|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۹۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
دیپلمات انرژی آمریکایی اعلام کرد اگر تولیدکنندگان نفت جهان به تعهداتی که هفته جاری برای کاهش تولید دادند، عمل نکنند واشنگتن ممکن است روی واردات نفت به آمریکا تعرفه وضع کند.

به گزارش ایسنا، فرانک فانون، معاون امور منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که گزینه وضع تعرفه روی واردات نفت همچون روی میز است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگانی که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، یکشنبه هفته جاری با هدف تقویت قیمت‌ها و حذف مازاد عرضه در بازار، برای محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی، در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کردند. با کاهش تولید کشور‌های خارج از این گروه مانند آمریکا، مجموع کاهش تولید ممکن است به رکورد ۲۰ میلیون بشکه در روز برسد.

قیمت‌های نفت در نتیجه سقوط تقاضای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه، به شدت ریزش کرده اند. قیمت نفت آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به جهش چشمگیر ذخایر نفت آمریکا به پایین ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد که در ۱۸ سال اخیر بی سابقه بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پیش از توافق هفته جاری گروه اوپک پلاس تهدید کرده بود اگر قیمت‌ها پایین بماند، تعرفه بسیار قابل توجهی روی واردات نفت خام وضع خواهد کرد؛ البته وی خاطرنشان کرد که نیازی به این کار نمی‌بیند، زیرا هیچ کدام از کشور‌های روسیه یا عربستان سعودی از قیمت‌های پایین نفت نفع نمی‌برند. ترامپ پیش از این توافق چندین بار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تماس تلفنی داشت.

گروه لابی قدرتمند "موسسه امریکن پترولیوم" در نامه‌ای به ترامپ با وضع تعرفه‌ها مخالفت کرده بود، زیرا این تعرفه‌ها هزینه واردات شرکت‌های پالایش نفت آمریکایی که همچنان نفت وارد می‌کنند را افزایش می‌دهد.

فرانک فانون گفت: واشنگتن به دقت پایبندی تولیدکنندگان به کاهش تولید را زیرنظر دارد و به همکاری با شرکایش در سراسر جهان به منظور تضمین کاهش نوسان در بازار نفت ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، علاوه بر تهدید تعرفه، سناتور‌های جمهوریخواه آمریکایی با معرفی لایحه خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عربستان سعودی، ریاض را برای توقف جنگ قیمت نفت و کاهش تولید تحت فشار قرار داده بودند. این قانون تصویب نشد، اما پیام روشنی را به ولیعهد سعودی فرستاد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین