|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۹۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
همواره محصولات غذایی، مطابق استانداردهای مشخص و پروتکل های بهداشتی تولید می شود، اما باید دید امروز که ایران همانند دیگر کشورها دنیا درگیر شیوع کروناست، این تولیدات در چه شرایطی انجام می شوند و آیا در زمان تولید از گزند ویروس کرونا در امان هستند؟

نگرانی ها نسبت به گسترش ویروس کرونا تا جایی پیش رفته که علاوه بر تاکید بر قرنطینه خانگی، همواره به این موضوع پرداخته می شود که افراد در خریدهای خود به ویژه موادغذایی بیش از پیش با حساسیت رفتار کرده و آنها را بعد از ضدعفونی کامل، وارد منزل کنند، اما برخی این نگرانی را دارند که آیا کالاهای اساسی همچون مواد غذایی در زمان تولید از ویروس کرونا در امان هستند، چراکه در پروسه تولید نمی توان از حضور کارگران غافل ماند.

اگرچه کرونا در حدود دو ماه گذشته موجب تعطیلی برخی مشاغل شده است، اما بنابر ابلاغیه و تاکید وزارت صمت مبنی بر تولید حداکثری محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و عدم توقف و تعطیلی واحدها و خطوط تولیدکننده این محصولات، واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی نیز باید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، تولید خود را افزایش دهند و خطوط تولید آن‌ها به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه تا پایان فروردین ماه فعالیت مستمر داشته باشند.

رئیس اسبق کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به وضعیت کارخانجات صنایع غذایی به خصوص بعد از شیوع کرونا به ایسنا، گفت: مدیریت بخش صنعت و بیماری کرونا در سطح کشور نسبت به صنایع غذایی باید به دو قسمت تقسیم شود؛ برخی از واحدهای صنایع غذایی دارای مجوز حتی پیش از شیوع کرونا در سطح استاندارد جهانی فعالیت می کردند و حتی در زمان شیوع کرونا در ایران تمام پرسنل و فعالیت کارخانجات صنایع غذایی عضو این انجمن، در سطح بالایی استانداردها و موارد بهداشتی را رعایت می کنند.

جعفر ذره بینی با تاکید بر اینکه امروز مشکلات صنعت غذایی ناشی از واحدهایی است که تحت نظر مدیریت دولتی نیست و این واحدها دامنگیر صنایع غذایی، مردم و بهداشت کشور شده اند، توضیح داد: متاسفانه برخی صنایع غذایی زیرزمینی هیچ علاقه ای به کشور و مردم ندارند و با تولید مواد غذایی با ابتدایی ترین امکانات، بخش سلامت این صنعت را نشانه می گیرند، در حالیکه با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، واحدهای بزرگ صنایع غذایی با هم اندیشی و رعایت استانداردهای جهانی فعالیت می کنند، بنابراین امروز هیچ نگرانی بابت تولیدات واحدهای رسمی و دارای مجوز و استاندارد مواد غذایی وجود ندارد.

نگرانی بابت فعالیت صنایع غذایی زیرزمینی

مدیرعامل شرکت فراورده های سیب زمینی پریس تاکید کرد: تنها نگرانی بابت صنایع غذایی زیرزمینی فعال است که متاسفانه هیچ نظارتی بر نحوه تولید، بسته بندی و توزیع  آنها نیست، به عنوان مثال در بخش تولید سیب زمینی، لبنیات و حتی برخی صنایع گوشتی این واحدها با ابتدایی ترین وسایل این محصول را به اشکال متفاوت تولید و توزیع می کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز صنایع بزرگ مواد غذایی بر وظایف خود آگاه هستند و با وجود تمام تنگناها و شاید همکاری نکردن مسئولان، همچنان نسبت به سلامت مردم حساسیت ویژه دارند.

وی ادامه داد: باوجود برخی وعده ها در تامین اقلام ضدعفونی کننده و ماسک برای واحدهای تولیدی، خود واحدهای صنایع غذایی با تاکید و توجه بر رعایت نکات بهداشتی، تجهیزات لازم را برای پیشگیری از کرونا در اختیار پرنسل شان قرار داده اند و اکنون در شرایطی که ویروس کرونا گسترش یافته؛ فضای تولید، توزیع و بسته بندی مواد غذایی با رعایت تمام استانداردها و به دور از این ویروس فعالیت می کند.

ذره بینی با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت و بهداشت تولید مواد غذایی در کشور تنها مربوط به زمان شیوع ویروس کرونا نیست و همواره این موضوع از ابتدای پروسه تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد با دقت انجام می شود، گفت: تفاوت امروز با دوران پیش از کرونا در این است که در حال حاضر تمام پرسنل تولید، بسته بندی، توزیع، اداری و... واحدهای تولید مواد غذایی برای بررسی سلامت شان غربالگری و معاینه می شود تا با تضمین سلامت آنها در برابر کرونا، فضای تولید آلوده نشود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ پرسنل فعال در این واحد تولیدی بعد از شیوع کرونا همواره مورد بررسی معاینات پزشکی، بررسی دمای بدن و .... قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: این اقدامات تنها مربوط به این مجموعه نیست و امروز به جرات تمام واحدهای صنایع غذایی استاندارد این موارد را برای تولید محصولاتی سالم و عاری از هر گونه ویروس انجام می دهند و تنها نگرانی بابت صنایع غذایی زیرزمینی است.

تست غربالگری کارگران واحدهای تولیدی مواد غذایی

همچنین مدیرعامل گروه تولیدی بیسکویت اصفهان فرخنده در خصوص تغییر شرایط تولید به ایسنا، گفت: شرکت های صنایع غذایی برای افزایش کیفیت محصولات خود و بهداشت تولیدات خود همواره موارد بهداشتی، استرلیزه، ضدعفونی را رعایت می کنند و نظافت یکی از برنامه های کاری این واحدها است، اما بعد از شیوع کرونا در کشور رعایت این مسائل و به خصوص سلامت کارگران و بازدیدکنندگان از این واحد تولیدی را سختگیرانه تر دنبال کردیم، به نحوی که سرکشی به کارگران و ضدعفونی واحد در فاصله زمانی کوتاهتری در روز انجام می شود. از سوی دیگر در زمان ورود و خروج کارگران با غربالگری از آنها تست سلامت گرفته می شود.

یوسف قاضی عسگر با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا در کشور گرایش مردم به محصولات بسته بندی بیشتر شد، افزود: به همین منظور از همان زمان در این مجموعه تولیدی کمیته مقابله با بحران کرونا تشکیل شد و مدیران بخش های مختلف در آن حضور یافتند تا با هم اندیشی بهترین اقدام و تصمیمات جهت پیشگیری از ورود ویروس کرونا به این واحد تولیدی اتخاذ شود، همچنین این واحد تولیدی با تهیه مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکس، هر دو ساعت یکبار در قالب تیمی ۱۵ نفره، نظافت و ضدعفونی تمام بخش های کارخانه انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی گسترش ویروس کرونا در اصفهان، سلامت خانواده گروه فرخنده از کارکنان، شبکه فروش، مشتریان و مصرف کنندگان بسیار حایز اهمیت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسالت واحدهای تولیدی به خصوص صنایع غذایی پاسخگویی به نیازهای مردم است، این مجموعه بنا بر تاکید وزارت صمت، فعالیت خود در سال جدید را از پنجم فروردین آغاز کرد.

به گفته این فعال صنعت مواد غذایی، مطابق بخشنامه وزارت صمت به انجمن های صنایع غذایی تاکید شده بود تمام واحدهای تولید مواد غذایی و سوپرمارکتی نه تنها نباید تعطیل کنند بلکه باید با حداکثر ظرفیت خود کار کنند تا در این ایام قفسه فروشگاه ها همانند دیگر کشورهای دنیا خالی نشود و مردم نگران تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خود نباشند.

وی تاکید کرد: شستشوی دست کارکنان و کارگران با آب گرم، اندازه گیری اکسیژن خون کارکنان  و غربالگری هر روزه تمام پرسنل، هماهنگی با دو پزشک جهت معاینه کارگران و کارکنان و جدا کردن افرادی که حتی سرماخوردگی ساده داشتند از جمله مواردی است که این گروه تولیدی سعی کرده جهت مقابله با ویروس کرونا انجام دهد.

بسته بندی بالاتر از استاندارد مواد غذایی

مدیرعامل شرکت بسته بندی ماتریس درباره تفاوت شرایط تولید و رعایت مسائل بهداشتی قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا به ایسنا، گفت: در حال حاضر نه تنها این مجموعه بلکه بسیاری از تولیدکنندگان مطرح کشور پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در مراکز تولیدی خود دقت داشتند و با توجه به شیوع جهانی این ویروس، بسیاری از کارخانجات از اواسط بهمن ماه برای پرسنل خود ماسک و مواد ضدعفونی تهیه کردند.

امیر کشانی با اشاره به ارزشمند بودن فعالیت و از خودگذشتگی جامعه پزشکان و پرستاران در شرایط کنونی، افزود: اکنون در جبهه دیگر مبارزه با ویروس کرونا تولیدکنندگان و کارگران بعضا فعالیت خود را به صورت شبانه روزی حتی در تعطیلات نوروز، فعال هستند، تا امروز کشور با کمبود کالاهای اساسی به خصوص خوراکی همانند دیگر کشورهای دنیا مواجه نشود.

مدیرعامل این مجموعه، درباره بسته‌بندی محصولات تولیدی به خصوص مواد غذایی که عاری از ویروس کرونا باشد، تاکید کرد: موادی که در بحث بسته بندی کالاهای اساسی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، حتی بالاتر از استانداردهای موجود است و اکنون با توجه بیشتر و سختگیرانه تر محصولات تولید می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استاندارهای بسته بندی‌ محصولات به طور سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و غربالگیری و تست سلامت کارگران و کارکنان از بهمن ماه تا به امروز در حال انجام است و در صورتیکه یکی از کارگران حتی نشانه ای از سرماخوردگی ساده داشته باشد تا بهبود وضعیت خود برای استراحت به مرخصی می رود و از سوی دیگر ضدعفونی واحدهای تولیدی بیشتر از هر زمان دیگری انجام می شود.

وی افزود: به طور سختگیرانه‌ای بهداشت در همه‌جا رعایت و روزانه همه قسمت ها حتی تمام سرویس هایی که پرسنل با آن در رفت و آمد هستند ضدعفونی می‌شود همچنین هر یک ساعت یکبار قسمت های مهم مجموعه ضدعفونی می‌شود.

مواد غذایی بسته بندی عاری از ویروس کرونا هستند

در این رابطه مدیرکل استاندارد استان اصفهان درباره محصولات غذایی بسته بندی شده و عاری بودن آنها از هر گونه ویروس به خصوص کرونا به ایسنا، توضیح داد: این محصولات نمونه برداری می شوند و به طور قطع تمام محصولات غذایی باید به طور کامل مطابق با استاندارد بسته بندی و غیرقابل نفوذ باشند.

غلامحسین شفیعی خاطرنشان کرد: البته واحدهای تولیدی هیچ گاه اجازه نمی دهند کارگر بیمار، حتی اگر کرونا هم نداشته باشد، وارد خط تولید شود و همواره این موضوع جهت سلامت و حفظ تولید مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: از اسفند سال گذشته تا به امروز در تمام محصولات تولیدی با نشان استاندارد، مورد خاصی مبنی بر آلوده بودن به ویروس کرونا مشاهده نشده است.

وی درباره برخی نگرانی ها نسبت به مواد غذایی تولیدی و آلوده شدن آنها به ویروس کرونا، اظهار کرد: به طور معمول مواد غذایی بسته بندی شده، حرارت می بینند، همچنین تا رسیدن به دست مشتری زمان زیادی سپری می شود.

مدیرکل استاندار استان اصفهان تاکید کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا تاکنون، بیشترین نظارت اداره استاندارد بر روی صنایع غذایی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی بوده، چراکه در ارتباط مستقیم با سلامت مردم است، البته کالاهای بسته بندی شده مشمول استاندارد اجباری هستند و این اداره هیچ نظارتی بر محصولات غذایی بدون بسته بندی ندارد.

نظارت بر سلامت کار صنایع غذایی در حوزه وزارت صمت نیست

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان نیز در خصوص نظارت این مجموعه بر واحدهای تولیدی به خصوص صنایع غذایی پیش شیوع ویروس کرونا به ایسنا، گفت: نظارت بر سلامت محیط کار مجموعه های تولیدی و صنایع غذایی در حوزه اختیارات وزارت صمت نیست و در پی شیوع کرونا پروتکل های بهداشتی به واحدهای تولیدی و صنایع غذایی ابلاغ شده است که در صورت رعایت آنها، مجاز به فعالیت هستند.

اسماعیل نادری تاکید کرد: نظارت بر اجرای این پروتکل ها در حیطه وظایف بهداشت حرفه ای و محیط است، البته سازمان صمت به طور قطع در صورت مشاهده تخلف موارد را تذکر خواهد داد، از سوی دیگر تمام واحدهای تولیدی به خصوص صنایع غذایی باید در زمان تولید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

اگرچه امروز در جبهه مقابل درمان، بخش تولید و به خصوص صنایع غذایی برای تامین نیاز مردم با تمام قوا در برابر کرونا در حال فعالیت هستند، اما به نظر می رسد دستگاه های نظارتی باتوجه به قدرت شیوع ویروس کرونا باید تمرکز بیشتری نسبت به گذشته بر تولیداتی که به خصوص مردم استفاده مستقیم با آنها دارند، داشته باشند تا در شرایطی که همه نگران ابتلا به آن هستیم، از گزند کرونا در امان باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین