|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۲۹۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران گفت: ۱۳ بدر بخشی از سنت دیرینه ایرانیان بوده و سالیان سال اجرا شده و همه ایرانیان دوست دارند در این ایام بیرون از منزل باشند اما امسال شرایط بیماری کرونا ایجاب می‌کند مثل آئین‌های دیگر در این سنت تغییراتی ایجاد شود. 

محمود شارع‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سیزده به در امسال باید به فکر کادر درمانی باشیم که در این شرایط در بیمارستان‌ها به سر می‌برند.

وی تصریح کرد: آن‌ها هم تا یک حدی توان دارند و لازم است روز طبیعت امسال در خانه بمانیم تا فشار کاری بر دوش آن‌ها کاسته شود، این امر وظیفه قشر باسواد هر خانه است که بتوانند در این اقدام موثر واقع شوند.

فاصله‌گذاری اجتماعی به همکاری حداقل ۷۰ درصدی جامعه نیاز دارد

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی همکاری حداقل ۷۰ درصدی جامعه نیاز دارد، گفت: هر چقدر این رقم بالاتر رود، زمان رفع بیماری کرونا کوتاه‌تر خواهد شد.

شارع‌پور با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی راهکار اصلی مبارزه با بیماری کرونا است، اظهار کرد: در تمام دنیا از این روش استفاده می‌کنند و بخش عمده این کار بستگی به افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه دارد.

وی تصریح کرد: اگر در این طرح همکاری و همراهی اتفاق بیفتد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی به اهداف خود خواهد رسید اما اگر همراهی اقشار مختلف در این امر نباشد می‌توان گفت سیاستی است که نمی‌توان نتیجه لازم را از آن به دست آورد.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: طبق آخرین تحقیق دانشگاه‌های معتبر دنیا حداکثر جامعه باید با این سیاست همکاری کنند. 

شارع‌پور گفت: بیش از ۴ و نیم میلیون دانشجو و بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که هر کدام از آن‌ها بتوانند ۳ یا ۴ نفر را متقاعد به این طرح کنند، نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در این طرح مشارکت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کسانیکه در این طرح همراهی نمی‌کنند شامل دو گروه هستند، افزود: یک گروه کسانی هستند که بنا به نیاز اجتماعی اقتصادی مجبورند برای معیشت روزانه خود از  طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دور باشند بنابراین هم دولت و هم اقشار با سواد و آگاه جامعه وظیفه دارند در این شرایط اقشار آسیب پذیر را تحت پوشش حمایت های اقتصادی قرار دهند.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تاکید کرد: گروه دیگری از افراد کسانی هستند هنوز این بیماری را  باور ندارند به نحوی که طبق مطالعاتی که در خصوص ویروس کرونا صورت گرفت نشان می‌دهد یک فرد مبتلا به کرونا به تنهایی می‌تواند ۶۰ هزار نفر را آلوده کند یعنی با این احتساب ممکن است یک شهر به این بیماری آلوده شود.

شارع‌پور ادامه داد: برای افرادی که آسیب پذیر نیستند و نسبت به این طرح ناآگاه هستند و خودشان را به تجاهر زدند باید از قدرت اغنا سازی اجتماعی، سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی خودمان آن‌ها را در این شرایط وادار به یک جانشینی کنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کرده باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین