|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۳
کد خبر: ۲۹۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
اگر رسانه‌های رسمی به سرعت و جدای از مسائلی همانند روزهای تعطیل، انتخابات و ... در این موارد ورود کنند، شاید در آینده کمتر شاهد این اخبار شایعه‌ای باشیم؛ اما متاسفانه خواب‌آلودگی، تاخیر و گاهی بی‌تفاوتی رسانه‌های رسمی باعث شده که اخبار مهم با شایعه‌های زیادی همراه شوند.
انتشار اخبار ضد و نقیض دریاره وضعیت سلامتی محمدرضا شجریان و تب تند رقابت میان برخی از رسانه‌ها، باعث شد تا در نهایت خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت به اشتباه در برخی رسانه‌های رسمی منتشر شود. اگرچه این خبر به سرعت از سوی همایون شجریان تکذیب شد، اما سردرگمی علاقه‌مندان محمدرضا شجریان باعث شد تا آنها به بیمارستان محل بستری این هنرمند مراجعه و این موضوع را بدون واسطه و مستقیم پیگیری کنند.

البته این اولین بار نبود که برخی رسانه‌ها با بی‌دقتی و ارجح دانستن سرعت بر دقت، خبر فوت یک چهره نامی را منتشر می‌کنند؛ موضوعی که سال‌هاست بر تن رنجور رسانه‌های داخلی چنگ می‌اندازد و بند نازک اعتماد عمومی به رسانه‌ها را بیش از پیش نازک می‌کند.

محمد سلطانی‌فر ـ استاد دانشگاه و معاون سابق مطبوعاتی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه اظهار می‌کند: برای چندمین بار است که به شخصه خبر دروغ فوت آقای شجریان را در فضای مجازی رویت کرده‌ام! متاسفانه اخباری که برای مردم دارای اهمیت بالایی هستند، بدون هیچ‌گونه تحقیقی در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

او با تاکید بر نقش دو عنصر «اهمیت» و «ابهام» در شایعه‌سازی، خاطرنشان می‌کند: عنصر ابهام به دلیل اینکه مراجع رسمی یا نزد افکار عمومی بی‌اعتبار شده‌اند یا به این خاطر که با فاصله زمانی بسیار زیاد اطلاع‌رسانی می‌کنند، شکل می‌گیرد؛ به عنوان مثال به دلیل اتفاقاتی که بعد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی رخ داد، فضای بی‌اعتمادی به رسانه‌های رسمی بیشتر شده است. طبیعی است که در خلاء رسانه‌های رسمی متاسفانه فضای شایعه در رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و نتیجه هم این می‌شود که مردم خیلی سریع اخبار را بازنشر می‌دهند.

این استاد علوم ارتباطات یادآور می‌شود: اگر رسانه‌های رسمی به سرعت و جدای از مسائلی همانند روزهای تعطیل، انتخابات و ... در این موارد ورود کنند، شاید در آینده کمتر شاهد این اخبار شایعه‌ای باشیم؛ اما متاسفانه خواب‌آلودگی، تاخیر و گاهی بی‌تفاوتی رسانه‌های رسمی باعث شده که اخبار مهم با شایعه‌های زیادی همراه شوند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه «متاسفانه در بلندمدت شاهد کاسته شدن اعتبار رسانه‌های رسمی هستیم»، اظهار کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاید در آینده به جایی برسیم که دیگر از اعتبار رسانه‌ها چیزی باقی نماند. شایعه در جایی شکل می‌گیرد که خبر نباشد و طبیعتا زمانی که اطلاع‌رسانی درست نباشد، از صندلی خالی شایعه برای اعلام اخبار مهم استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال شب گذشته در فضای انتخاباتی، رادیو و تلویزیون از پاسخگویی و تکذیب این خبر مغفول ماند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین