|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۲۹۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی به قلم محمد عایش، به بررسی فرضیه ساختگی بودن ویروس کرونا توسط آمریکا پرداخته و نوشته جهان عرب مشتاق است که مسائل مختلف جهانی را در قالب «تئوری توطئه» ببینند.
روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی به قلم محمد عايش، به بررسی فرضیه ساختگی بودن ویروس کرونا توسط آمریکا پرداخته و نوشته جهان عرب مشتاق است که مسائل مختلف جهانی را در قالب «تئوری توطئه» ببینند.

روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی به قلم محمد عایش، به بررسی فرضیه ساختگی بودن ویروس کرونا توسط آمریکا پرداخته و نوشته جهان عرب مشتاق است که مسائل مختلف جهانی را در قالب «تئوری توطئه» ببینند.

 این نویسنده عرب در یادداشت خود می‌نویسد: «بسیاری از عرب‌ها با اشتیاقِ تمام، نظریات مبتنی بر تئوری «توهم توطئه» را می‌پذیرند و دوست دارند همواره این اعتقاد را بپذیرند که دولت‌های بزرگ سیاست‌های غیر علنی دارند که براساس آن رفتار می‌کنند و براساس آن، گا‌ها تفسیر‌هایی مبنی بر توطئه‌آمیز بودن شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی جهانی مطرح می‌شود؛ که البته غیر منطقی به نظر می‌رسد.

زمانی که در آغاز سال 2020، ویروس کرونا در چین منتشر شد، گفته شد که ایالات متحده سازنده آن است و به این شکل قصد مقابله با رقیب اقتصادی اش را داشته، تا یک ضربه کاری به آن بزند اما پس از آن‌که ویروس به ایالات متحده هم منتقل شد، همان این تئوری توطئه برعکس شد و این بار، چین مسئول ساخت ویروس و انتقال آن به رقیب آمریکایی‌اش دانسته شد.

واقعیت امر آن است که تمام این تفسیر‌ها اشتباه است و نمی‌توانند صحیح باشند؛ تنها تفسیر منطقی برای ظهور این ویروس، آن است که یک ویروس طبیعی و جدید، عامل تمام نا آرامی‌های اخیر است و همچنان دانشمندان قادر به مشخص کردن چگونگی پیداش آن و دلایل این پیدایش نیستند و نتوانسته‌اند راه درمانی برای آن بیابند. این بیماری همه‌گیر هم مانند بیماری‌های مشابهی که پیش از این بشریت را به خود درگیر کرده بود، است.

تصور این‌که کرونا یک سلاح بیولوژیک آزمایشگاهی بوده کاملا منتفی است؛ چرا که هنوز هیچ درمان و واکسنی برای این ویروس وجود ندارد؛ بدیهی است هر دولت یا آزمایشگاه و هر قدرت مسلحی که اقدام به ساخت سلاح بیولوژیک یا شیمیایی از این دست می‌کند، همزمان با ساخت سلاح، داروی آن را نیز می‌سازد؛ چرا که دارو، بخش مهمی از یک سامانه سلاح بیولوژیک است، تا ضامن خارج نشدن آن از کنترل باشد.

اگر چین این ویروس را تولید کرده است، چطور اجازه داد بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم این کشور را آلوده کند؟ و اگر ایالات متحده تولید کننده ویروس است، چرا آن را رها کرده تا بیش از 100 هزار نفر از مردم آمریکا را مبتلا کند؟

جهان به سمت یک بحران اقتصادی و مالی فراگیر می‌رود، که چین و ایالات متحده بیشترین ضرر را از آن می‌کنند؛ چرا که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند.

فرض اینکه یکی از دولت‌های بزرگ جهان اقدام به تولید این ویروس کرده، زمانی بی‌معنا جلوه می‌کند که در می‌یابیم تمام جهان از انتشار این ویروس، آسیب می‌بیند؛ این شرایط، موجب یک بحران اقتصادی بزرگ می‌شود و همان‌طور که گذشت، ایالات متحده و چین بزرگترین آسیب دیدگان از این بحران خواهند بود.

همچنان‌که اخیرا بازار‌های سهام آمریکا سقوط کرد و در ادامه، مسئولان دولت این کشور تصمیم به اختصاص مبلغ یک تریلیون و نیم، برای خلاصی از این اوضاع، گرفتند. بدین معنا، هزینه ویروس کرونا برای آمریکایی‌ها فاجعه بار بود. افزون بر اینکه آینده سیاسی ترامپ نیز در چشم باد قرار گرفته است و در صورتی که این بحران تا دو ماه آینده ادامه یابد، به احتمال زیاد این مرد در انتخابات ریاست جمهوری که در نوامبر آینده برگزار می‌شود، شکست خورده و کاخ سفید را ترک می‌کند.

خلاصه آنکه ویروس کرونا تنها یک بیماری همگانی طبیعی است و تمام دولت‌های جهان امروز درگیر مقابله با آن هستند؛ چرا که انتشار این ویروس زیانی است که متوجه همه آن‌ها می‌شود. همان‌طور که تهدیدی برای بشریت است که هیچ تفاوتی بین قربانیان خود قائل نیست و فقیر و غنی، مسئولان سیاسی و نظامی، ستارگان سینما و ورزش و ...، همه را در بر می‌گیرد. از این دست بیماری‌هایعالم‌گیر، در تاریخ زندگی انسان روی کره خاکی کم نبوده است؛ که در برخی موارد، دانشمندان موفق به یافتن راه درمانی برای آن شده اند.

این بیماری‌ها یکی از قوانین ثابت و جزیی از هستی است و تا این لحظه هیچ چاره‌ای در برابر کووید ۱۹ نداریم، جز اینکه «در خانه بمانیم».
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین