|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۲۹۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
اروپایی‌ها توافق دارند که باید هر کاری برای کاهش تنش‌ها در این وضعیت انجام دهیم. راهبرد فشار حداکثری آمریکا از نظر ما فایده‌ای ندارد، اما ما نیز فشار خود را بر ایران افزایش داده‌ایم.
به گزارش نشریه کرونن اتریش «الکساندر شالنبرگ»، وزیر خارجه اتریش با هدف نجات برجام راهی تهران شده تا با مقامات عالی ایران از جمله «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کند.

وی امروز (شنبه) پیش از عزیمت به تهران به خبرنگاران اتریشی گفت اوضاع در خلیج فارس به شدت تنش آلود است و خروج کامل ایران از برجام می تواند خطر غیرقابل محاسبه ای را برای اروپا و اتریش از طریق مسابقه تسلیحاتی در منطقه به بار بیاورد.

شالنبرگ که کشورش در سال ۲۰۱۵ محل امضای توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بود گفت: دقیقا به خاطر این که توافق هسته ای در وین به امضا رسیده است، ما مسئولیت ویژه ای داریم که برای نجات آن فعالیت کنیم.

وزیر خارجه اتریش که پیش از سفر به تهران با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود دیدار و در خصوص برجام رایزنی کرد پیش از این نیز گفته بود «اگر طرفین در برجام خواهان بازگشت به میز مذاکره نیستند، ما میز مذاکره را به نزد آنها می بریم».

روز جمعه سالنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ماس گفت در این سفر که پس از دیدار با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد، حامل پیامی اروپایی‌ها برای ایران خواهد بود.

ماس نیز در این کنفرانس خبری گفت: اروپایی‌ها توافق دارند که باید هر کاری برای کاهش تنش‌ها در این وضعیت انجام دهیم. راهبرد فشار حداکثری آمریکا از نظر ما فایده‌ای ندارد، اما ما نیز فشار خود را بر ایران افزایش داده‌ایم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به تهران در ابتدای هفته آینده خبر داد.

موسوی اظهار داشت: در گفت و گو با دو وزیر اروپایی یاد شده، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل بین المللی و منطقه ای، انتقاد جمهوری اسلامی ایران نسبت به بی عملی اروپا در قبال اجرای تعهدات خود ذیل برجام و انفعال آنها در برابر تحمیل قوانین فراسرزمینی آمریکا مورد تاکید قرارخواهد گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین