|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۹۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری این صنعت به نقطه صفر رسیده است.

 علی اصغر مونسان در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان اردبیل که از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل سخن می‌گفت، اظهار کرد: سال بسیار سختی را با تحریم ظالمانه دشمنان و فشار بر کاهش فروش نفت ایران و کم شدن درآمدهای دولت پشت سر گذاشتیم که به رغم همه این فشارها دولت سعی کرد تا به نوعی سختی بیشتری به مردم تحمیل نشود.
وی خاطرنشان کرد: در سالجاری نیز با کاهش فروش نفت و تقلیل درآمدهای مالیاتی یک سال سخت دیگری پیش رو داریم که به نظر می‌رسد با شیوع کرونا نیز وضعیت اقتصادی کشورمان در حوزه‌های مختلف چندان وضعیت مناسبی نباشد ولی دولت سعی دارد تا به نوعی این شرایط را مدیریت کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وضعیت کشورهای مختلف در مقابله با بیماری کرونا و به هم ریختگی نظام اقتصادی و توزیع اشاره کرد و افزود: در حالی که در بسیاری از کشورها مردم سر مایحتاج عمومی و اقلام بهداشتی دعوا کرده و غارت در فروشگاه‌ها به اوج رسید، در کشورمان با یک مدیریت مناسب فرآیند مناسبی را در توزیع اقلام بهداشتی به ویژه ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده شاهد هستیم که امروز به نسبت روزهای اول شیوع این بیماری تولیدات در این زمینه تا 10 برابر افزایش یافته است.
مونسان تصریح کرد: با وجود تحریم و فشار آمریکا و کشورهای اروپائی ما توقفی را در روند کشور شاهد نیستیم و قطعا از این مرحله سخت نیز با همراهی مردم عبور خواهیم کرد.
وی شرایط کشور را در پیشرفت‌های علمی امیدبخش خواند و گفت: اسفندماه تنها روزانه 200 کیت در بیمارستان‌ها عملیات تشخیص کرونا را انجام می‌دادند که الان این میزان تولید به یک هزار کیت افزایش یافته و ما به سرعت قادر به آزمایش افراد مبتلا به کرونا هستیم و تست‌ها نیز در این زمینه با وسعت زیاد در حال انجام است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در حال حاضر در تولید ماسک، تجهیزات بیمارستانی و سایر نیازمندی‌های مقابله با کرونا مشکل جدی در کشور وجود ندارد و در کنار تقویت این برنامه‌ها دولت در حوزه اقتصادی و حمایت از واحدهای تولیدی نیز برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده است.
مونسان با بیان اینکه عمده تاسیسات گردشگری تعطیل شده و درآمدزایی در این بخش به نقطه صفر رسیده است، اظهار کرد: در ممنوعیت سفرهای داخلی و خارجی و زمین‌گیر شدن ناوگان هوایی و ریلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در این زمینه به شکل راکد درآمده و این وضعیت متاثر از شرایط جهانی است.
وی گفت: با مهار بیماری کرونا که با تلاش وزارت بهداشت و پیشگامی جامعه پزشکان و پرستاران انجام خواهد شد امیدواریم وضعیت رکود هرچه سریعتر جای خود را به رونق اقتصادی بدهد که در این ارتباط دولت نیز برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدتی را در دستور کار قرار داده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اختصاص 100 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در حمایت از واحدهای صنعتی، تولیدی، گردشگری و بخش بهداشت و درمان خبر داد و خاطرنشان کرد: این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد ارائه می‌شود که 75 میلیارد تومان آن مختص واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا به ویژه هتل‌ها و تاسیسات گردشگری است.
مونسان در ادامه گفت: در کنار کنترل بیکاری و حفظ اشتغال صاحبان واحدهای تولیدی ضرورت دارد از ورشکستگی واحدهای بزرگ جلوگیری شده و استمهال بدهی و معوقان بانکی این واحدها مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: با تصمیم دولت حمایت‌های ویژه از واحدهای تولیدی در پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی انجام خواهد شد که امیدواریم با پرداخت یک میلیارد دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری بتوانیم شرایط موجود را مدیریت کنیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مسئولان استان اردبیل خواست؛ تا نسبت به تهیه طرح جامع گردشگری استان اردبیل اقدام کرده و زمینه را برای اجرای طرح‌های پیشران در این بخش فراهم آورند.
به گزارش ایسنا، مونسان خاطرنشان کرد: به صورت ماهانه گزارش اقدامات انجام شده در استان اردبیل در بخش‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی با محوریت حفط تولید و همچنین تقویت سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد تا به عنوان وزیر معین استان اردبیل بتوانیم پیگیر مسایل و موضوعات مطرح شده در هیئت دولت باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین