|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۹۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
استاندار خوزستان در ارتباط ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور گفت: بندرگاه‌های خوزستان باز هستند و واردات انجام می‌شود و از نظر تامین غله و موضوعات غذایی هیچ مشکلی نداریم و همه الزامات بهداشتی نیز در این نقاط انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس جمهور که امروز ۱۱ فروردین انجام شد، با تبریک سال نو، اظهار کرد: در استان خوزستان ۲۸ بیمارستان و یک هزار و ۵۱ تخت برای رسیدگی به بیماران کرونا اختصاص داده شده است. بیمارستان رازی اهواز، بیمارستان رفرانس ما در این زمینه است و مابقی بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف، بخش بستری بیماران مبتلا به کرونا دارند. ۱۰۶ تخت آی‌سی‌یو نیز در این زمینه اختصاص داه شده که در حال حاضر ۶۰ تخت از این تعداد را بیماران کرونا و یا مشکوک به کرونا به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در بخش بهداشت که نقطه ابتدایی مراجعه افراد است، درمانگاه‌های سلامت ۱۶ ساعته و سپس ۲۴ ساعته راه‌اندازی شده است و خدمات لازم به مردم ارائه می‌شود و در صورت نیاز، بیماران از درمانگاه‌ها به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

شریعتی در توضیح وضعیت کادر درمانی در رسیدگی به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا بیان کرد: در خوزستان حدود ۵۲۸ پزشک و ۱۴۴۰ پرستار درگیر کار هستند و در مجموع ۳۰۹۴ پرسنل به این امر اختصاص داده شده و در حال ارائه خدمات هستند. نیرو به اندازه کافی هست اما به دلیل طولانی شدن این مساله، نیروها در حال خسته شدن هستند که در حال مدیریت مساله هستیم.

استاندار خوزستان گفت: تا شب گذشته (۱۰ فروردین ماه) ۶۷۱ مورد مثبت قطعی مبتلا به کروناویروس در خوزستان ثبت شده است که البته در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و این آمار به ۶۹۴ مورد افزایش پیدا کرده است اما آنچه تاکنون به صورت رسمی اعلام شده، ۶۷۱ مورد است.

وی تصریح کرد: ۴۰۳ مورد از این تعداد ترخیص شده‌اند، ۷۸ مورد فوت شده و ۱۹۰ بیمار بستری هستند.

شریعتی افزود: تقریبا ۵۴ درصد این بیماران را مردان و ۴۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. ۵۸ درصد فوتی‌های ناشی از کروناویروس نیز مردان و ۴۲ درصد زنان بوده‌اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: ۵۷ درصد مبتلایان به کروناویروس، بیماری زمینه‌ای نداشته و ۴۳ درصد بیماری زمینه‌ای دارند اما ۸۱ درصد موارد فوتی مربوط به افرادی است که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند که درصد بیشتر این فوتی‌ها را بیماران قلبی عروقی  و دیابتی و پس از آن ریوی و فشارخون به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: ۱۹ درصد فوتی‌های ناشی از کروناویروس بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و ۶۹ درصد از این افراد بالای ۶۰ سال سن داشتند بنابراین بیماری زمینه‌ای و سن بالای ۶۰ سال دو ریزفاکتور مهم در این بیماری و پروتکل درمانی هستند.

شریعتی گفت: در مجموع تاکنون ۶۰ درصد از مبتلایان به کروناویروس در خوزستان بهبود یافته‌اند، ۲۸.۲ درصد تحت نظر هستند و ۱۱.۸ درصد فوت شده‌اند.

وی اظهار کرد: متاسفانه بیمارستان رازی اهواز دستگاه سی‌تی‌اسکن ندارد اما وزارت بهداشت یک سی‌تی‌اسکن در ختیار ما قرار داده است که بنا است به محض صدور مجوز حمل، این بیمارستان به سی‌تی‌اسکن مجهز شود.

استاندار خوزستان با اشاره به میزان تاثیر هر بیمار در بیمار کردن افراد دیگر افزود: کمیته اپیدمیولوژی کشور این موضوع را برای ما محاسبه کرده است که رقم آن، در هفتم اسفندماه ۱۸ صدم بوده است. در ۱۴ اسفندماه میزان ابتلا کاهش یافت اما در ۲۲ اسفندماه میزان ابتلا ۱۰ صدم بوده است. رفتار ما در این زمینه موثر بوده که شیب منحنی را به سمت مسطح شدن پیش می‌برد اما هنوز کاملا مسطح نشده است. با توجه به اینکه مداخلات ما ۴۰ درصد بیشتر شده انتظار می‌رود این شیب کندتر و به سمت مسطح شدن پیش برود. اگر چه ممکن است مسافرت‌های نوروزی در این زمینه تاثیر بگذارد البته این مساله در خوزستان کمتر بوده و به زودی باید به سمت مسطح شدن و سپس نزولی و خاموش شدن بیماری پیش برویم.

شریعتی در پاسخ به سوال رئیس جمهور در مورد وضعیت مرزهای زمینی خوزستان با عراق و تردد گردشگر یا زوار در این ایام، تصریح کرد:  از مرزهای زمینی خوزستان تردد زوار نداریم اما بحث تجاری و صادرات از مرزهای زمینی به عراق برقرار است. با کمک سازمان پایانه‌ها، اتاق بازرگانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مرزها ضدعفونی می‌شوند. تب‌سنجی و غربالگری و مراقبت‌های لازم در مرزها تشدید شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به دیگر سوال رئیس جمهور در خصوص وضعیت تردد در فروردین‌ماه امسال، با اشاره به کنترل‌های سختگیرانه در ورودی‌های خوزستان و مراقبت‌های انجام شده، بیان کرد: در ۱۰ روز نخست فروردین ماه امسال تردد در ورودی‌های خوزستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد و خروجی‌ها ۸۲ درصد کاهش یافته است. البته باید توجه شود سال گذشته نیز به علت وقوع سیل، ترددها نسبت به سال قبل از آن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده بود بنابراین کاهش بیش از ۸۰ درصدی ترددها نسبت به سال گذشته نشان از کاهش شدید ترددها است.

استاندار خوزستان گفت: ما شاهد ابتلای ۵۱ بیمار به کروناویروس در یک روز بودیم اما اقدامات انجام شده موجب شد به سمت بحران نرویم و امیدواریم این شرایط را حفظ کنیم و به نحوی عمل شود که سریعتر شیب منحنی ابتلا به کرونا مسطح شود و سپس روند نزولی پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهور در مورد اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان، عنوان کرد: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان به خوبی در حال اجرا است البته در شهرهای خوزستان روند اجرای آن متفاوت است و به عالی، خوب و متوسط تقسیم بندی شده و به فرماندارانی که ضعیف عمل کرده‌اند تذکر داده‌ام و با آنها برخورد جدی می‌کنم. امیدواریم این کار ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسیم.

شریعتی گفت: تاکنون روند خوب پیش رفته و همکاری مردم خوب بوده اگرچه انتظار می‌رود اقلیت دیگر نیز همکاری بیشتری داشته باشند. در حال حاضر روند صعودی موارد ابتلا در برخی شهرهای خوزستان کنترل شده است. شهرهای شوشتر، اندیمشک و خرمشهر از نظر ابتلا در هر یک‌صد هزار نفر جمعیت، قرمز هستند که با آغاز روند فاصله‌گذاری اجتماعی روند مسطح شدن و نزولی این شهرها را مشاهده می‌کنیم بنابراین ادامه اجرای این طرح تاثیرگذار است.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بندرگاه‌های خوزستان باز هستند و واردات انجام می‌شود و از نظر تامین غله و موضوعات غذایی هیچ مشکلی نداریم و همه الزامات بهداشتی نیز در این نقاط انجام می‌شود.

وی در خصوص از بین رفتن ویروس در گرما، تصریح کرد: اینکه ویروس، ریه را انتخاب می‌کند نشان‌دهنده این است که سرمادوست است بنابراین در مقابل گرما طاقت این ویروس کمتر است. این موضوع می‌تواند ما را امیدوار کند که با گرمای هوا، ویروس کرونا از بین برود. تمام خانواده این ویروس سرمادوست هستند اما به دلیل اینکه این ویروس، جهش جدیدی داشته است باید با احتیاط در این خصوص صحبت کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین