|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۲۹۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
کارشناس سازمان چای کشور گفت: پالونیا تهدید جدی برای منابع طبیعی و بسیاری از باغات از جمله باغات چای است.  

محمدجواد گل محمدی کارشناس چای کشور گفت: در طی فعالیت انسان بر روی کره زمین، تغییرات زیادی در زمین بوجود آمده که منشاء انسانی دارد.

وی افزود: انسان ها چه عمدی و چه غیرعمدی، به دلایلی چون مهاجرت، حمل و نقل و تجارت، در حال پراکنش گونه هایی هستند که قبلا به علت وجود موانعی چون اقیانوس ها، کوه ها، رودخانه ها و شرایط نامساعد آب و هوایی پراکنده نمی شدند.

گل محمدی خاطرنشان کرد:یکی از نتایج پراکنش گونه ها، افزایش تعداد مهاجمان زیستی است. مهاجمان زیستی گونه هایی بیگانه (غیربومی) هستند که ورود آن‌ها از طریق تاثیر بر تنوع زیستی باعث خسارت اقتصادی، محیطی یا آسیب به سلامت انسان می شود. در گذشته بیشتر نگران پراکنش غیرعمدی گونه های غیر بومی بودیم، ولی مدتی است که پراکنش عمدی این گونه گیاهان، که از آن به عنوان بیوتروریسم گیاهی یاد می‌شود، به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه وارد کردن گیاه آزولا، سنبل آبی به ایران باعث نابودی برخی شالیزارها، مرداب‌ها، کانال های آب، مشکلات زیست محیطی برای آبزیان در رودخانه ها و دریا شده است، ادامه داد: مطمئنا این گیاهان و نمونه آن ها که در کشوری تهدید به حساب می آیند ممکن است در خاستگاه بومی خود فواید زیادی از نظر تولید کود، زینتی، چوب و… داشته باشد اما وقتی برخی گیاهان از خاستگاه اصلی به زیستگاه های جدید وارد می‌شوند، به صورت موفقیت آمیز مستقر و گسترش می‌یابند و به مناطق جدیدی که قبلاً گیاهان بومی وجود داشتند، توسعه یافته و آن گونه را حذف و بیرون کنند.

کارشناس سازمان چای کشور گفت: پالونیا گیاهی از خانواده پالونیاسه و دارای گونه های زیادی است که سه گونه آن در شمال کشور به صورت غیرقانونی توصیه برای کشت شده است. پالونیا بومی چین است که قدمتی دو هزار ساله دارد. این گیاه دارای برگ‌هایی بزرگ و پهن با عرض ۸۰ سانتی­متر است. مسیر فتوسنتزی این گیاه ۴ کربنه است و دارای قدرت زیادی در جذب نور، آب و مواد غذایی نسبت به گیاهان مثل چای و بسیاری از گیاهان دیگر است.

گل محمدی با بیان اینکه پالونیا گیاه غیربومی ایران که در چند سال اخیر با هدف رشد سریع درخت و تولید چوب، بدون توجه به نیاز آبی و پیامدهای درازمدت آن از نظر تهاجمی و ایجاد خسارات جبران ناپذیر در آینده، وارد ایران شده است، تصریح کرد: ایران خود دارای گونه های متنوعی است که جزء بهترین و سازگارترین گونه‌ها هستند، در صورتی که گیاه پالونیا با شرایط ویژه تهاجمی و از بین برنده سایر گیاهان بومی و مستقر شده، توسط عده‌ای خواسته یا ناخواسته تکثیر می‌شود و در مناطق مختلف کشت شده است که باعث فاجعه بزرگتری از آزولا، سنبل آبی و… در انتظار منابع طبیعی و بسیاری از باغات از جمله باغات چای است.

وی افزود: گونه های چون پالونیا در زیستگاه اصلی خود نیز حالت تهاجمی دارند ورود و رشد این گیاهان در زیستگاه جدید که شرایط رشدی نیز برای آن­ها فراهم باشد و از طرف دیگر دشمن و رقیب طبیعی هم نداشته باشند مطمئنا به صورت یک گیاه مهاجم در منطقه جدید در خواهد آمد و زیست بوم آن منطقه را تهدید می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین