|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۹۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
نتایج بررسی ۶۵۰ موزه و موسسه سراسر جهان نشان می‌دهد،‌ برخی از موزه‌ها  هر هفته صدها هزار دلار خسارت می‌بینند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نت نیوز،‌ با توجه به این که موزه‌ها و موسسات فرهنگی سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس «کرونا» در تعطیلی به سر می‌برند، پیامد اقتصادی ناشی از این معضل همچنان قابل مشاهده است. حالا تحقیق جدیدی که توسط «شبکه سازمان‌های موزه‌های اروپایی»‌ صورت گرفته است،‌گزارش اجمالی از حال و روز موزه‌ها در دوران تعطیلی و تاثیرات این روزها بر نحوه عملکردشان ارائه داده است.

 با اینکه روند انجام این تحقیق هنوز تا ۱۷ آوریل ادامه دارد،‌ اما نتایج اولیه آن با بررسی ۶۵۰ موزه از تمامی اروپا ( شامل موزه‌های کشورهای عضور اتحادیه‌ اروپا)، موزه‌های ایالات متحده،‌ فیلیپین،‌ مالزی، پلی‌نزی فرانسه و ایران مشخص شده است.

برخی از بزرگ‌ترین موزه‌ها که بیشترین تعدا گردشگران را جذب می‌کنند، یک شبه با ۷۵ الی ۸۰ درصد خسارت مواجه شده‌اند.

 با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط موسساتی که آمار خسارت خود را ارائه داده‌اند، با ادامه یافتن روند تعطیلی، ۷۰ درصد از این موسسات هر هفته بیش از هزار یورو خسارت می‌بینند.

«موزه تاریخ هنر وین»‌،‌ «موزه اشتدلیک آمستردام»‌ و «موزه ملی آمستردام» نیز اعلام کردند هر هفته صدها هزار یورو خسارت متحمل می‌شوند.

موزه‌های خصوصی نیز با خسارات شدیدی مواجه شده‌اند؛‌ بسیاری از این موزه‌ها اعلام کردند با ادامه یافتن این شرایط تمامی بودجه خود را از دست خواهند داد.

به استثنای تعدادی موزه در سوئد،‌ اتریش و آلبانی،‌ تقریبا تمامی موزه‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند،‌ تعطیل بوده‌اند. بسیاری از این موزه‌های خصوصی از زمان بازگشایی‌شان اطمینان ندارند و بازگشایی احتمالی در اواسط آوریل یا اواخر سپتامبر را تخمین می‌زنند.

به نظر می‌رسد خسارت وارد شده به نمایشگاه‌های بین‌المللی که شامل لغو شدن آن‌ها و  نافرجام ماندن امانت‌دادن آثار در سطح بین‌المللی می‌شود،‌ بزرگترین تاثیر شیوع ویروس «کرونا»‌ بر این حوزه باشد.

اما بخشی که این روزها با روند فزاینده رشد رو به رو بوده است،‌ حضور آنلاین موزه‌ها بوده است. ۴۰ درصد از موزه‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند با افزایش آمار استفاده از وبسایت رو به رو بوده‌اند که این افزایش در برخی از این موزه‌ها به  ۵۰۰ درصد هم رسیده است.

 یکی از اهداف این تحقیق دعوت از قانون‌گزاران برای کمک به بقای موزه‌ها در شرایط سخت کنونی است.

موزه‌های مختلفی خواستار کمک مالی دولت بوده‌اند که از جمله آن‌ها به موزه هنر متروپولیتن نیویورک که ماه گذشته خواستار کمک ۴  میلیارد دلاری به بخش فرهنگی شده بود،‌ می‌توان اشاره کرد.

حالا موزه‌های ایتالیایی نیز خواستار اختصاص یافتن «بودجه ملی فرهنگی» شده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین