|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۲
کد خبر: ۲۹۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
عبدالله عبدالله هم در سخنرانی‌اش گفت از کشورهای منطقه انتظار دارد در روند صلح افغانستان کمک کنند. وی تاکید کرد از استقلال و تمامیت اراضی افغانستان دفاع خواهد کرد و "این کشور نباید مرکز بحران بین‌المللی و مرکز فعالیت تروریست‌ها باشد."
مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. هم‌زمان با این مراسم عبدالله عبدالله هم برای خودش به عنوان رییس جمهور مراسم تحلیف برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به مناسبت برگزاری این مراسم، امروز دوشنبه در شهر کابل تعطیل رسمی اعلام شده بود. تدابیر شدید امنیتی در تمام این شهر وضع شده و راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری به روی رفت و آمد عمومی بسته شده بود.

به گزارش بی.بی.سی بر اساس ماده ۶۳ قانون اساسی افغانستان متن سوگند رئیس جمهوری به این ترتیب است:

"رئیس جمهور قبل از تصدی وظیفه، مطابق به طرزالعمل خاص که توسط قانون تنظیم می‌گردد، حلف آتی را به جا می‌آورد. بسم الله الرحمن الرحیم، به نام خداوند بزرگ (ج)، سوگند یاد می‌کنم که دین مقدس اسلام را اطاعت و از آن حمایت کنم.‌ قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از تطبیق آن مواظبت نمایم. از استقلال، حاکمیت ملی، و تمامیت ارضی افغانستان حراست و حقوق و منافع مردم افغانستان را حفاظت کنم و با استعانت از بارگاه پروردگار متعال و پشتیبانی ملت، مساعی خود را در راه سعادت و ترقی مردم افغانستان به کار برم."

پس از پایان سوگند غنی، امرالله صالح، معاون اول او و سرور دانش، معاون دوم او نیز مراسم تحلیف را به جا آوردند.

هم‌زمان عبدالله عبدالله هم به عنوان "رئیس جمهوری" سوگند یاد کرد.

مراسم سوگند عبدالله و معاونانش نیز توسط "شهزاده شاهد"، روحانی مذهبی انجام شد.

بعد از عبدالله عبدالله، عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی به عنوان معاونان او سوگند یاد کردند.

مراسم اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری در کابل و مراسم هم‌زمان عبدالله عبدالله هم در کاخ سپیدار انجام شد.

اشرف غنی در سخنانش بعد از مراسم تحلیف گفت، انتخابات پایان یافته است و حکومتی که او خواهد ساخت در انحصار تیم او "دولت ساز" نخواهد بود و "اکنون فصل وحدت و وصل" است.

اشرف غنی هم‌چنین گفت که صلح، با عزت و با همت مردم در این کشور تامین خواهد شد. او به زنان هم تعهد داد که از حقوق آنها دفاع کند.

او از رقبای سیاسی خود نیز خواست تا توانایی‌های خود را یکجا کنند تا مردم طعم صلح را بچشند.

غنی گفت: حمله به مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری نشان می‌دهد که روابط نامرئی ولی اساسی میان داعش و طالبان وجود دارد. طالبان دارای عقبه پشتیبانی برون‌مرزی‌اند و خواست ما این است که حامیان بیرونی طالبان،‌ مشخصاً یعنی پاکستان،‌ شامل روند صلح شوند.

اشرف غنی هم‌چنین گفت، فردا در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمانی را صادر خواهد کرد و گفت در مقابل رهایی این زندانیان کاهش قابل ملاحظه در خشونت رونمایی خواهد شد که مردم آن را احساس خواهند کرد.

او همچنین گفت که هیات مذاکره کننده با طالبان نیز فردا نهایی خواهد شد.

رهایی 5000 زندانی طالبان از پیش شرط‌های این گروه برای آغاز گفت‌وگو با دولت افغانستان بود.

عبدالله عبدالله هم در سخنرانی‌اش گفت از کشورهای منطقه انتظار دارد در روند صلح افغانستان کمک کنند. وی تاکید کرد از استقلال و تمامیت اراضی افغانستان دفاع خواهد کرد و "این کشور نباید مرکز بحران بین‌المللی و مرکز فعالیت تروریست‌ها باشد."

وی هم‌چنین گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور به سوی بحران می‌رفت. اکنون اگر دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ فاتحه دموکراسی را باید خواند.

در مراسم تحلیف اشرف غنی، زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان و هم‌چنین راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا حضور داشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین