|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۲۹۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
وزیر امور اقتصادی و دارایی جدیدترین اقدامات درباره واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم و آزاد سازی سهام عدالت را تشریح کرد.  

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس ETF) و آزاد سازی سهام عدالت اظهار کرد: اولین برنامه من در حوزه خصوصی سازی، آسیب شناسی در روش‌های واگذاری و روش‌های قیمت گذاری بود. بهترین نوع خصوصی سازی، خصوصی سازی است که  بر مبنای تامین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد است. با این رویکرد دارایی‌های در اختیار دولت را به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در اولین مرحله از واگذاری، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می‌شود و میزان سهامی که به هر فرد تعلق می‌گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت. متقاضیان تا سقف یک تا دو میلیون تومان برای یک صندوق تا بیشتر از یک صندوق می‌توانند این تخفیف ۲۰ درصدی را داشته باشند.

ارزش‌آوری ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی سهام عدالت برای بورس

وزیر اقتصاد افزود: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزاد سازی این سهام می تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود که با آزادسازی سهام عدالت معادل ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داد، در یک دوره مدت دار، مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس را دولت بر عهده گیرد که هدف آن هم مشارکت دادن همزمان عامه مردم و فعالان  بازار بورس و هم کاهش ریسک برای خریداران است.

وزیر اقتصاد گفت: تمام اقدامات مربوط به  صندوق اول در قالب ETF که انجام شد و بعد از اعلام توزیع سهام برای صندوق یکم، آگهی صندوق دوم را اعلام می‌کنیم.

مردمی کردن اقتصاد با واگذاری اموال دولتی

دژپسند اظهار کرد: همه اقشار ایران باید از واگذاری اموال دولتی در قالب صندوق‌های ETF در این زمینه مطلع باشند که برای تحقق این امر، از فضای مجازی، صداوسیما استفاده خواهد کرد. یکی از اهداف عرضه سهام دولت در صندوق‌های ETF مردمی کردن اقتصاد است. جامعه هدف این واگذاری توده مردم است و باید ریسک مدیریت شود که برای همین است که صندوق‌های ETF را برای واگذاری اموال دولتی انتخاب کردیم تا بر آن‌ها نظارت داشته باشیم و نظارت بر این  واگذاری‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آزادسازی سهام صندوق‌های ETF برای مردم از دو ماه بعد آغاز خواهد شد، افزود: محل خرج این درآمد در بودجه تعیین خواهد شد. در شرایط تحریم و تجربه بودجه بدون نفت به معنای واقعی و همزمان با مضایق ناشی از همه گیری کرونا و در شرایطی که نمی‌توانیم بودجه را رها کرده و از بانک مرکزی استقراض کنیم، واگذاری  سهام دولت در شرکت‌های بورسی، بهترین اقدام است که ضمن تامین مالی دولت، کوچک سازی دولت، مردمی کردن اقتصاد و ارتقای کارایی را هم محقق می‌کند.

صدور روزانه ۱۰۰ هزار کد بورسی

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می‌کنند و این رقم طی دو هفته آینده با تقویت زیرساخت‌ها که در دست اجرا است  به آمار یک میلیون کد بورسی در روز افزایش خواهد یافت. درباره اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز در حال تصمیم گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرش‌ها خواهیم بود.

دژپسند با بیان اینکه در سال گذشته درآمد ناشی از خصوصی‌سازی معادل ۱۱۸ درصد بوده که بیش از میزان مصوب بوده است که امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از عرضه‌های شناور داشتیم.

باز شدن نماد پدیده شاندیز از شنبه

وزیر اقتصاد درباره بسته شدن برخی از نمادها در بورس، با بیان اینکه نحوه دقیق آزادسازی سهام عادات تا دوشنبه هفته آینده نهایی خواهد شد، اظهار کرد: در فرایند نظارت بر بازار سرمایه ممکن است شرایط و مشکلتی پیش بیاید تا برخی از نمادها بسته شوند زیرا، در غیر  اینصورت باقی نمادها ضرر می‌بینند. نماد پدیده شاندیز از شنبه باز می‌شود و شروع به فعالیت می‌کند.

۹۰ درصد مشمولان خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت

وی افزود: حدود ۹۰ درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند، ‌ البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد، حتی پیشنها بازارگردانی سهام عدالت از سوی بانک‌های دولتی نیز مطرح شد که به شدت با آن مخالفت کردم. بایستی به مردم تاکید کنم که ترکیب شرکتهای سهام عدالت سبد ارزشمند است.

دژپسند با بیان اینکه، از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد، ‌ گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجاد شده در خصوص ETF های دولتی به خوبی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد در پایان سخناش اعلام کرد: ۳۰ شرکت سهام عدالت استانی وجود دارد که هر چه سریع‌تر باید وارد بورس شوند تا در سریعترین زمان ممکن شیرینی سهام عدالت عاید مشمولان و مردم شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین