|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۹۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
یک فوق تخصص ریه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به افزایش مصرف شوینده‌ها و مواد ضدعفونی کننده در دوران شیوع کرونا، نسبت به خطرات ناشی از ترکیب ضدعفونی کننده‌های مختلف با یکدیگر و همچنین تماس مستقیم با بخار این مواد شیمیایی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم السادات میرعنایت درباره عوارض استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر  با شیوع کرونا استفاده از موادضدعفونی کننده افزایش پیدا کرده، افراد باید نسبت به استفاده صحیح از این مواد توجه لازم را داشته باشند، چرا که ترکیب کردن ضدعفونی کننده‌های مختلف با یکدیگر کار بسیار خطرناکی است و انجام چنین کاری باعث ایجاد آسیب‌های جدی و ماندگار به ریه می‌شود.  ترکیب مواد شیمیایی ضدعفونی کننده با یکدیگر باعث هم افزایی و افزایش ورود ذرات سمی و در نهایت آسیب بیشتر به ریه می‌شود.

وی با اشاره به بیمارانی که به علت مصرف نادرست مواد ضدعفونی کننده همچون وایتکس دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، گفت: مردم باید هنگام استفاده از ضدعفونی کننده‌ها به نکاتی همچون استفاده از ماسک و پرهیز از تماس مستقیم با بخار این مواد توجه کنند.

این متخصص با بیان اینکه هنگام استفاده از این مواد باید به تهویه مناسب توجه شود، ادامه داد: افراد نباید در یک فضای دربسته از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند و همچنین نباید با دوز بالای این مواد تماس مستقیم داشته باشند.

مدت زمان ماندگاری عوارض کرونا بر ریه افراد مبتلا

دکتر میرعنایت همچنین درباره مدت زمان ماندگاری عوارض ویروس کرونا بر ریه افراد مبتلا، توضیح داد: با توجه به نوپدید بودن این بیماری هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده و محققان چینی نیز دائما در حال انجام مطالعات جدید هستند.

بهبودیافتگان کرونا چقدر در قرنطینه بمانند؟

وی درباره مدت زمان لازم برای قرنطینه افراد بهبود یافته نیز گفت: از زمانی که بیمار از بیمارستان مرخص می‌شود، حتی اگر تست کرونای او منفی باشد، نباید تا دو هفته با سایر افراد ارتباط داشته باشد زیرا ممکن است همچنان ناقل بوده و ویروس در بدن و ترشحات وی وجود داشته باشد.

ادامه سرفه‌ها  بعد از بهبودی نشانه وجود ویروس کرونا نیست

این متخصص ادامه داد: رعایت دو هفته قرنطینه بعد از بهبودی کافی است و اگر فردی هنوز بعد از این مدت سرفه می‌کنند، دلیل بر این نیست که ویروس در بدنشان وجود دارد، همان طور که در بیماری‌های ریوی بعد از یک سرماخوردگی ساده هم ممکن است تا چند هفته سرفه‌ها ادامه داشته باشد، در بیماری کرونا نیز به خاطر التهاباتی که در راه‌های هوایی ایجاد می‌شود بعد از بهبودی نیز ممکن است سرفه تا چند هفته باقی بماند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه به پزشک در صورت تداوم سرفه‌های بیماران بهبود یافته را ضروری عنوان کرد و افزود: معمولا این سرفه‌ها با مصرف آنتی هیستامین بهتر می‌شوند، اما اگر شدت آن‌ها زیاد باشد به درمان‌های دیگری نیاز است.

وی درباره بیمارانی که به علل بیماری‌های مختلف سال‌ها داروی کورتون مصرف کرده‌اند، گفت: مصرف این داروها در شرایط فعلی باید تحت نظر پزشک انجام شود و علی رغم اینکه مصرف کورتون با دوزهای بالا باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود کسی نباید به صورت خود سرانه مصرف داروهای خود را قطع و یا کم کند.

این متخصص درباره مراقبت‌های لازم برای افراد بهبود یافته در منزل اظهار کرد: این افراد باید در منزل استراحت کرده و تا یک ماه از انجام کارهای سنگین پرهیز کنند، به ویژه افرادی که افت اکسیژن و مشکلات تنفسی شدید داشته‌اند در دوران نقاهت نباید فعالیت سنگین بدنی داشته باشند. بعد از طی این دوره نیز باید با انجام ورزش‌های تنفسی در منزل نسبت به بازتوانی ریه اقدام کنند تا سلامت آنان زودتر بازگردد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین