|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۲۹۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
رئیس پلیس فتای استان فارس گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون با ۱۸۰ سایت، کانال و پیج شایعه پراکنی در فضای مجازی برخورد قانونی انجام و ۲۴ نفر نیز در این رابطه دستگیر شده‌اند.

سرهنگ حشمت سلیمانی دوشنبه ۱۸ فروردین به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹، مسدودسازی و حذف شایعات در سایت، کانال و صفحات شبکه‌های اجتماعی به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته و با کسانی که قصد برهم زدن جو این استان در زمان شیوع این بیماری را داشته‌اند نیز برخورد شده است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه متهمان دستگیر شده در ارتباط با شایعات کرونایی بعد از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: ۶۰ نفر از کسانی که به صورت ناآگاهانه اقدام به پخش شایعات در فضای مجازی کرده بودند نیز به پلیس فتا احضار شده و به آنان تذکر لازم در خصوص امتناع از بازنشر شایعات داده شده است.

سلیمانی ادامه داد: پیگیری پرونده شایعه پراکنان فضای مجازی که از خارج از استان فارس اقدام به انتشار شایعات پیرامون کروناویروس کرده بودند نیز به پلیس فتای استان‌های محل سکونت آنان ارجاع شده است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه از حجم انتشار شایعات در فضای مجازی کاسته شده است، لزوم تلاش مردم برای ارتقاء سواد رسانه‌ای را یادآور شد و از شهروندان درخواست کرد که اخبار را از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی دنبال و پیگیری کنند.

دستگیری عرضه کنندگان فاقد مجوز کالاهای بهداشتی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان فارس همچنین با اشاره به فروش اقلام بهداشتی از طریق فضای مجازی، خاطرنشان کرد: ۱۲ نفر از کسانی عرضه کننده اقلامی با عنوان کالاهای بهداشتی نظیر ماسک و محلول‌های ضدعفونی که به صورت غیرمجاز و بدون دریافت مجوز تهیه شده بود نیز دستگیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه این افراد به جز کسانی هستند که در فضای حقیقی اقدام به فروش اقلام بهداشتی بدون دریافت مجوزهای لازم کرده‌اند، افزود: کسانی که قصد تهیه و فروش اقلام بهداشتی دارند باید مجوزهای لازم را از دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادهای متولی دریافت و بعد از آن اقدام به این کار کنند.

سلیمانی اضافه کرد: بسیاری از اقلامی که به عنوان کالای بهداشتی از طریق فضای مجازی عرضه می‌شود، به صورت غیربهداشتی و بدون اخذ مجوزهای لازم و در محیط های فاقد هرگونه کنترل و نظارتی تهیه شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از اقلام نظیر ماسک و محلول ضدعفونی عرضه شده در فضای مجازی با قیمت‌های بسیار گزاف به دست مصرف کننده می‌رسد که همین موضوع موجب بروز نابسامانی در بازار نیز خواهد شد.

این مقام انتظامی با تاکید براینکه فروش تجهیزات و لوازم بهداشتی و پزشکی در فضای مجازی ممنوع است، گفت: ماموران پلیس فتا در شیراز طی اقدامات فنی موفق شدند در چند عملیات جداگانه مکان گردانندگان برخی صفحات فضای مجازی عرضه کننده کالاهای بهداشتی را شناسایی و ۵ نفر را با هماهنگی مقام قضائی ۵ نفر در این ارتباط دستگیر کنند.

کشف انواع ماسک و دستکش و دستگیری ۵ متهم

او ادامه داد: در بازرسی از مخفیگاه این افراد ۴۳ هزار و ۵۰۰ عدد انواع دستکش از جمله دستکش‌های جراحی، ۵ هزار و ۵۰۰ عدد انواع ماسک منجمله ماسک "ان ۹۵" و ۳۰۰ لیتر محلول ضد عفونی را کشف و ضبط شده است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه شیوع کروناویروس موجب افزایش تقاضا برای اقلام بهداشتی و باز شدن فضای سوءاستفاده کلاهبرداران و فرصت طلبان خصوصا در فضای مجازی شده است، گفت: کارشناسان این پلیس با بررسی مداوم فضای مجازی تعداد زیادی از صفحاتی که اقدام به فروش ماسک‌های غیر بهداشتی و یا وسایل بهداشتی با قیمت‌های نامتعارف می‌کردند را شناسایی کرده‌اند که دستگیری ۵ متهم اعلام شده نیز در این راستا انجام شده است.

رئیس پلیس فتا استان فارس یادآور شد: این پلیس به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک، آن ‌را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس WWW.Cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارش‌های مردمی موضوع را گزارش دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین