|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۹۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
افزایش خطوط و ساعات کاری اتوبوسرانی مشهد از 16 اردیبهشت و تداوم تعطیلی مترو مشهد تا عید فطر در شورای شهر تصویب شد.

امروز، 15 اردیبهشت ماه، در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، افزایش خطوط اتوبوسرانی به 47 خط روزانه و 18 خط حومه و افزایش ساعات کاری از ساعت 6 تا 19، از تاریخ 16 اردیبهشت تا 15 خرداد و تمدید تعطیلی مترو مشهد تا عید فطر، به تصویب رسید.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد، در جریان تصویب این لایحه با طرح یک سوال، اظهار کرد: به این دلیل که آرامستان‌ها در اختیار شهرداری است و آمار دقیق دارد، اعلام کند که از ابتدای اسفند تاکنون و همچنین در 15 روز فروردین ماه چه تعداد از افراد تدفین شده، کرونا قطعی و چه تعداد مشکوک بودند؟

خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش گندمی، گفت: ما بر اساس آمار مبتلایان با رنج مثبت بین ۵۰ تا ۶۰ فرد به صورت روزانه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز، بیان کرد: آمار افراد فوت شده در اثر کرونا، مصوبه شورای امنیت ملی دارد و نمی‌توانیم اعلام کنیم.

مسعود ریاضی، عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف این لایحه عنوان کرد: آنچه که ستاد کرونا به صورت رسمی اعلام می‌کند، قرار است که تا عید فطر کرونا تمام شود، ما نباید شریک جرم شویم، به مصلحت نیست. الان ایام ماه رمضان بوده و فعالیت‌ها کمرنگ‌تر است، مصلحت این است که تا عید فطر همین شرایط را ادامه دهیم و بعد از آن بر اساس آمار جدیدتر، تصمیمات جدیدتری بگیریم.

احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد نیز به عنوان موافق لایحه، تصریح کرد: این موضوع باید تعیین تکلیف شود، تا یک مقطعی را تعیین تکلیف کردیم، بعد از آن ناگزیر هستیم که تعیین تکلیف کنیم، وگرنه معنای آن فعال شدن است. من با فعالیت اتوبوس موافق هستم، اما در خصوص قطار شهری نظر جمع را می‌پذیرم.

آمار دقیقی از تعداد فوتی‌های قطعی و مشکوک کرونا در  مشهد نداریم

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: ما به عنوان نماینده مردم آمار دقیقی از تعداد فوتی‌های قطعی و مشکوک در شهر مشهد نداریم. یک سوم ‌ابتلا صورت گرفته و این نشان می‌دهد توان ما در زمینه تست گرفتن از مردم مشابه آلمان و کره جنوبی نیست که هفته‌ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تست بگیریم.

وی افزود: داده‌هایی نیز مبنی بر اینکه چند درصدی از شهروندان به دیابت نوع یک، بیماری‌های حاد و سرطان مبتلا هستند، نداریم. افرادی که حدود سه ماه قرنطینه بودند، این ارتباطات برای سالمندان و بیماران خطرناک است. تعداد خطوط افزایش یابد، اما در همین بازه زمانی باشد، مصوبه قبلی را تا عید فطر تمدید کنیم و بعد تصمیم‌گیری نماییم.

خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، گفت: ما در حال حاضر مشکل داریم، برخی ساعات، ساعت پیک است. نزدیک به ۱۶۰ خط در سطح  شهر داریم که بیان کردیم به 65 خط یعنی ۱۹ خط در حومه و ۴۷ خط در داخل شهر برسد و تعدادی از اتوبوس‌ها که در خط‌های دیگر هستند، در این خطوط فعال شوند تا بتوانیم پیک را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: سامانه 137 دو نظرسنجی با جامعه آماری 400 تا 440 نفر انجام داده که نشان می‌دهد 54  درصد مردم با اضافه شدن خطوط موافق هستند و 30 درصد درخواست تغییر ساعت کاری را دارند. در نظرسنجی میدانی در سطح شهر توسط اتوبوسرانی نیز 38 درصد مردم خواستار سرویس‌دهی در تمام خطوط و 24 درصد درخواست برگشت به شرایط عادی را داشتند، در این جامعه آماری 49 درصد افرادی بودند که مستمر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند.

کاظمی اضافه کرد: با توجه به این نظرسنجی درخواست ما این است که خطوط اتوبوسرانی از ۴۱ به ۶۵ خط افزایش یابد و در ساعات ۶ تا ۱۹ ادامه داشته باشد، زیرا در ساعت کنونی در برخی مواقع پیک داریم که نگران آن هستیم و باید مدیریت شود.

در متن لایحه دوفوریتی نحوه فعالیت خطوط حمل و نقل همگانی مشهد آمده است:

«ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به منظور جلوگیری از شیوع حداکثری ویروس کرونا و ضرورت سرویس‌دهی به صاحبان مشاغل و اصنافی که حضور آنان در محل کسب‌وکار اجتناب‌ناپذیر است، از تاریخ 16/2/99 تا 15/3/99 نسبت به سرویس‌دهی خطوط اتوبوس و مینی‌بوس‌رانی (۴۷ خط روزانه و ۱۸ خط حومه) به شرح پیوست از ساعت ۶ صبح الی ۱۹ اقدام نماید.

تبصره ۱- تصمیم‌گیری درخصوص کاهش یا تغییر خطوط، سرویس‌دهی در روزهای تعطیل و ساعات فعالیت ناوگان در مدت یاد شده، به عهده شهردار مشهد مقدس خواهد بود.

تبصره ۲ – ممنوعیت سرویس‌دهی خطوط قطار شهری مشهد با توجه به ریسک بالای انتشار ویروس کرونا لغایت تعطیلات عید سعید فطر تمدید شد.

تبصره۳- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به ‌منظور تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تعطیلی قطار شهری بعد از تعطیلات عید سعید فطر و همچنین تعیین تکلیف وضعیت سرویس‌دهی اتوبوسرانی بعد از 15/3/99، با در نظر گرفتن شرایط روز و آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ارایه لایحه پیشنهادی به شورا اقدام نماید.

تبصره ۴- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی نماید.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین