|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۲۹۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
اگر این روند دچار اختلال شود این امکان وجود دارد که در افغانستان به نقطه صفر بازگشت پیدا کنیم و تجربه موفقی که در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم در نتیجه فعل و انفعالات و رفتارهای ناسنجیده ناکام بماند و این باعث سرخوردگی مردم و جریانات سیاسی در این کشور می شود.
یک کارشناس مسائل شبه قاره، با بیان این‌که «اشرف غنی» چاره‌ای جز رسیدن به توافق با «عبدالله عبدالله» ندارد، اظهار کرد: اگر او شرایط را درک نکند ممکن است ادامه تحولات در چارچوب فعلی، به زیانش تمام شود.

نوذر شفیعی، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تحولات روزهای اخیر در افغانستان و طرح پیشنهادی «عبدالله عبدالله» برای تشکیل دولت در این کشور برای حل مشکل به وجود آمده، تصریح کرد: افغانستان درشرایط حساسی  قرار دارد چرا که بعد از چهار دهه جنگ، از سال 2001 به تدریج به سمت دولت‌سازی، نهادسازی و صلح حرکت کرده است و در دل این حرکت این امکان سیاسی فراهم شده که رقابت‌های دموکراتیکی ایجاد شود، یعنی افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در افغانستان‌ها به جای به دست گرفتن اسلحه برای کسب قدرت به سمت تشکیل احزاب سیاسی و کسب رای مردم از طریق بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود حرکت کردند.

وی ادامه داد: اگر این روند دچار اختلال شود این امکان وجود دارد که در افغانستان به نقطه صفر بازگشت پیدا کنیم و تجربه موفقی که در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم در نتیجه فعل و انفعالات و رفتارهای ناسنجیده ناکام بماند و این  باعث سرخوردگی مردم و جریانات سیاسی در این کشور  می شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این‌که در همین چارچوب مردم، نخبگان فرهنگی، علمی، سیاسی افغانستان، کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل همه باید تلاش کنند که اجازه ندهند افغانستان از ریلی که از سال 2001 در آن قرار گرفته خارج شود، ادامه داد: ممکن است در نحوه‌ی توزیع قدرت و نفوذ جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در این فرآیند کاستی‌هایی بروز پیدا کند و طی شدن فرآیند دموکراسی در افغانستان با سختی‌هایی همراه باشد، ولی نباید گذاشته شود که افغانستان از حرکت در مسیر درست خارج شود.

وی با بیان این که در حال حاضر در این فرآیند نقصی پیش آمده و همگان باید تلاش کنند این نقص مدیریت شود، ادامه داد: انتخاباتی در افغانستان برگزار شد و در نتیجه انتخابات تشکیک‌هایی به وجود آمد و متاسفانه نهادهای قانونی که مسئول برگزاری انتخابات بودند تلاش نکردند که این تشکیک را حل کنند. این تشکیک باعث انجام رفتار اعتراضی از سوی عبدالله عبدالله یکی از نامزدهای انتخاباتی شد و این می‌توانست یک نقطه خطرناک در فرآیندی باشد که افغانستان طی می‌کند.

شفیعی افزود: شاید انتظار عمومی از آقای عبدالله عبدالله این باشد که مثل دور گذشته انعطاف به خرج دهد و با تشکیل دولت آشتی ملی موافقت کند، اما در این موضوع دو نقطه منفی برای عبد الله عبدالله  وجود دارد از جمله این که، این فرآیند ممکن است به یک الگو در افغانستان تبدیل شود که در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری آقای عبدالله عبدالله رای بیاورد، آرای انتخابات دستکاری شود و او نتواند در مسند ریاست جمهوری قرار بگیرد و از طرف دیگر وقتی دولت وحدت ملی شکل می‌گیرد روی کاغذ به او اختیارات داده شود ولی در عمل او از قدرتی برخوردار نباشد و این دو مساله‌ای است که باعث نگرانی عبدالله عبدالله است و تبدیل به یک عامل پس ران شده است.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این‌که ولی در مجموع با توجه به این‌که شرایط در افغانستان حساس است و منافع ملی باید بر منافع شخصی اولویت داشته باشد، این مسائل باعث شد که عبدالله عبدالله بار دیگر به سمت توزیع قدرت حرکت کند و با این موضوع موافقت کند، گفت: اکنون توپ در زمین اشرف غنی است.

وی با بیان این‌که کشورهایی مثل ایران، چین، پاکستان، آمریکا و سازمان ملل باید همکاری کنند که سرخوردگی که برای آقای عبدالله عبدالله به وجود آمده از طریق آقای غنی جبران شود و تقسیم قدرت به صورت مناسب  صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: این تقسیم قدرت باید به نحوی باشد که برای آقای عبدالله عبدالله رضایت‌بخش باشد و اختیاراتی که به او داده می‌شود در عمل جنبه اجرایی داشته باشد و به مانند دوره قبل فقط روی کاغذ نماند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پاسخ به این سوال که در حال حاضر عبدالله عبدالله طرحی را برای توزیع قدرت ارائه کرده است و آیا به نظر وی این طرح مورد پذیرش اشرف غنی قرار می‌گیرد یا نه؟ ادامه داد: رییس جمهور شدن اشرف غنی باید برای وی هزینه داشته باشد کما این‌که رییس جمهور نشدن عبدالله عبدالله برای او هزینه داشته است، چرا که کسانی به او رای داده‌اند، با او همراه شده‌اند و برای موفقیت او در انتخابات هزینه داده‌اند.

شفیعی ادامه داد: آقای اشرف غنی نباید تصور کند که قدرت بلامنازع در افغانستان است. نیروهای برهم زننده ثبات افغانستان بیشتر از نیروهای ثبات بخش است و آقای غنی نباید فکر کند که همه چیز طبق مرادش است.

وی با تاکید بر این‌که افغانستان کشوری است که در آن رقابت‌های قومی به صورت جدی وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین در چنین جامعه‌ای وارد شدن به عرصه سیاست به مانند حرکت کردن بر روی لبه تیغ است، پس باید کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند بندباز ماهری باشد که بتواند این مسیر را به نحو درست طی کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پایان گفت: اگر آقای غنی شرایط را درک نکند ممکن است ادامه‌ی تحولات   به زیان‌اش تمام شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین