کد خبر: ۲۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
غیراستانداردبودن جاده‌ها و مستهلک‌بودن خودروها و وسایل حمل و نقل و همچنین خطرپذیری عوامل انسانی و رعایت نکردن قوانین و مقررات از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای به‌شمار می‌روند.
همزمان با سالروز یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای (25آبان/16 نوامبر)، وزیر بهداشت اعلام کرد: «حوادث رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانی‌هاست و جوانان بین 15 تا 30 سال نیز بیشترین قربانیان آن هستند.» همزمان چند اظهار نظر دیگر در این زمینه توسط مسئولان اجرایی، مقامات پلیس و کارشناسان انجام شد. در حالی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت:‌ «میانگین کشته‌شدگان در حوادث رانندگی در ایران اواخر سال ۲۰۱۴ از میانگین جهان و آسیا پایین‌تر بوده است»، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «از هر 9 کشته حوادث رانندگی هفت نفر نان آورند.» غیراستانداردبودن جاده‌ها و مستهلک‌بودن خودروها و وسایل حمل و نقل و همچنین خطرپذیری عوامل انسانی و رعایت نکردن قوانین و مقررات از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای به‌شمار می‌روند. سازمان جهانی حمل‌و‌نقل جاده‌ای فهرستی كامل از قربانیان حوادث جاده‌ای در سراسر جهان منتشر كرده كه نشان می‌دهد با وجود افزایش امنیت خودرو‌ها و زیرساخت‌های مناسب شهری برای جاده‌كشی‌های ایمن و مطمئن، در سال 2013 نیز شمار تلفات جاده‌ای بسیار بالا بوده كه این امر نشان‌دهنده توجه كم رانندگان به قوانین و مقررات حمل و نقل است. طبق آمارهای همین سازمان در ازای 100 هزار شهروند در ایران 8/35 نفر سالانه جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند که این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر رقمی چشمگیر است. کشورهای ایران، افغانستان، امارت متحده عربی، مصر، عراق، سنگال، تونس و قزاقستان بیشترین آمار تلفات رانندگی در جهان را دارند.

 حوادث رانندگی سومین عامل مرگ و میر ایرانیان
 روز گذشته همزمان با سالروز یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای اظهارنظرهای مختلفی درباره تلفات تصادفات در کشور انجام شد. درحالی که وزیر بهداشت اعلام کرد: «حوادث رانندگی سومین عامل مرگ ایرانی‌هاست»، وزیر راه و شهرسازی  گفت: تلفات حوادث جاده‌ای کشور به کمتر از ۱۸ هزار نفر رسیده است و از هر ۱۰ نفری که در سوانح جاده‌ای در جهان جان خود را از دست می‌دهند، ۹ نفر در کشورهای درحال توسعه هستند. عباس آخوندی به 300 هزار مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در کشور اشاره کرد و افزود: 43 درصد این تلفات؛ جوانان 21 تا 40 سال هستند. او گفت: از هر 9 نفر کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای؛ 7 نفر مرد و نان‌آور خانواده‌اند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود 45 درصد افرادی که در حوادث رانندگی کشته می‌شوند از عابران پیاده و موتورسوارها هستند، افزود: سواد یک‌سوم افرادی که در تلفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند؛ زیر دیپلم است. آخوندی به ضرورت هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مردم اشاره کرد و گفت: با دستورالعمل‌ها نمی‌شود حوادث را کاهش داد.او افزود: جامعه ما جامعه جوانی است و 20 میلیون نفر رانندگی می‌کنند که برای جلوگیری از حوادث باید همه دست به‌کار شوند. به گزارش واحد مرکزی خبر آخوندی با بیان اینکه به جای چشم‌پوشی از مسائل و مشکلات باید با صدای بلند آنها را فریاد کنیم، گفت: نباید گناه را به گردن دیگران بیندازیم و همه باید مسئولیت‌پذیر باشیم.

 قربانی شدن 49 درصد عابران پیاده
روز گذشته به جز کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای مصدومان این حوادث نیز مورد توجه قرار گرفتند. ضرابی، رئیس انجمن حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران گفت: هزار و ۵۲۹ نفر به دلیل حوادث رانندگی دچار ضایعه نخاعی شده‌اند. همزمان رئیس پزشکی‌قانونی کشور گفت: ‌۴۹ درصد تلفات حوادث رانندگی را عابرین پیاده تشکیل می‌دهند که ۵۰ درصد عامل فوت ضربه به سر است. احمد شجاعی با بیان اینکه تعداد تلفات جاده‌ای در استان تهران در سال 92 به هزار و 436 نفر و در شهر تهران 836 نفر رسیده است، گفت: نسبت تلفات جاده‌ای در شهر تهران به کل کشور در سال 92 به میزان 6/4 درصد کاهش داشته است. او افزود:‌ 85 درصد از تلفات شهر تهران را مردان تشکیل داده‌اند و 15 درصد هم کشته‌‌‌شدگان زن بوده است. شجاعی اظهار کرد: 49 درصد تلفات سهم عابرین پیاده بوده و بعد از آن راکبین موتورسیکلت با 26 درصد در رتبه دوم تلفات شهر تهران قرار دارند. رئیس پزشکی‌قانونی کشور با اشاره به تلفات و تفکیک خودروها گفت: بی‌خودروها بیشترین سهم تلفات را داشته‌اند و بعد از آن موتورسیکلت‌ها، سواری و وانت‌بارها در رده‌‌های بعدی قرار دارند.  این درحالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت:‌ میانگین کشته‌شدگان در حوادث رانندگی در ایران اواخر سال ۲۰۱۴ از میانگین جهان و آسیا پایین‌تر بوده است. فارس نوشت؛ اسکندر مومنی تصریح کرد:‌ تلفات سوانح رانندگی به ازای 100 هزار نفر از جمعیت در سال 84 در ایران 40 نفر بود که الان رسیده به 21 کشته که کاهش حدود 50 درصد را نشان می‌دهد. همچنین به نسبت عدد مطلق در سال 84 نزدیک به 24 هزار نفر کشته می‌شدند اما در پایان سال 92 این عدد به 18 هزار رسید و در اواخر 2014 عدد 17 هزار نفر ثبت شد که حدود 40 درصد کاهش داشته است.

 چرا بد رانندگی می‌کنیم؟
یک روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است: در حوادث جاده‌ای در تمام نقاط جهان نمی‌توان گناه تمام تلفات و حوادث را به گردن جاده‌های غیراستاندارد یا خودروهای فرسوده انداخت و عامل شخصی در این میان بسیار حائز اهمیت است. همه ما ایرانیان از سویی آموزش احترام به قوانین را که باید از روزنخست از طریق رسانه‌ها و الگوهای جامعه‌پذیری دریافت می‌کردیم ، متاسفانه به درستی دریافت نکرده‌ایم و در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌ایم، سوی دیگر بر اساس خصوصیات اخلاقی که در مباحث تبارشناسی درباره ما ایرانیان مطرح است  برخی از ما به قانون اهمیت نمی‌دهیم و خودخواهانه عمل می‌کنیم. بهروز بیرشک در گفت‌وگو با آرمان ادامه می‌دهد: همه ما ترجیح می‌دهیم کاری را انجام دهیم که به نفع ماست و در رانندگی حاضر به از خودگذشتگی نمی‌باشیم. او می‌افزاید: شما خیابانی را تصور کنید که در آن تعداد زیادی ماشین درحال تردد هستند و هرکدام عجله دارند که زودتر به مقصد خود برسند و همه می‌خواهند اول رد بشوند تا زودتر برسند این وضعیت حتی وقتی می‌خواهیم سوار مترو یا اتوبوس و وسایل حمل و نقل همگانی بشویم نیز به چشم می‌خورد. هرکسی برایش فقط مهم این است که خودش به هدفش برسد. رئیس انجمن مددکاران کشور نیز در این زمینه به آرمان می‌گوید: در میان عوامل موثر بر تصادف بیشترین سهم را عوامل انسانی داراست. سیدحسن موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: در همه کارهایی که در کشورمان در این زمینه صورت گرفته است نقش پلیس محور و نظارتی بوده است درحالی که ما برای این مسئله نیازمند روش‌های پیشگیری اجتماعی از طریق آموزش مستمر هستیم و لازم است در این زمینه پلیس و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی با تشکل‌های اجتماعی همکاری بیشتری داشته باشد. به گفته او این آموزش باید به مستمر صورت پذیرد و مردم باید در جریان جامعه‌پذیری خود به درجه‌ای از درک رعایت قوانین و مقررات برسند که با پلیس در این مسیر همکاری کنند و به صورتی دلسوزانه با این مساله برخورد کنند.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین