|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۹۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
تصاویر جدید ماهواره‌ای حاکی از آن است که در طول اعمال قرنطینه به منظور مقابله با شیوع کروناویروس، آلودگی هوا در مناطق شهری در سراسر اروپا کاهش یافته است اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ساکنان شهرها هنوز نسبت به همه‌گیری آسیب‌پذیرتر هستند.

به گزارش ایسنا، براساس تصاویر ماهواره‌ سنتینل-۵، شهرهایی از جمله بروکسل، پاریس، مادرید، میلان و فرانکفورت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش میانگین دی اکسید نیتروژن مضر را نشان دادند.

هر چند در برخی از مناطق لهستان، سطح دی اکسید نیتروژن با وجود اعمال قرنطینه نسبتاً بالا باقی مانده است، که احتمال دارد به دلیل رواج گرمایش بر پایه زغال سنگ باشد.

این اتفاق در حالی رخ داده که در بسیاری از کشورهای اروپایی به منظور مقابله با شیوع کروناویروس قرنطینه اعمال شده، حمل‌ و نقل جاده‌ای، بزرگ‌ترین منبع انتشار اکسید نیتروژن بسیار محدود شده و تولید کارخانه‌های منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش یافته است. 

تصاویر جدید که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شده و توسط اتحادیه بهداشت عمومی غیر دولتی اروپا (EPHA) آنالیز شده است، چگالی متغیر دی اکسید نیتروژن را که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و سرطان شود، مانند نقشه‌های گرمایی نشان می‌دهد.

رویدادهای روزانه هوایی می‌تواند بر آلودگی جو تأثیر بگذارد بنابراین تصاویر ماهواره‌ای میانگین ۲۰ روزه‌ای را در نظر گرفته و قرائت‌هایی را که پوشش‌های ابری باعث کاهش کیفیت داده‌ها می‌شود، در نظر نگرفته است.

اتحادیه بهداشت عمومی غیر دولتی اروپا اعلام کرده افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و این امر مبارزه با عفونت را سخت‌تر می‌کند.

آلودگی هوا هم‌چنین می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید سرطان ریه، بیماری‌های ریوی و سکته‌های مغزی شود.

چین نیز در ماه فوریه، هنگامی که دولت تدابیر خاصی برای مهار شیوع کروناویروس اعمال کرد، شاهد افت آلاینده دی اکسید نیتروژن در هوای شهرهای خود بود.

بنا بر گزارش رویترز، داده‌های اتحادیه بهداشت عمومی غیر دولتی اروپا نشان می‌دهد که آلودگی هوا هر سال در اروپا باعث حدود ۴۰۰ هزار مرگ زودرس می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین