|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۹۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
برخي فكر مي كنند با پايان یافتن توليد پرايد، ديگر قادر نخواهند بود خودروی جايگزين با قيمت مناسب خريداري کنند و اين عدم اطمينان از شرايط آينده موجب شده، سرمايه آنها به سمت بازار خودرو سوق داده شود.
در حالی که توقف تولید پراید در سال‌های گذشته به نوعی یک خواسته ملی شده بود و کسی نبود که پراید را دستاویز شماتت خودروسازان قرار ندهد، حالا که تولید این خودرو متوقف شده و قیمت آن حتی کمتر از سایر خودروها افزایش یافته سایپا را به عنوان خودروساز مورد نقد قرار می‌دهند که چرا تولید این خودرو را متوقف کرده است.

به گزارش سايپا نيوز، در حالی که توقف تولید پراید در سال‌های گذشته به نوعی یک خواسته ملی شده بود و کسی نبود که پراید را دستاویز شماتت خودروسازان قرار ندهد، حالا که تولید این خودرو متوقف شده و قیمت آن حتی کمتر از سایر خودروها افزایش یافته سایپا را به عنوان خودروساز مورد نقد قرار می‌دهند که چرا تولید این خودرو را متوقف کرده است.

به هر روی، از زمانی که قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفته است، حرف و حدیث ها نسبت به عملکرد خودروسازان بیشتر شده است و برخی‌ها نوک پیکان اتهام را به سمت آنها گرفته اند.

اما واقعا علت این رشد قیمت چیست؟ با ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرده ایم تا نظر آنها را در این خصوص بدانیم. نمایندگان مردم پنج علت را در گرانی پراید اثرگذار می‌دانند، آنها می‌گویند، حضور دلالان، رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، رشد نرخ تورم و تحریم عوامل اصلی افزایش قیمت پراید در بازار است.

مردم سرمایه ها را به حوزه خودرو نبرند

محمدرضا منصوري، نماينده مردم ساوه و عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: مردم نبايد به خاطر خريد خودرو، پول هاي خود را از بانك ها خارج و در این حوزه پرريسك سرمايه گذاري کنند. دلال بازي و رانت خواري عامل مهمي در جهت افزايش كاذب قيمت پرايد در بازار است.

وي افزود: قدرت نمايي دلالان در عرضه ماسك و ژل هاي بهداشتي در شرايط اضطراري شيوع ويروس كرونا گواه اين مدعاست كه چگونه دلالان بازار را به هم ریختند.

 
سخت گیرهای فروش خودرو بیشتر شود

حميد گرمابي، نماينده مردم نيشابور و عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: برخي فكر مي كنند با پايان یافتن توليد پرايد، ديگر قادر نخواهند بود خودروی جايگزين با قيمت مناسب خريداري کنند و اين عدم اطمينان از شرايط آينده موجب شده، سرمايه آنها به سمت بازار خودرو سوق داده شود.

وي تصریح کرد: خودروسازان باید سخت گيري بيشتري در رابطه با فروش خودرو به افراد اتخاذ کنند تا دلال بازي به حداقل برسد. به هر حال ما در شرایط تحریم هستیم و بایستی در بازار خودرو با اقتدار بیشتری حرکت کنیم.

 

سایپا، دلیل گرانی پراید نیست

معصومه آقاپور عليشاهي، نماينده مردم شبستر و عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: رشد كاذب تقاضا براي خريد پرايد در بازار سبب شده است قیمت این خودرو افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سايپا در رابطه با افزايش قيمت خودرو در بازار بي تقصير است، اظهار کرد: افزايش سرعت عرضه خودرو در بازار و مديريت اقتصادي جامعه توسط دولت، موجب خواهد شد تا خودرو نقش كالاي سرمايه اي نداشته باشد و دلالان و سودجويان نتوانند به واسطه عدم توازن ميان عرضه و تقاضا در بازار قدرت نمايي كنند.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس افزود: دولت و خودروسازان با حمايت از شركت هاي دانش بنيان و مهندسي معكوس، قادر خواهند بود بر مشكلات تحريم غلبه و از سوي اگر مردم تا ثبات بازار خودرو، چند ماهی صبر کنند، بازار به آرامش می رسد.

 

چرا دلالان قیمت ها را بالا بردند؟

محسن كوهكن، نماينده مردم لنجان و عضو كميسسون صنايع و معادن مجلس گفت: دلالان به محض اطلاع از اخبار، مصوبات مجلس، تصمیم های سازمان حمایت و شوراي رقابت مبني بر احتمال افزايش قيمت كارخانه ای خودرو و پايان توليد پرايد،  اقدام به افزايش قيمت خودرو در بازار کردند.

وی ادامه داد: دلالان پرايد را يك خودروي ارزان قيمت مي دانند و به همین علت به سمت خرید این خودرو رفتند تا بتوانند نفع بیشتر ببرند، اگر خودروهای جایگزین به سرعت وارد بازار شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

 

ساماندهی بازار خودرو در مجلس

محمد رضا بادامچي، نماينده مردم تهران و عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: دلالان و سود جويان در بازار خودرو همه کاره شده اند؛ دليلي ندارد خودرويي كه به پايان توليدش نزديك شده است، افزايش قيمت غير منطقي داشته باشد.

وی افزود: مجلس پيگير این است که وضعیت بازار خودرو را در سازوکارهای قانونی ساماندهي کند، هدف باید این باشد که فاصله عرضه و تقاضا كوتاه شود.

 

3 علت گرانی پراید

فريدون احمدي، نماينده مردم زنجان و نایب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: چالش های اقتصادی، افزايش نقدينگي مردم و فرصت طلبي دلالان، موجب افزايش قيمت خودروی پرايد در بازار شده است، این امر مي تواند در درازمدت اثرات جبران ناپذيري را به همراه داشته باشد.

وی با تأكيد بر ضرورت افزايش تيراژ توليد خودروهای داخلي ادامه داد: خودروساز به عنوان يك بنگاه اقتصادي بایستی رضايت مشتري و سهامداران خود را جلب کند، از این رو دولت در شرايط فعلي كه خودروسازان با مشكلات عديده اقتصادي و تركش تحريم هاي دشمنان دست و پنجه نرم مي كند از قيمت گذاري خودداري کند.

 

پراید بی منطق گران شد

محمد حسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا و عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: دلالان امان اقتصاد و بازار ايران را بريده اند و به راحتی  جولان می دهند و قیمت ها را تعیین می کنند؛ حضور دلالان در اکثر بازارها دیده می شود اما در حوزه خودرو نقش آنها پررنگ تر است.

وی افزود: هيچ منطقي در مورد افزايش كاذب قیمت پرايد وجود ندارد، از آنجا که دلالان می دانستند گروه خودروسازی سایپا مجبور است در سال جاری پراید را کنار بگذارد در دوران شیوع ویروس کرونا و کاهش خرید مردم، پراید خریداری کردند تا با افزایش تقاضا، بتوانند این خودرو را قیمت بالاتری بفروشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سایت های خرید و فروش خودرو باعث برهم خودرو بازار خودرو شدند، تصریح کرد: از قوه قضائیه می خواهیم بر عملکرد سایت های فروش خودرو نظارت کند.

 

با هر قیمتی نباید خودرو خرید

هدايت الله خادمي، نماينده مردم ايذه و باغملك و عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: معتقدم مردم مقصر افزايش قيمت خودروی پراید هستند چرا که نبايد این خودرو را که قرار است خط تولید آن متوقف شود، را به هر قيمتي بخرند.

وی خاطرنشان کرد: دلالان از شرايط بوجود آمده به نفع خود در حال سودجويي هستند، واقعا توجیه پذیر نیست پرايدي كه ديگر نمي خواهد توليد شود، افزایش قیمت پیدا کند. سیاست گذاران باید تلاش کنند تا خودرو تبديل به كالاي سرمايه گذاري نشود.

عضو كميسيون انرژي مجلس تصریح کرد: مردم بايد به گونه ای در شرایط موجود بازار تصمیم گیری کنند تا در دام دلالان گرفتار نشوند.

 

پایان رفتارهای سودجویانه با نظارت بر بازار

شمس الله شريعت نژاد، نماينده مردم تنكابن و شهسوار و كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي گفت: با رشد قیمت خودرو در بازار، سود بیشتری عاید دلالان می شود، لذا برای پایان رفتارهای سودجویانه، بازار خودرو به نظارت جدی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کمک دولت برای حل مشکلات خودروسازان ضرورت دارد، تصریح کرد: قیمت فعلی خودروها و به خصوص پراید تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و این نشان می دهد که بازار روال غیرعادی را طی می کند.

 

نقدینگی مردم، کار دست بازار خودرو داد

غلامرضا كاتب، نماينده گرمسار و عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: از آنجا که ارزش پول ملی کاهش یافته است، خیلی از مردم می خواهند با خرید کالاهای سرمایه ای، ارزش پول خود را حفظ کنند، بدین جهت سراغ بازار خودرو رفته اند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که نقدینگی مردم زیاد است و بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، مردم سراغ خرید خودرو می روند و همین امر باعث التهاب بازار خودرو و سوء استفاده دلالان شده است.

 

راه حل مبارزه با دلال بازی خودرو

علي ابراهيمي، نماينده شازند و عضو كميسيون كشاورزی، آب و منابع طبيعي گفت: دلال بازی مهم ترین عامل افزایش قیمت خودروی پراید در بازار است، با اتخاذ تصمیم های جدید می توان بازار را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه نظارت بر ثبت نام خريد خودرو یک الزام است تا دلال بازي صورت نگیرد، افزود: تفاوت قيمت كارخانه با حاشيه بازار زياد است و مردم فكر مي كنند مي توانند در اين بازار سرمايه گذاري كنند.

 
بازار خودرو به رصد جدی نیاز دارد

ژرژيك آبراميان، نماينده ارامنه جنوب و عضو كميسيون حقوقي مجلس گفت: شرکت خودروسازی سایپا از نظر قانونی نمی تواند بر فعالیت بازار نظارت کند و یا دخل و تصرفی داشته باشد، وظیفه دستگاه های نظارتی است که با نظارت و رصد جدی بازار اجازه ندهند برخی از افراد با دلال بازی، بازار خودرو را بهم بریزند.

وی افزود: وقتی خودروساز امکان دخالت در بازار را ندارد چگونه می توان از آن خواست که قیمت های بازار را کنترل کند؛ خريد و فروش پرايد با قيمت های بالا ظلم در حق مصرف كننده واقعي است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین