|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۹۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
محققان "مؤسسه کارولینسکا" (Karolinska Institutet) سوئد در مطالعه اخیرشان تمام انواع سلول موجود در تخمدان انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که سلول‌های بنیادی تخمدان اصلا وجود ندارند.

به گزارش ایسنا وبه نقل از فیز، یافته های این مطالعه می‌تواند به انجام مطالعات بیشتر برای تحقیق در مورد روش‌های نوین برای درمان ناباروری غیر ارادی منجر شود.

محققان از روش تجزیه و تحلیل تک سلولی برای بررسی بیش از 24 هزار سلول جمع آوری شده از نمونه قشر تخمدان 21 بیمار استفاده کردند. آنها همچنین سلولهای جمع آوری شده از "مدولای تخمدان" (ovarian medulla) را تجزیه و تحلیل کردند و این کار آنها را قادر به تهیه نقشه کامل از سلول تخمدان انسان ساخت.

یکی از اهداف این مطالعه ، وجود یا عدم وجود سلول‌های بنیادی تخمدان بود. "فردریک لنر" (Fredrik Lanner) محقق زنان و زایمان مؤسسه کارولینسکا گفت: این سؤال بحث برانگیز است زیرا یافته های برخی مطالعات نشان داده است که چنین سلول هایی وجود دارند ، اما مطالعات دیگر این ادعا را رد کرده اند و گفته اند چنین چیزی وجود ندارد.

نتایج چنین یافته هایی در مورد وجود سلول‌های بنیادی تخمدان می‌تواند بسیار بر درمان‌های باروری تاثیر گذار باشد زیرا سلول های بنیادی دارای خواصی هستند که با سلول های دیگر متفاوت است.

"پائولینا دمدیموپولو" (Pauliina Damdimopoulou)  متخصص زنان و زایمان این موسسه گفت:  مطالعات بسیاری تاکنون درباره ناباروری غیرارادی و باروری زنان انجام شده است. این یک موضوع بحث برانگیز است که شامل آزمایش درمان های باروری آزمایشگاهی است.

این مطالعه جدید یافته های مطالعات پیشین که طی آن محققان اعلام کرده بودند در حیوانات سلول‌های بنیادی تخمدان وجود ندارد را تایید می‌کند و بنابر گزارش‌ها به این سلولها، "سلولهای اطراف عروقی" (perivascular cells) گفته می‌شود.
 نقشه جامع جدید سلولهای تخمدان می تواند در ایجاد روشهای نوین در درمان ناباروری زنان نقش مهمی داشته باشد.

به گفته محققان،عدم آگاهی در مورد آنچه که در یک تخمدان طبیعی رخ می‌دهد سبب سوالاتی می‌شود اما این مطالعه اکنون زمینه را برای ایجاد روش‌های جدید متمرکز بر سلولهای تخمدان که در تخمدان وجود دارد ، فراهم می کند. این امر می تواند باعث شود سلول های تخمدان در لوله های آزمایش قرار بگیرند یا احتمالاً محققان تخمدان های مصنوعی در آزمایشگاه توسعه دهند.

نتایج مطالعه جدید نشان می دهد که اصلی ترین سلولهای تخمدان ، سلولهای گرانولوزا ، سلولهای ایمنی بدن ، سلولهای درون رگی، سلولهای اطراف عروقی و سلولهای استرومال هستند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Nature Communications "منتشر شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین