|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۹۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان از آزمایش روزانه ۷۰ تا ۸۰ تست تشخیصی کرونا در رویان خبر داد و برخی نتایج سمینارهای مشترک با پزشکان چینی درباره کووید-۱۹ را بیان کرد.

دکتر مهدی توتونچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که ظرفیت آزمایشگاه تشخیص کرونا ۲۰۰ نمونه در روز است گفت:  در حال حاضر روزانه ۷۰ الی ۸۰ نمونه تشخیصی کرونا در این مرکز آزمایش می‌شود.

وی درباره سمینارهای پژوهشگاه رویان با متخصصان چینی پیرامون کووید-۱۹ گفت:  از اولین روزهایی که اپیدمی وارد کشور شد گروهی از پژوهشگران رویان به طور داوطلبانه افرادی را در کنار یکدیگر گردآوردند که هم در حوزه تشخیص با یکدیگر همکاری کنند و  هم  فرصتی ایجاد شود که متخصصان ایرانی با متخصصان چینی در بیمارستان ونژو چین ارتباط برقرار کنند تا از تجربیات پزشکان چینی در خصوص مقابله با کووید-۱۹ استفاده شود.

توتونچی افزود: مجموعه‌ی وبینارهایی که میان پزشکانی که تجربه مستقیم از مواجهه با بیمار دارای کووید-۱۹ را در چین داشتند  و پزشکان ایرانی‌ که در مسیح دانشوری درگیر کووید-۱۹ بودند و متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی فسا که هنوز بیمار کووید-۱۹ نداشتند برگزار شد. حاصل این وبینارها بر روی سربرگ دانشگاه علوم پزشکی ونژو و در نیمه ی اسفند ماه که بسیاری از بیمارستان ها هنوز درگیر کووید-۱۹ نبودند، منتشر شد.

بنا بر مطالب منتشر شده از سوی پژوهشگران رویان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی فسا، پزشکان ایرانی درباره مباحثی همچون تاثیرات هوارسانی غیر تهاجمی(NIV)، مراقبت‌های ویژه پزشکی، ویژگی‌های کووید-۱۹، داروی فاویپیراویر، تعویض پلاسما، سی‌تی اسکن بیماران دارای کووید ۱۹  از متخصصان چینی پرسیدند و آن ها هم در ادامه درباره برخی ویژگی های کووید۱۹ چنین گفتند: ویژگی منحصر به فرد دیگری که در کرونا ویروس جدید در مقایسه با آنفولانزا وجود دارد این است که بیماران کووید۱۹ تنش معده (تنش شکمی=Belly tension) دارند.

به گفته‌ی این متخصصان چینی، سطح اکسیژن پایین،  بارزترین ویژگی کرونا ویروس است. در اکثر شرایط دیگر میزان اکسیژن پایین معمولا با tachycardia (تند تپشی)همراه است. با این حال، در برخی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس، با وجود اکسیژن کم، ضربان قلب در محدوده طبیعی است.(ویروس ممکن است بر قلب تاثیر بگذارد.)

در بخش دیگری از این وبینارها که از سوی پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار شد مباحثی درباره دستورالعمل‌های ضدعفونی کردن اشیا و محیط مطرح شد.

پزشکان چینی در پاسخ به پرسشی درباره خاصیت ضدعفونی کنندگی بخار هیدروژن پراکسید گفتند: در ضد عفونی کردن کووید-۱۹ پراکسید هیدروژن عمدتا در هوا پخش می‌شود. افرادی که آن را اسپری می‌کنند، می‌بایست از سطح سه ایمنی استفاده کنند. (کلاه جراحی یک بار مصرف، یونیفرم کار، دستکش‌های لاتکس یکبار مصرف، ماسک محافظت کننده پزشکی N۹۵، دستگاه تنفسی تمام صورت و یا دستگاه تنفس کننده هوا). تمام پنجره‌ها باید به مدت یک ساعت پس از اسپری کردن هیدروژن پراکسید جهت تهویه باز باشند و پرسنل فقط پس از از بین رفتن این ماده به طور کامل می‌توانند وارد عمل شوند که میزان آسیب به دستگاه تنفسی و غشاهای مخاطی کمتر شود.

متخصصان چینی در ادامه به بیان دستورالعمل‌هایی برای ضدعفونی بخش‌های ایزوله بیماران دارای کووید۱۹ پرداختند. آن‌ها معتقدند هوا (فضا) نباید در شرایطی که انسان‌ها حضور دارند ضدعفونی شود. علاوه بر آن، ضدعفونی کننده‌های حاوی کلر با غلظت بالا (۱۰۰۰mg\lit) نباید به عنوان ضدعفونی کننده جهت پیشگیری استفاده شود.

به گفته‌ی مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان، در بخش دیگری از این وبینار به مواردی همچون درد قفسه سینه پس از بهبودی در بیماران دارای کووید۱۹ و راهنمای استفاده از ماسک و لباس‌های محافظت کننده پرسنل حوزه درمان و سایر مردم در بخش های بستری در کووید ۱۹ اشاره شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در پایان درباره طرح‌های پژوهشی رویان درخصوص کووید-۱۹ گفت: برخی طرح‌ها در رویان، هم در ‌حوزه تشخیص، هم در حوزه توالی‌یابی ژنوم این ویروس و هم در حوزه درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی مصوب شده و در حال پیگیری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین