کد خبر: ۲۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
فوذ کالاهای چینی در بازار ایران به حدی است که مهر و تسبیح در شهرهای زیارتی کشورمان مانند قم و مشهد با مارک MADE IN CHINA عرضه می‌شود و چشم زائران رضوی به ‌جای سوغات بومی پایتخت معنوی به تحفه‌های چین روشن می‌شود،
رضا نجفی ، خبرنگار در ایسنا نوشت:

ضرب‌المثلی انگلیسی وجود دارد که می‌گوید «پول‌دار نیستیم کالای ارزان بخریم» و اگر همین قیاس را در مورد کالاهای چینی بکار ببریم یعنی «پول‌دار نیستیم کالای چینی بخریم» به‌ دوراز واقعیت نیست چون کالاهای بی‌کیفیت چینی بازار امروز کشورمان را احاطه کرده است. کالاهایی که بعد از خرید، کوتاه‌تر از زمانی که فکرش را بکنیم بلااستفاده می‌شوند و مجبوریم دوباره به بازار مراجعه کنیم.

با این‌ حال چند سؤال پیش می‌آید این کالاها از چه طریق وارد کشور می‌شوند؟ آیا اگر از مبادی رسمی گمرک کشور وارد بازار ایران می‌شوند استاندارد بودن و کیفیت آنها بررسی نمی‌شود؟ و اگر می‌شود چگونه یک کالای بدون استاندارد وارد بازار شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده چه نقشی در این زمینه دارد؟ تجار و بازرگانان و اتحادیه اصناف کالا را فقط با این عنوان که ارزان است، وارد می‌کنند؟ وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی آیا نسبت به این مسئله در جامعه حساسیت ندارند؟

نفوذ کالاهای چینی در بازار ایران به حدی است که مهر و تسبیح در شهرهای زیارتی کشورمان مانند قم و مشهد با مارک MADE IN CHINA عرضه می‌شود و چشم زائران رضوی به ‌جای سوغات بومی پایتخت معنوی به تحفه‌های چین روشن می‌شود، این در حالی است که مشهد سالانه میزبان بیش از 25 میلیون زائر است و سوغاتی به ‌ظاهر ایرانی آنها چینی از آب درمی‌آید.
در چهارماهه نخست امسال سه میلیون و 358 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 611 میلیون دلار از امارات متحده عربی به کشورمان وارد شده که بیش از 26 درصد از کل واردات کشور را در این مدت تشکیل می‌دهد.

در این مدت میزان واردات از چین یک ‌میلیون و 619 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 879 میلیون دلار بوده است که حدود 22 درصد از کل واردات کشور را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، در همین زمان در سال گذشته نیز یک ‌میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و 247 میلیون دلار وارد کشور شده بود، بنابراین مقایسه آمار حاکی از افزایش 72 درصدی واردات کالاهای چینی به کشور است.

این آمار نشان می‌دهد که چین بازار کار خوبی در ایران دارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ضعف مدیریت و نظارت دقیق بر واردات بی‌رویه برخی محصولات بی‌کیفیت به کشور سبب شده تا بازار تولید داخلی دستخوش تغییرات فراوانی شود و چین توانسته است در سایه‌ این رویه، بازار ایران را به دست گیرد و کار به ‌جایی رسیده است که حتی بر اساس آمار چوب بستنی و سنگ‌قبر نیز از چین وارد ایران می‌شود.
تولیدکنندگان داخلی در سال‌های اخیر بارها مدعی شده‌اند که محصولات‌شان از نظر کیفیت قابل‌ مقایسه با محصولات بی‌کیفیت وارداتی نیست، اما به دلایل فرهنگی و اجتماعی خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند از محصولات به ‌اصطلاح خارجی استفاده کنند، زیرا در ذهن آنها نهادینه ‌شده که کالای ایرانی کیفیت خوبی ندارد.

هرچند شاید این تصور مردم ما در مصرف کالای با کیفیت برندهای ایتالیایی، آلمانی و... به دلیل عمر بالای محصولات و کیفیت آنها، خدمات پس از فروش و... صحیح به نظر برسد، اما نمی‌توان این ذهنیت را به محصولات نامرغوب چینی تسری داد.
با این‌حال کالاهای چینی هم‌چنان به کشور وارد می‌شوند و مردم هم به نظر می‌رسد چاره‌ای جز خرید آنها ندارند، حتی اگر به بی‌کیفیت بودن آنها اطمینان داشته باشند.

ایران امروز مقصد کالاهای چینی شده است و حالا هم در کنار سایر کالاهای اساسی مانند پوشاک، کیف و کفش و خرده‌ریزها کار به صنعت خودرو هم رسیده است.
در پایان باید گفت برای جبران نفوذ بیش‌ازحد چین در بازار کشورمان باید دمی هم کنار تولیدکنندگان واقعی نشست و درد دل‌هایشان را شنید و تمهیداتی را فراهم آورد تا شاید چینی‌ها بساطشان را از بازار ایران جمع کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین