|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۹۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی به ما فرصت زندگی داده است، گفت: کرونا سبب شده تا نعمت هایی که داشتیم و به خاطر مشغله های زندگی فراموش کرده بودیم را دوباره به یاد بیاوریم و متوجه شویم که ما به دنیا آمده ایم تا زندگی کنیم.

قاسم نوروزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص دوران طلایی و مغتنم قرنطینه، اظهار کرد: برخلاف بسیاری از افراد که ویروس کرونا را خطری جدی برای انسان ها تلقی می کنند و تصویر منفی از کرونا دارند، چنین تصوری را ندارم، حتی به افسردگی دوران قرنطینه اعتقادی ندارم، چون این موضوع به تفکر و تصویر افراد از شرایط موجود بر می گردد.

وی گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا با وجود اینکه قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارند، نمی توانند آنطور که باید با شیوع ویروس کرونا مقابله کنند و با کشور ما که بیش از چهل سال است در تحریم به سر می برد و با محدودیت های بسیاری دست به گریبان هستیم، در شرایط برابر قرار دارند.

انسان بودن را فراموش کرده ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، کرونا را یک نعمت الهی به شمار آورد و افزود: ویروس کرونا از نظر من یک نعمت الهی است که در عصر حاضر خداوند به ما ارزانی کرده و ما متوجه نیستیم. به این دلیل که ما انسان ها در طول قرن هایی که گذشته، متاسفانه فراموش کرده ایم که همگی انسان هستیم، فراموش کرده ایم که به فکر یکدیگر باشیم، نه تنها به فکر یکدیگر باشیم، بلکه به فکر اعضای خانواده خود باشیم.

نوروزی بسیاری از مشکلات خانوادگی را ناشی از عدم ارتباط صحیح دانست و ادامه داد: روابط زناشویی، روابط پدر و مادر با فرزندان، قبل از کرونا به چه صورت بود؟ بسیاری از پدر و مادرها را دیده ام که با کودکان و نوجوانان خود مشکل داشتند و ریشه اصلی مشکلات روحی و روانی کودکان و نوجوانان، عدم برقراری ارتباط صحیح بین پدر و مادر با فرزندان است. پدر و مادران برای فرزندان خود به خوبی وقت نمی گذارند و توجه کافی به آنها ندارند و حتی فرزندان خود را نمی بینند و به بهانه های مختلف مثل شاغل بودن وقت کافی برای همسر و فرزندان خود ندارند.

تصور مثبت یا منفی ما از قرنطینه کرونایی

این فوق تخصص روانشناسی با تأکید بر اینکه تصور ما انسانهاست که دوره قرنطینه کرونایی را برای ما مثبت و یا منفی نشان می دهد، تصریح کرد: پویشی توسط وزارت بهداشت و درمان طراحی شد که در خانه بمانیم، درحالی که برخی از مردم به جای آنکه در خانه بمانند و در درجه اول از خود و خانواده هایشان مراقبت و محافظت کنند و ناقل بیماری نباشند، به سفر می روند که متاسفانه این یک مشکل فرهنگی است.

فرصتی مغتنمی که قبل از کرونا نداشتیم

نوروزی با بیان اینکه دو تصور مثبت و منفی  از کرونا و پویش در خانه ماندن می توان داشت، اظهار کرد: در خانه بمانیم و به معنای واقعی زندگی کنیم و از فرصتی که در اختیار ما قرار داده شده استفاده بهینه ببریم، در کنار همسر و فرزندانمان حضور داشته باشیم، فعال باشیم، تحرک و خلاقیت داشته باشیم، با شادابی و سرزندگی، مثبت برخورد کنیم و محیط بسیار دلنشینی را برای خود و اعضای خانواده فراهم کنیم. به عنوان مثال با فرزندان خود بازی کنیم، قصه گویی کنیم، ورزش کنیم، نمایشنامه اجرا کنیم و ... در چنین حالتی صحبت از افسردگی و اضطراب معنایی ندارد و عملا محیط شادابی را برای خانواده ایجاد می کنیم که نه تنها افسردگی در آن نیست، بلکه خلاقیت است و وضعیتی است که قبل از کرونا نداشتیم، اما در چنین زمانی بیماری کرونا فرصت بسیار عالی به ما می دهد که زندگی ماشینی را کم کنیم، آلودگی ها کمتر شود، همانطور که بار ترافیکی در این شرایط کمتر شده است.

وی با اعتقاد براینکه ما مزایای کرونا را فراموش کرده ایم، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا به همگی ما فرصت زندگی داده است. می توان از زمان پیش آمده برای انجام کارهای عقب مانده و خلاقیت استفاده کرد و به جای اینکه فکر کنیم بی حوصله شده ایم، چقدر سخت می گذرد و آمار و اخبار منفی از تعداد مبتلایان بخوانیم، پرخاشگری و فشار به اعضای خانواده وارد کنیم، بهتر است شادابی و سرزندگی را جایگزین کنیم، برنامه ریزی داشته باشیم، با همسر و فرزندانمان ارتباط برقرار کنیم. همانطور که در زمان های گذشته که موبایل و تلویزیون نبود، گذشتگان ما در کنار هم قصه می خواندند، حال یکدیگر را جویا می شدند و به یکدیگر توجه داشتند.

کرونا باعث شد نعمت های زندگی را دوباره به یاد بیاوریم

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با تأکید براینکه شیوع ویروس کرونا سبب شده تا نعمت هایی که داشتیم و به خاطر مشغله های زندگی فراموش کرده بودیم را دوباره به یاد بیاوریم، گفت: متوجه می شویم که ما به دنیا آمده ایم تا زندگی کنیم، لذت ببریم، نه اینکه فقط کار کنیم. همیشه در این ایام درگیر رفت و آمدهای تکراری و صرف هزینه های زیاد بودیم، درحالی که در همین شرایط برخی از افراد جامعه دستشان به دهنشان نمی رسد و عید برای آنها معنایی نداشت. کرونا سبب شده تا به آگاهی برسیم.

کرونا برابری انسان ها را گوشزد می کند

نورزوی در خصوص توجه به معنویت در دوران قرنظینه کرونایی، تصریح کرد: کرونا سبب شده تا ما به معنویت توجه کنیم و اینکه در دنیایی که زندگی می کنیم، همه هدف کار و تامین معاش نیست. کرونا یادآوری می کند که تمام ما انسان ها صرف نظر از شغل، فرهنگ، وضعیت مالی، اجتماعی و اقتصادی، شهرت و ... با یکدیگر برابر هستیم. در کشورهای مختلف درگیر این بیماری، کرونا صرفا سراغ اشخاص فقیر نمی رود، حتی افراد ثروتمند هم اگر مراقبت های لازم را نداشته باشند، به این بیماری مبتلا خواهند شد. ما برابری انسانها را فراموش کرده ایم و آیه شریفه قرآن که تنها نشانه برتری ما انسان ها، تقوا و پرهیزکاری است. کرونا به ما یادآوری می کند که همه ما انسان هستیم و همگی ما به نوعی به یکدیگر وصل هستیم. این شعر سعدی برای این روزهای ما بسیار مفید است:

بنی آدم اعضای یک پیکرند                  که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار           دگر عضوها را نماند قرار

وی افزود: ما نمی توانیم چشم پوشی کنیم که در ایتالیا، چین و سراسر دنیا چندین هزار نفر فوت کرده اند، نباید بگوییم به ما ربطی ندارد چون این بیماری در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده است. مرزهای نادرستی که خودمان ایجاد کردیم، ارزش گذاری های اشتباهی که گذاشتیم و ... در زمان حاضر که درگیر کرونا هستیم دیگر معنا و مفهومی ندارد و به قول بیل گیتس بیماری کرونا، نیازی به پاسپورت ندارد.

این فوق تخصص روانشناسی با اشاره به این فرموده پیامبر اکرم(ص) که برترین نعمت سلامتی است، افزود: در زمان حاضر باید به نعمت سلامتی خود و خانواده مان توجه کنیم. افرادی که با دیگران مهربان نیستند، انصاف ندارند، افرادی که کم فروشی می کنند و دنیا و آخرت خود را فدای چیزهای بی ارزش می کنند باید بدانند که این زندگی خیلی کوتاه است.

اراده و قدرت خداوند، درس بزرگ کرونا به کشورهای دنیا

نورزوی اضافهکرد: درس بزرگی که کرونا به ابرقدرت های جهان به عنوان مثال آمریکا و شخص ترامپ داد این است که هر چقدر توانمند باشند در مقابل ویروس کرونا ضعیف اند. این ویروس ابزاری است که به قدرت خدا پی ببریم و اراده خداوند به همه کشورهای یادآوری می کنند که به قدرت خود غره نشوند، چون با یک ویروس، دنیا کن فیکون می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با قدردانی از تلاش ها و جان فشانی های این روزهای پزشکان، پرستاران و کادر درمان بیمارستان ها، افزود: کرونا به ما یاد داد صبور باشیم، وحشت زده نباشیم، متوجه انسانیت خود باشیم و رفتارهای ما باید انسان گونه باشد، محبت داشته باشیم، با یکدیگر مهربان باشیم و به یکدیگر پرخاش نکنیم و بخاطر مسائل مادی یکدیگر را از بین نبریم.

به گفته وی، درس هایی که در این مدت از کرونا یاد گرفتیم بسیار مهم است و باعث می شود بدانیم سلامتی ما و عزیزانمان در گرو سلامتی همه اعضای جامعه است و باید حواسمان به یکدیگر باشد.

زندگی در پسا کرونا چگونه خواهد بود؟

این فوق تخصص روانشناسی با بیان اینکه در پسا کرونا قدر عافیت و سلامتی خود را خیلی بهتر می دانیم، بهتر محبت می کنیم و با یکدیگر بیشتر مهربان خواهیم بود، گفت: در این دوران ما با این مفهوم آشنا شده ایم که به دنیا آمده ایم تا زندگی کنیم و باید از زندگیمان لذت ببریم، کار می کنیم تا کیفیت زندگی خود را بالا ببریم، اما همه زندگی ما کارمان نیست و باید بیشتر از قبل به یکدیگر توجه کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه در پسا کرونا یاد می گیریم که با خود مهربان باشیم، چون در بسیاری از اوقات مشکلات ما ناشی از ادراکات منفی است که راجع به خود داریم، افزود: باید برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم.کسی که همراه با خانواده خود به سفر می رود و هیچ اعتنایی به توصیه های وزارت بهداشت ندارد و به عنوان ناقل ویروس عمل می کند از مشکل فرهنگی رنج می برد و آموزش صحیح ندیده است.

وی با تأکید براینکه بهترین شیوه برای فرزندانمان الگوسازی است و باید الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم، خاطرنشان کرد: نکات ارزشمند و جزییاتی که در این مدت آموختیم را باید به نسل های جدید آموزش دهیم، البته آموزش ها به صورت عملی و مهارت های زندگی باشد، نه فقط به صورت تئوری.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان نقش صدا و سیما و رسانه های جمعی را در دوران پسا کرونا بسیار مهم دانست و افزود: رسانه ها هم اکنون نکات ارزشمندی را در خصوص مراقبت های بهداشتی گوشزد می کنند، پویش در خانه ماندن، استفاده بهینه از زمان، خلاق بودن، با یکدیگر مهربان بودن که در این روزها بسیار بر آن تاکید می شود صرفا نباید مختص دوران قرنطینه باشد و باید به دوران پسا کرونا هم تعمیم داده شود.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، آموزش بهداشت و ایمنی است که برای همه اقشار جامعه باید درنظر گرفته شود، البته آموزش ها فقط به صورت تئوری نیست، بلکه به صورت عملی هم آموزش می دهند و به نظرم اگر قرار است در دوران پسا کرونا آموزش دهیم، یکی از بهترین روش ها الگو سازی است.

بازگشت به زندگی در پسا کرونا سخت نیست

این فوق تخصص روانشناسی با اعتقاد براینکه بازگشت به شرایط عادی زندگی در پسا کرونا اصلاً سخت نخواهد بود، تصریح کرد: هدف اصلی در این دوران ریشه کن شدن ویروس کرونا است. اگر در زمان حاضر مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا را به عمل نیاوریم خدای ناکرده به کرونا مبتلا خواهیم شد. وقتی درگیر این بیماری شویم و جان ما را بگیرد، دیگر جانی برای ما نمانده که بخواهیم کار کنیم، پس اولین ماموریت ما در این دوران که درگیر کرونا هستیم مراقبت از خود، خانواده و دیگران است.

وی با بیان اینکه کرونا توقف و استراحتی برای همه ابعاد زندگی ما بود، اظهار کرد: باید سعی کنیم از کرونا درس بگیریم. اینکه یک ترم تحصیلی را لغو کنیم اصلا مهم نخواهد بود چون سلامتی و حفظ جانمان اولویت بیشتری از ترم تحصیلی دارد. باید با جبر و قانون، در درجه اول باید خود مسئولان به قوانین پایبند باشند و در مرحله بعد از مردم، توقع داشته باشند که به قانون پایبند باشند. متاسفانه در جامعه ما قانون وجود دارد اما وجود خارجی ندارد، به سفر می رویم و مراسم خودجوش  برگزار می کنیم.

نوروزی با بیان اینکه اگر از شیوع ویروس کرونا درس گرفته باشیم، در روزگار پسا کرونایی بهتر می توانیم زندگی کنیم، تصریح کرد: به این دلیل که در دوران قرنطینه یاد گرفته ایم که زمان بیشتری برای خود، همسر و فرزندنمان اختصاص دهیم، مهربان باشیم، به یکدیگر توجه کنیم، انسان درستی باشیم و درست زندگی کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید براینکه حفظ جان مردم در شرایط فعلی باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: باید خیال همه شهروندان را آسوده نگه داریم و به شهروندان بگوییم که نگران مشکلی نباشند. برای مدتی که درگیر کرونا هستیم، به شهروندانی که از کار بیکار شده اند یارانه و حقوق بیکاری بدهیم و قرنطینه را به صورت جدی تر دنبال کنیم تا کسی مجبور نشود برای تامین خود و خانواده اش بیرون برود تا در نهایت زنجیره انتقال ویروس قطع و کرونا ریشه کن شود.

این فوق تخصص روانشناسی در پایان با بیان اینکه در پسا کرونا، زندگی و کار کردن ما بسیار ساده است، گفت: اگر از فرصت هایی که کرونا به ما داده درس بگیریم، باید الگوی ساده زیستی، مهربان بودن، درستکاری، ارزش قائل شدن برای یکدیگر، محبت کردن و الگوهای انسانی که سالیان سال فراموش کرده بودیم و کرونا سبب شد دوباره به یاد بیاوریم را به دوران پسا کرونا، تعمیم و تداوم دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین