|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق امروز (سه شنبه) در سالروز جنایت «انفال» (کشتار جمعی کردهای عراق به دست رژیم بعث صدام) گفت که عاملان جنایت انفال به سزای عمل خود رسیدند و اکنون دولت باید خسارت بازماندگان و پیامدهای این جنایت را جبران کند.

صالح در بیانیه ای به مناسبت سالگرد جنایت انفال یادآور شد که بیشتر مردم عراق قربانی سیاست‌های جنایی رژیم دیکتاتور بعث شده‌اند و این وظیفه ما در همه ارکان دولت عراق با تمام نهادهای رسمی خود است که برای جبران خسارت جنایت‌های صدام کار کنیم.

وی افزود که ۳۲ سال از جنایت شوم انفال می‌گذرد، جنایتی که به ناحق توسط رژیم پلید بعث انجام شد، اما درد و مصیبت‌های غیرانسانی آن فراموش نشدنی است، مانند بقیه جنایات دیکتاتوری که بی‌عدالتی، آزار و اذیت و کشتار جمعی علیه مردم کردستان و عراق از همه طیف‌ها و اقوام به نماد و هویت آن تبدیل شده بود.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد: اگرچه عاملان جنایت انفال مجازات عادلانه خود را دریافت کرده‌اند، اما ما هنوز کارهای زیادی برای از بین بردن پیامدهای انفال و قتل عام انجام نداده‌ایم، مشخص است که اکثر مردم عراق بدون تبعیض قربانی سیاست‌های جنایی آن رژیم شدند و به همین دلیل وظیفه دولت عراق و تمام نهادهای رسمی این است که برای جبران خسارت خانواده‌های شهدا، شناسایی بقایای آنها و انتقال بازماندگان به زادگاه خود تلاش کند.

صالح افزود که رژیم بعث همه شیوه‌ها و راه‌ها را برای رسیدن به اهداف خود مشروع می‌دانست و می‌توان گفت که انفال چهره زشت و واقعی سیاست رژیم بعث را در قبال کردها نشان داد.

وی بیان کرد که امسال به دلیل شیوع بیماری "کووید ۱۹ »در جهان، اگرچه فرصت نبود یاد و خاطره قربانیان و گمشدگان انفال را با برگزاری ویژه برنامه‌هایی گرامی بداریم، اما یاد آنها در قلب همه ما و هر یک از شهروندان این کشور زنده خواهد ماند.

در همین حال سید «عمار حکیم» رهبر «جریان ملی حکمت» عراق نیز امروز در سالگرد جنایت انفال توسط رژیم بعث صدام بر نهادینه شدن دمکراسی و مردم سالاری در این کشور تاکید کرد.

حکیم به همین مناسبت با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که دمکراسی سد راه بازگشت دیکتاتوری و تضمین کننده اراده انسانی است.

وی گفت که ۳۲ سال از یک کشتار جمعی دردناک می‌گذرد، جنایتی که هنوز هم وجدان بشریت را به درد می‌آورد.

رهبر جریان ملی حکمت عراق با تاکید بر شناسایی جدی علت‌ها و پیامدهای این جنایت خاطر نشان کرد که کشتار انفال که توسط رژیم دیکتاتوری صدام علیه مردم کرد ما انجام شد، فاجعه‌ای بزرگ و دردناک است.

«نچیروان بازرانی» رئیس اقلیم کردستان عراق هم به همین مناسبت در بیانیه‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان انفال، این جنایت را فاجعه انسانی بزرگ و نسل‌کشی توصیف کرد.

وی در این بیانیه از جامعه جهانی خواست انفال را به عنوان نسل‌کشی در تاریخ ثبت کند.

رژیم بعث صدام در سال ۱۹۸۸ میلادی در عملیاتی به نام انفال، بیش از ۱۸۰ هزار کرد عراقی را قتل‌ عام کرد، بسیاری از آنان به ویژه زنان و کودکان زنده در گورهای جمعی دفن شدند.

بنا بر آمار تایید شده، در عملیات هفت‌ ماهه انفال که از فوریه تا سپتامبر ۱۹۸۸ که در استان‌های کرکوک، دیاله ، نینوا و صلاح‌الدین اجرا شد، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ روستا نابود شد و حدود ۱۸۳ هزار نفر مردم بی‌دفاع از سوی ارتش و مأموران امنیتی و استخبارات رژیم بعث کشته شدند.

در همین راستا، شهرهای حلبچه، طویلا، بخش خورمال، سید صادق، پنجوین، قلعه دیزه، سنگ سر، جوارتا ، قلاچولان و ماوه‌ت ویران و از سکنه خالی شد.

 بمباران شیمیایی و کشتار حلبچه در جریان عملیات انفال روی داد.

پس از سقوط رژیم بعث و دستگیری صدام، وی و همدستانش به جرم جنایت‌های ضد بشری علیه عراقی‌ها و نسل‌کشی کردها در دادگاه ویژه جرائم سران عراق محاکمه و سرانجام اعدام شدند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین