|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
متخصص پرتودرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان نکاتی درباره روش‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان از جمله جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی در ایام شیوع کرونا پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر علی یعقوبی جویباری در خصوص به تعویق انداختن جراحی‌های مرتبط با سرطان در زمان شیوع کرونا، توضیح داد: این مساله به مرحله بیماری  و نوع جراحی مورد نیاز بستگی دارد. به عنوان نمونه برای برخی از بیماران که در اولویت ما قرار داشته و  درمان‌های علاج بخش قطعی برای آن‌ها انجام می‌شود، ترجیح بر این است که جراحی‌ها به تعویق نیافتد به شرط آن که محیط‌های بیمارستانی آماده این جراحی باشد و بیمار بعد از جراحی به آی سی یو احتیاج پیدا نکند.

این متخصص با بیان اینکه تمام این عوامل تعیین کننده انجام یا عدم انجام جراحی‌ها در زمان اصلی خود است، یادآور شد: با این حال برای بعضی از بیماران امکان تعویق جراحی وجود دارد زیرا می‌توانیم با هورمون درمانی و شیمی درمانی یک وقفه شش تا هفت هفته‌ای ایجاد کنیم تا شرایط پاندمی کنترل شود و بعد جراحی انجام شود.

عضو گروه هیئت علمی رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در نتیجه در مورد هر بیمار باید تصمیم جداگانه‌ای گرفته شود، اما خیلی از بیمارانی که تحت شیمی درمانی بوده‌اند امکان جراحی آن‌ها در محیط‌های امن و بی‌خطر وجود دارد.

یعقوبی با اشاره به بیمارانی که امکان عمل جراحی آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: می‌توان با پروتکل‌های موجود درمان‌های جایگزین را پیگیری کرد، بیماران در این مورد نباید نگرانی داشته باشند و باید بدانند که با وجود پروتکل‌های جایگزین تعویق جراحی نگران کننده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انجام شیمی درمانی در منزل وجود دارد، یا خیر؟ توضیح داد: پروتکل‌های شیمی درمانی مختلفی وجود دارد و ترجیح میدهیم بیماران سرطانی مراجعات کمتری به مراکز درمانی داشته باشند اما پروتکل‌های تزریقی شیمی درمانی قابلیت تبدیل به روش‌های جایگزین را دارد.

این متخصص با بیان اینکه بسیاری از پروتکل‌های بستری امکان تبدیل دارد و می‌توان بخشی از آن را به صورت سرپایی و بخشی را به صورت قرص‌های خوراکی در منزل مصرف کرد، افزود: اما بسیاری از پروتکل‌های تزریق به خاطر عواملی همچون احتمال ایجاد حساسیت‌های دارویی توصیه نمی‌شود که خارج از محیط درمانی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: بیماران سرطانی می‌توانند با مشورت پزشک خود با استفاده از روش‌هایی همچون طولانی کردن فاصله تزریق و یا تبدیل فرم‌های بستری به سرپایی در صورت امکان، میزان حضور در محیط‌های درمانی را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه پروتکل‌های تزریق داروهای شیمی درمانی به هیچ عنوان در منزل امکان پذیر نیست، اظهار کرد: علی‌رغم نگرانی‌های موجود درباره ابتلای بیماران به کرونا، به علت احتمال ایجاد حساسیت‌های دارویی تزریق به بیماران سرطانی در محیط منزل مورد تایید علم دنیا نیست.

یعقوبی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا می‌توان برخی درمان‌های رادیوتراپی را به وقفه انداخت یا خیر؟ توضیح داد: پروتکل‌های رادیوتراپی نیز با یکدیگر متفاوت است، از آنجاکه هدف رادیوتراپی کاهش عود موضعی است، تعویق درمان رادیوتراپی برای گروهی از بیماران که ریسک بسیار بالایی برای عود موضعی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این متخصص با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در مراکز درمانی ارایه کننده خدمات رادیوتراپی، اظهار کرد: بیماران طبق ساعات معین باید وارد بخش رادیوتراپی شوند، همچنین در اتاق‌های انتظار نباید مدت طولانی بمانند، تخت‌های رادیوتراپی نیز در فواصل منظم توسط مواد ضدعفونی کننده باید استریل شوند تا در عین انجام رادیوتراپی از سلامت بیماران در برابر ویروس کرونا نیز حفاظت شود.

یعقوبی اضافه کرد: در رابطه با بیمارانی که احتمال عود موضعی و منفعت رادیوتراپی در آنان کمتر است، تعویق یک یا دو ماهه رادیوتراپی به هیچ عنوان ضرری ندارد و می‌توان در رادیوتراپی بیمار وقفه ایجاد کرد.

این متخصص در خصوص مراقبت ویژه از بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، گفت: توصیه عمومی دستورالعمل‌های دنیا چیزی غیر از توصیه‌های عمومی نیست یعنی باید فاصله‌های اجتماعی رعایت شود و در منزل بیمار سطح اقدامات بهداشتی سختگیرانه‌تر رعایت شود، حتما ظرف بیمار از سایر افراد جدا باشد و اگر بیمار از مرکز درمانی به منزل بازمی‌گردد حتما لباس های خود را در سبد مخصوص لباس‌های آلوده قرار دهد.

یعقوبی با بیان اینکه شواهد علمی در مورد ضرورت مصرف برخی مکمل‌ها مثل ویتامین C، D  و زینک وجود ندارد، گفت:  تنها نکته‌ی مهم این است که این افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را با ارتقای بهداشت تغذیه، خواب و روان تقویت کنند.

وی در پایان بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی عمومی برای بیماران سرطانی به ویژه افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار دارند جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تاکید کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین