|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۲
»
کد خبر: ۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
براي تشكيل چنين فراكسيوني 90 نماينده آن را امضا كرده‌اند، اما از نظر سياسي انشقاق از فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت اقدام خوبي نيست، چرا كه اين اقدام هر دو فراكسيون را در قياس با فراكسيون اصولگرايان (طيف دكتر حدادعادل) در اقليت قرار مي‌دهد
محمدرضا تابش نماینده شاخص اصلاح طلب و یکی از نزدیکان به محمدخاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان به سوالات خبرنگار شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید پاسخ داد . وی در این گفتگوی کوتاه مسائلی از قبیل تشکیل فراکسیون اصلاح طلبان و یا تغییر در فراکسیون رهروان ولایت را تشریح کرد .

فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس تشكيل مي‌شود؟
خير. بحث تشكيل فراكسيون حاميان دولت در مجلس مطرح بود اما فعلا اجرايي نمي‌شود.

كيهان روز گذشته خبري درباره عضوگيري اصلاح‌طلبان از فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس درج كرد تا اين فراكسيون از اكثريت خارج شود، آيا اين صحت دارد؟
خير. بسياري از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت سبقه اصلاح‌طلبي دارند اما چون با عنوان اصلاح‌طلب به انتخايات مجلس نهم ورود نكرده‌اند وجهه مستقل بودن خود را حفظ كرده‌اند، ولي براي فعاليت در مجلس ترجيح دادند در قالب فراكسيون رهروان ولايت كار كنند؛ اين افراد اعتداليون و اصلاح‌طلبان هستند ولي تشكيل فراكسيون جديد در مجلس منوط به تعامل دوجانبه ميان فراكسيون رهروان ولايت با دولت روحاني است. انشاالله اين تعامل به نحو شايسته، مثبت و مطلوب انجام شود تا نياز به تشكيل فراكسيون ديگري در مجلس نباشد.


يعني تشكيل فراكسيوني براي حمايت از دولت قطعي نيست؟
خير. قطعي نيست.

نمايندگاني كه قائل به حمايت از دولت هستند، چند نفرند؟
براي تشكيل چنين فراكسيوني 90 نماينده آن را امضا كرده‌اند، اما از نظر سياسي انشقاق از فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت اقدام خوبي نيست، چرا كه اين اقدام هر دو فراكسيون را در قياس با فراكسيون اصولگرايان (طيف دكتر حدادعادل) در اقليت قرار مي‌دهد، بنابراين از نظر سياسي نبايد چنين خبط و خطايي انجام داد. اميدواريم خود فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت و در رأس آن دكتر لاريجاني به يك موضعي برسند كه نظم و ساماندهي بهتري در فراكسيون حاكم شود تا مباحث ميان دولت و مجلس در بوته نقد قرار گيرد، حتي به دولت انتقاد شود، اما جلوي تندروها براي تخريب دولت نيز گرفته شود.

اگر فراكسيون جديدي تشكيل شود با عنوان "نمايندگان اصلاح‌طلبان مجلس" خواهد بود؟
اسم فراكسيون قابل بحث است، اما تشكيل آن منوط به تعامل ميان اين دسته از نمايندگان با دولت است.

آيا با دولت تدبیر و امید هم صحبتي تاكنون براي روابط دو جانبه انجام شده است؟
خير. چنين صحبت‌هايي با دولت انجام نشده است.

پس تشكيل فراكسيون جديد فقط ايده نمايندگان است؟
بله. نمايندگان خود تشخيص مي‌دهند.

چه چشم‌اندازي درباره تعامل بين شما و فراكسيون رهروان ولايت وجود دارد؟
در فضاي سياسي كشور اگر فراكسيون رهروان ولايت بتواند با قدرت بماند و در كنار بيان نقدها، حمايت‌هاي خود را از دولت تدبیر و امید انجام دهد و جلوي تندروها را در مجلس بگيرد، چشم‌انداز تعاملي خوبي وجود دارد.

نظر آقاي جلالي رئيس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت در قبال اين خواسته 90 نماينده براي حمايت از دولت و منع تندروها از تخريب دولت روحاني چيست؟
وي و دكتر لاريجاني نيز اين مسائل را قبول كردند كه بايد يك نظم و سامان جدي در فراكسيون رهروان ولايت برقرار شود تا افراد فعال بتوانند نقش‌هاي موثرتري را ايفا كرده و از تنگ‌نظري‌ها پرهيز شود. قرار است آنها اين مسائل را در ميان ديگر اعضاي اين فراكسيون جا بياندازند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین