|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۹۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم، تاکنون برخی از کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود به مسائل مختلفی از جمله، تحولات جاری در ادلب سوریه، اقدامات وزارت خارجه در مقابله با کرونا، توافق آمریکا-طالبان و موضوعات دیگر مرتبط با سیاست خارجی کشورمان به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سید عباس موسوی با اشاره به تحولات ادلب سوریه گفت: امیدوارم هرچه زودتر نشست کشورهای عضو روند آستانه در قالب‌ها و سطوح مختلف برگزار شود. رایزنی بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ادامه دارد. ما منتظر نهایی شدن برگزار نشست سران آستانه در تهران هستیم.

حضور بیگانگان در منطقه باعث بی ثباتی و آشفتگی می شود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با حضور نظامی فرانسه در منطقه هرمز اظهار کرد: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که هرگونه حضور بیگانگان در منطقه به خصوص منطقه خلیج فارس موجب افزایش بی ثباتی و آشفتگی در منطقه می شود و این گونه اقدامات را غیرسازنده عنوان کرده بودیم.

این دیپلمات کشورمان گفت: هزاران سال است که امنیت این منطقه توسط کشورهای منطقه در حال تامین است. ایران و عمان به عنوان دو کشور که در دو سوی تنگه هرمز قرار دارند سالیان سال است که همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراه حیاتی دارند بنابراین همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم حضور بیگانگان در منطقه هرمز را به نفع امنیت منطقه نمی دانیم.

ایران راه حل تحولات جاری در ادلب را گفتگو می داند

این دیپلمات کشورمان همچنین در ارتباط با تحولات ادلب گفت: ایران راه حل  تحولات جاری در ادلب را گفتگو و مذاکره سیاسی می داند ما همچنان معتقدیم، روند آستانه مهمترین ساز و کار برای حل اختلافات در سوریه است و همانطور که پیش از این اشاره کردم تلاش می‌کنیم که این مکانیسم هرچه زودتر در سطوح مختلف از جمله سران شکل بگیرد تا در این جلسات در مورد تحولات موجود در ادلب رایزنی و گفت‌وگو شود.

تمام امکانات خود را برای مقابله با کرونا بسیج کرده‌ایم

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم آمریکا علیه ایران آیا دستورالعملی برای سفارتخانه های ایران در خارج از کشور ارسال شده تا با رایزنی های که با دیگر  کشورها انجام می دهند سازوکاری برای انتقال دارو به کشور ایجاد شود و آیا غیر از چین در این زمینه سایر کشورها با ایران همکاری کرده‌اند؟ گفت: ما از وقتی این اتفاق در کشور رخ داد تمام امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم که نیازهای کشور در این زمینه را لیست کنیم و برآوردی در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای کشور در این زمینه تهیه کیت های تخصصی برای تست کرونا و برخی از اقلام داروهای خاص بود، همانطور که اشاره کردم ما این موارد را احصا کردیم به سفارتخانه‌های خود ارائه کردیم تا کشورهایی که در این زمینه آمادگی دارند به ما کمک کنند.
 موسوی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم، تاکنون برخی از کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است ترکیه در این زمینه  کمک کرد و برخی از کشورهای همسایه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

دولت چین در کنار دولت و ملت ایران قرار گرفته است

وی همچنین در این ارتباط با تقدیر از دولت چین گفت: در ارتباط با این موضوع دولت چین در کنار دولت و ملت ایران قرار گرفت همانطور که ایران نیز در کنار دولت چین قرار داشت. تاکنون چندین محموله کمک از طرف چین ارسال شده است و تیم تحقیقاتی و پزشکی چین نیز وارد کشور شده است که آخرین یافته‌های خود در این زمینه را در اختیار ایران بگذارند.
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: همکاری ایران و چین در این زمینه یک نمونه از همکاری مثال‌زدنی در مواقع بحران است. ما معتقدیم اگر اینگونه همکاری ها با چنین روحیه‌ای در سطح جهان گسترش پیدا کند ما شاهد جهان بهتری خواهیم بود.

صلح در افغانستان از طریق اجماع بین الافغانی و با هدایت دولت افغانستان ممکن می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان و نگاه ایران به این توافق گفت: طالبان به عنوان یک گروه در افغانستان حضور دارد و نقش آفرینی می کند و این واقعیتی انکار ناپذیر است ولی ما مثل گذشته بر این موضوع تاکید داریم که تمام مسیر هایی که می خواهد به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود باید از طریق اجماع بین الافغانی و با هدایت دولت مستقر در افغانستان باشد.
وی با بیان اینکه ایران بنا به دلایلی که واضح است و با اطلاع دولت افغانستان تماسهایی با طالبان داشته است، تصریح کرد: آنچه که ما در خصوص همکاری طالبان با آمریکا که منجر به امضای توافق شد بیان کرده‌ایم این است که ما اصل حضور آمریکا در منطقه به ویژه افغانستان را غیر قانونی می دانیم.

موسوی گفت: ایران از هرگونه تلاشی که منجر به ثبات و امنیت در افغانستان شود حمایت و به آن کمک می کند ولی در مورد نیت آمریکا مشکوک هستیم و  همانطور که گفتم ما حضور آمریکا در منطقه از جمله افغانستان را غیر قانونی و اقدامات انجام شده را یک نوع بدعت می دانیم.

آمریکا در افغانستان به دنبال منافع نامشروع خود است

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا این اقدام را بر اساس منافع نامشروع خود انجام داده است، ادامه داد: ما معتقدیم که صلح در افغانستان در گرو رایزنی و گفتگو گروه‌های افغانستانی با یکدیگر با هدایت دولت افغانستان است و امیدواریم که شاهد حرکت به این سمت باشیم.

به گفتگوهای خود با طالبان با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم

وی همچنین  در ادامه پاسخ به سوالی در ارتباط با گفتگوهای ایران با طالبان گفت: ما گفتگوهای خود را با طالبان طبق روال گذشته با اطلاع دولت افغانستان ادامه می دهیم .

وزارت خارجه از نهادهای فعال برای مبارزه با کرونا است

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده بود، همچنین در ارتباط با همکاری های وزارت خارجه با وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع شیوع کرونا در کشور گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع این بحران یکی از نهادهای فعال برای مبارزه با این موضوع بوده است.

وی با اشاره به عضویت وزارت خارجه در ستادهای اجرایی و تبلیغاتی که در این زمینه در کشور شکل گرفته است، تصریح کرد: در همین چارچوب ستادی ویژه نیز در وزارت خارجه شکل گرفته است که در این ستاد موضوعات کنسولی و مشکلاتی که در خصوص پروازها برای اتباع ایرانی در برخی از کشورها به وجود آمده بود پیگیری شد و سعی کردیم که این زمینه را فراهم کنیم که شهروندان ایرانی هرچه زودتر به کشور بازگردند.

صدور روادید برای برخی کشورها را کاهش دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: در بحث صدور روادید برای برخی از کشورهایی که در آنها بیماری وجود دارد، تدابیری اندیشیده‌ایم و سعی کردیم که این موضوع را کنترل کنیم و صدور برخی از روادیدها را کم‌ کنیم.
وی افزود: همچنین در این ستاد در بخش اقتصادی نیز در صدور گواهی بهداشت برای محصولات ایرانی جهت صادرات به خصوص به کشورهای همسایه، تلاش‌های خوبی انجام شد و در تماس نزدیک با مقامات همسایه تلاش کردیم که این اطمینان را به آنها بدهیم که کالاهای صادراتی ایران از قرنطینه عبور کرده‌اند و از نظر بهداشتی در وضعیت مناسبی قرار دارند تا صادرات و واردات ادامه پیدا کند چرا که برخی از کشورهای همسایه به اقلام و کالاهای ایران نیازمند هستند و ما نیز نیازمند برخی از اقلام تولیدی آنها هستیم.
موسوی خاطرنشان کرد: ما در واقع تمام توان خود را به کار می بریم تا اطمینان لازم حاصل شود و این زمینه فراهم شود که با طیب خاطر مردم و کشورها با یکدیگر در تماس باشند و مراودات قطع نشود.

با تبلیغات علیه ایران در بحث کرونا مقابله می‌کنیم
وی ادامه داد: از دیگر مواردی که ما در وزارت خارجه در حال پی گیری آن هستیم تبلیغاتی است که علیه ایران در این زمینه در حال انجام شدن است. علی رغم همه واقعیت ها و شفافیت‌های موجود در کشور و تلاش شبانه روزی که دوستان در وزارت بهداشت و دیگر بخش ها در این زمینه انجام می دهند، برخی با تلاش‌های رسانه‌ای در حال خدشه وارد کردن به این تلاش ها و زیر سوال بردن اقدامات انجام شده هستند و ما تلاش می‌کنیم که این تبلیغات که علیه کشور و ایرانی‌ها در حال انجام است را خنثی کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: متاسفانه برخی که حتی خود را ایرانی و فارسی زبان می دانند تلاش دارند که اینگونه وانمود کنند که منشا این بیماری ایرانیان هستند و به صورت واضح آمار جعلی ارائه می کنند و ما در تلاش هستیم که با این تبلیغات سو مقابله کنیم.

استفاده از مکانیزم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوع مرده‌ای بود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته در وین برجام برگزار شد و احتمال ارجاع پرونده برجامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل و استفاده اروپایی ها از مکانیزم ماشه علیه تهران گفت: استفاده از مکانیزم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوع مرده ای بود و قابل پیگیری توسط برخی از کشورهایی که چنین حرفی زده بودند، نبود.
وی ادامه داد: قوام و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی از دولتها نمی‌دهد که خود را پشت این توافق مخفی کنند و تلاش کنند کم کاری و بی تعهدی خود در مقابل برجام  را با یک اقدام فرار به جلو که هیچ ماهیت حقوقی و قانون ندارد به جلو ببرند.

اروپایی‌ها هر چه زودتر به تعهدات خود در ارتباط با برجام عمل کنند
این دیپلمات کشورمان خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت که در کمیسیون اخیر برجام موضوعی که شما اشاره کردید مطرح نشده است. وی با اشاره به استدلال های ایران در ارتباط با این موضوع از جمله نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه و استدلال های حقوقی که ایران در مورد این مسئله مطرح کرده است، گفت: با توجه به این استدلال‌ها آنها نمی‌توانند چنین اقدامی را انجام بدهند و به نظر ما در حال حاضر و در چنین شرایطی این کار را انجام نمی‌دهند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به برخی دستاوردهای برجام از جمله دستاوردهای سیاسی و امنیتی این توافق نامه بین المللی برای ایران و همچنین طرف هایی که همچنان عضو آن هستند، گفت: این دستاوردها مشهود است و امیدواریم این توافق با همین وضعیت ادامه پیدا کند گرچه لازم است هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهدات خود در ارتباط با برجام عمل کنند و اقداماتی که برعهده دارند را را انجام دهند تا ایران هم بتواند به صورت کامل به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی پایبند بماند.

راه حل وضعیت جاری در ادلب تحقق آتش بس فوری است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه اخیر گروه مستشاری ایران در سوریه در ارتباط با تحولات ادلب و این که آیا این تحولات می‌تواند بر روابط ایران و ترکیه اثر منفی بگذارد گفت: ما نگرانی‌های خود را درباره تحولات ادلب اعلام کردیم و تاکید بر این داریم که راه حل وضعیت جاری در ادلب تحقق آتش بس فوری است.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به تاکید ایران جهت برگزاری هرچه زودتر نشست کشورهای عضو آستانه گفت: ما امیدواریم این نشست هرچه زودتر و در آینده بسیار نزدیک در قالب‌های مختلف برگزار شود و از دیگر سو امیدواریم رایزنی‌ها که در حال انجام است نتیجه دهد و هر چه زودتر بحران موجود در منطقه ادلب خاتمه پیدا کند و از وقوع خونریزی بیشتر در منطقه جلوگیری شود.

برخی در موضوع کمبود ماسک در کشور به دنبال حاشیه سازی هستند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معقتدند کمبود برخی اقلام بهداشتی از جمله ماسک در کشور به خاطر اهدای ماسک‌های است که از سوی ایران به چین صورت گرفته است خاطر نشان کرد: قطعا این طور نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از نادر کشورهای تولید کننده انواع ماسک‌های تخصصی در سطح دنیاست و طبعا آن موقع که دولت و ملت چین نیازمند این اقلام بودند ما در قالب محموله‌هایی به آنها کمک کردیم و همچنین در برخی موارد شرکت‌های ایرانی به شرکت‌های چینی این اقلام را فروختند.

موسوی با بیان این که اظهاراتی که بعضا در این زمینه مطرح می‌شود مغرضانه است و برخی به دنبال حاشیه سازی هستند گفت: اکنون نیز که ما گرفتار شده‌ایم چینی‌ها سخاوتمندانه کمک‌های زیادی را ارائه کردند از جمله در زمینه ارائه کیت‌های تخصصی تشخیص کرونا، ماسک و بقیه اقلامی که لازم بوده است و ما این حاشیه سازی‌ها را سازنده نمی‌دانیم.

به رایزنی برای حل تنش در ادلب ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به روابط خوب ایران با ترکیه و سوریه آیا این احتمال وجود دارد که ایران تلاش کند بین این دو کشور میانجیگری کند تا بحران در ادلب خاتمه پیدا کند گفت: حتما. یکی از اقداماتی که ما تاکنون در این زمینه صورت داده‌ایم تماس با همه طرف‌های درگیر بوده است ما تلاش کرده‌ایم که با طرف‌های مختلف درگیر رایزنی و گفت و گو کنیم این رایزنی‌ها در قالب‌های مختلف ادامه پیدا می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش این تلاش‌ها و رایزنی‌ها را ادامه می‌دهد و ما امیدواریم هر چه زودتر این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشته و داریم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی مدعی آمادگی کمک به ایران جهت مقابله با ویروس کرونا شده‌اند و اعلام کردند که این آمادگی در قالب پیام ارسال کردند نگاه ایران به این موضوع چیست و آیا ایران پیامی در این زمینه دریافت کرده است گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشته و داریم و اگر آنها در این زمینه نیت خیر داشتند قبلا از هر اقدامی آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و تبلیغات در مورد آن انجام نمی‌دادند و اهداف تبلیغاتی از این موضوع پیگیری نمی‌کردند. ما مواضع آمریکا را در مورد تحولات اخیر در ایران رصد می‌کنیم از موقعی که این اتفاق افتاد آنها با تبلیغات وسیع سعی کردند توانمندی‌های ایران در ارتباط با مبارزه با این ویروس را زیر سوال ببرند و تبلیغاتی را برای تضعیف روحیه مردم ایران در مقابله با این وضعیت انجام دادند که از جمله آن جعل اخبار و آمار در این زمینه است. آنها این اقدامات را انجام داده‌اند و از طرف دیگر می‌گویند که برای  اعلام کمک اعلام آمادگی کرده‌ایم. با توجه به این مسائل ما حسن نیتی در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم ما در واقع آماده پذیرش این کمک‌های لفظی نیستیم.

وی در همین ارتباط ادامه داد: همانطور که می دانید چندین روز پیش کانال مالی سوئیس بعد از مدتها باز شد و مقداری دارو نیز چند هفته پیش وارد کشور شد اکنون برای همین موضوع نیز دولت آمریکا سنگ اندازی می‌کند و علیرغم تبلیغات خود اجازه نداده که ما منابع خودمان را به  این کانال منتقل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تا این لحظه از این که آمریکایی‌ها پیامی به ایران برای کمک ارسال کرده باشند خبری ندارم. ما اقدامات آمریکا در این زمینه را تبلیغاتی و ریاکارانه می‌دانیم و بعید می دانیم که آمادگی داشته باشیم این موضوع را بپذیریم.

دولت و ملت ایران با جدیت در حال مبارزه با کرونا هستند

این دیپلمات کشورمان همچنین در بخش دیگر از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: دولت و ملت ایران با جدیت در حال مبارزه با این ویروس ناخوانده هستند شیوع این ویروس در سطح جهان اپیدمی شده است و بالای 50 کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر این که عرصه جهانی برای عبور از این وضعیت نیازمند همدلی و هم افزایی کشورها با یکدیگر است ادامه داد: ایران هم با همکاری همه نهادهای درگیر در داخل کشور از  جمله وزارت خارجه به صورت جد در گیر این مسئله است.

برخی تلاش می‌کنند با خالی کردن دل مردم از آب گل آلود ماهی بگیرند

موسوی با تشریح برخی از اقدامات وزارت خارجه در این زمینه ادامه داد: برخی از کشورهای دوست در راستای مقابله با این ویروس به ما کمک های کردند و تعدادی نیز اعلام کمک کردند ما هم به برخی از کشورها که درخواست کمک کرده بودند کمک کردیم ازجمله این که تجربیات آموزشی خود را در این زمینه در اختیار آنها قرار داده‌ایم. ما معتقدیم که این مسئله یک مسئله جهانی است و امیدواریم هر چه زودتر ریشه کن شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: متاسفانه در این میان برخی تلاش می‌کنند با خالی کردن دل مردم از آب گل آلود ماهی بگیرند ما به آنها توصیه می‌کنیم که از درد و آلام مردم سوء استفاده نکنند و اگر به واقع ایرانی هستند کمک کنند که ملت ایران با روحیه و نشاط از این مرحله عبور کنند و سعی نکنند به مانند اربابانشان از این موضوع استفاده سیاسی و تبلیغاتی کنند گرچه این تبلیغات با همت ملت ایران تاثیری نخواهد نداشت و راه به جای نمی‌برد و انشالله ما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین