنادر کشور آغاز شده است و همچنین قراردادهایی در حوزه پایانه های کانتینری و غیرکانتینری از طریق بخش خصوص در بندر شهیدرجایی مدنظر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ارتقاء توان عملیاتی بنادر از طریق رشد نرم های عملیاتی، ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت کشور و ناوگان تحت پرچم، ارتقاء سطح ایمنی بندری و ارتقاء سطح امنیت بندری، ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تأسیسات بندری، ارتقاء مدیریت و نظارت بر سواحل کشور از دیگر اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹ است.

 توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنادر امری اجتناب ناپذیر است که سازمان بنادر و دریانوردی طی چندسال اخیر اقدمات جدی و مناسبی را در این بخش مدنظر قرار داده است، بیان کرد: توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنادر یکی دیگر از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی است و در همین زمینه سامانه جامعه بندری از تیرماه سال جاری به عنوان یکی از زیربناهای مهم هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک در بنادر کشور راه اندازی می شود و در پایان رشد بهره وری کل عوامل تولید یکی دیگر از اهدافی است که در سال جاری از سوی  سازمان بنادر و دریانوردی دنبال می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین