|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۹۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
طی این مطالعه پژوهشگران یک الگوریتم یادگیری عمیق را آموزش دادند تا ابتدا انواع مولکول‌هایی که باکتری‌ها را از بین می‌برد شناسایی کند. سپس آنها بیش از شش هزار پیوند مولکولی بیماری‌های انسانی را مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران موسسه "ام.آی.تی"(MIT) در مطالعه اخیرشان توانسته‌اند با کمک فناوری هوش مصنوعی یک آنتی بیوتیک‌ قدرتمند توسعه دهند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران ام.آی.تی اظهار کرده‌اند که این آنتی بیوتیک می‌تواند برخی از خطرناک‌ترین و مقاوم‌ترین سویه‌های باکتری را از بین ببرد.

آنتی بیوتیک‌ها یک روش اثبات شده برای از بین بردن باکتری‌های مضر محسوب می‌شوند. با این وجود بسیاری از این باکتری‌ها اخیرا در برابر بسیاری از داروهایی که برای مبارزه با آنها استفاده می‌کنیم مقاوم شده‌اند.

اکنون به لطف آنتی بیوتیک جدید تولید شده توسط هوش مصنوعی، برخی از باکتری‌های خطرناک و مقاوم به دارو در جهان می‌توانند از بین بروند.

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است. در دهه‌های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغ‌های میوه استفاده می‌شود، بنابراین مقاومت به آنتی بیوتیک، کشاورزی و محیط زیست را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این دارو عملکرد متفاوتی نسبت به آنتی بیوتیک‌های معمولی دارد و این برای نخستین بار در جهان است که پژوهشگران موفق به توسعه آنتی بیوتیک با کمک هوش مصنوعی شده‌اند.

در آزمایشات، داروی جدید موفق به از بین بردن دو مورد از سه پاتوژن که سازمان بهداشت جهانی(WHO) آنها را خطرناک دانسته، شد. این باکتری‌ها مقاوم به آنتی بیوتیک بوده و به آنها "آکینتوباکتر بومانی" (Acinetobacter baumannii) و "انتروباکتریاسیا"(Enterobacteriaceae) گفته می‌شود. پاتوژن‌(Pathogen) یا بیماری‌زا یا بیمارگر، عامل تولید بیماری می‌شود.

"رجینا بارزیلای"(Regina Barzilay) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: برای نخستین بار ما از هوش مصنوعی برای توسعه یک آنتی بیوتیک استفاده کردیم.

تا سال ۲۰۵۰ باکتری‌های امروزی در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم می‌شوند و این مساله زندگی حداقل ۱۰ میلیون نفر را به خطر می‌اندازد بنابراین اگر هوش مصنوعی بتواند باز هم آنتی بیوتیک‌های قدرتمند توسعه دهد امید است این مشکل تا حدودی حل شود.

طی این مطالعه پژوهشگران یک الگوریتم یادگیری عمیق را آموزش دادند تا ابتدا انواع مولکول‌هایی که باکتری‌ها را از بین می‌برد شناسایی کند. سپس آنها بیش از شش هزار پیوند مولکولی بیماری‌های انسانی را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته "جاناتان استوکس"(Jonathan Stokes) یکی از نویسندگان این مطالعه، تنها چند ساعت طول کشید تا الگوریتم ترکیبات را ارزیابی کند و آنتی‌بیوتیک مورد نظر را تولید کند پژوهشگران این آنتی‌بیوتیک را "هالیسین"(halicin) نامیدند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Cell" منتشر شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین