|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۹۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
گرانی بنزین در آبان ماه سال 1398 در همان ابتدای کار با موجی از اعتراضات مواجه شد که منجر به اتفاقاتی از جمله قطعی اینترنت نیز شد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و رفته رفته آمارهای غیر رسمی از دستگیری و کشته شدن منتشر شد. اعدادی که توسط رسانه های خارج از کشور ادعا می‌شد درباره تعداد کشته شدگان از 1000 هم گذشت اما در داخل آمار رسمی تاکنون  اعلام نشده‌ ‌است.

   رئیس جمهور چه گفت؟

 اما حسن روحانی اخیرا در یک نشست خبری با رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد دقیق کشته شدگان آبان ماه اعلام کرد:  در این زمینه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و روزانه تعداد را بالا بردند، این آمار کاملا نادرست است. از ابتدا هم من گفته بودم هویت مردم در این زمینه مشخص شود و آن‌هایی که از نیروهای خودی چون بسیج، نیروی انتظامی و مردم بودند با آن‌هایی هم که جزو معترضان بودند یا به مراکز نظامی تهاجم کردند تفکیک شود. اینکه چند نفر کشته شدند این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و آن‌ها می‌توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. پس از صحبت‌های روحانی در خصوص تعداد کشته شدگان و واگذاری این مسئولیت به پزشکی قانونی، رئیس سازمان پزشکی قانونی عباس مسجدی آرانی صراحتا گفت: دولت باید این آمار را اعلام کند، ما نکته‌ای در این رابطه نداریم و براساس مصوبه شورای امنیت کشور وظیفه دولت است که این آمار را اعلام کند. رئیس سازمان پزشکی قانونی در این خصوص تصریح کرد: ما به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم و همانطور که گفتم، در مصوبه شورای امنیت کشور که زیرمجموعه دولت است و وزیر کشور رئیس آن است، مشخص شده است که چه کسی باید این آمار را اعلام کند. او تاکید کرد: وزارت کشور مسئول اعلام آمار مربوط به اغتشاشات آبان ماه است نه سازمان پزشکی قانونی.

    بازتاب سخنان رئیس جمهور

قاسم میرزایی نیکو نماینده تهران در مجلس در این باره به «آرمان ملی» گفت: من اگر خبرنگار بودم از روحانی می‌پرسیدم کمیته‌ای که برای بررسی جانباختگان آبان ماه و پس از آن حادثه هواپیمای اوکراینی تعیین شد چه گزارشی به او داده است؟ نتایج بررسی‌های این کمیته‌ها به کجا رسیده است؟ اگر روحانی خبر ندارد که به طور دقیق چه تعدادی در آبان ماه کشته شده‌اند، چرا خبر نمی‌گیرد؟ چرا مراکز مختلف را موظف نمی‌کند که به او در این باره گزارش بدهند؟ او تصریح کرد: اگر قرار است این موضوع پنهان بماند و به آن پرداخته نشود، بحث دیگری است و شاید از دید برخی صلاح باشد. میرزایی نیکو بر دلجویی مسئولان از خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ماه تاکید کرد و گفت: روحانی پس از اعتراضات آبان ماه در جهت دلجویی از خانواده‌های کشته شدگان تعدادی از مسئولان را موظف کرد که به دیدار آنها بروند از جمله این افراد هم اسحاق جهانگیری است. درواقع در زمینه اقدامات حداقلی کارهایی انجام پذیرفت اما باید دقت کنیم حساب مردم معترض، رهگذران و نیروی انتظامی را جدا کنیم. چرا تعداد کشته شدگان که از مردم هستند، مشخص نمی شود؟ او معتقد است: همه کشورها برای پیشرفت و توسعه اگر به بهترین نحو هم عمل کنند عده‌ای مخالف دارند و همواره معترضینی در کشور وجود دارد. هیچ خانواده‌ای در ایران وجود ندارد که هیچ نسبتی با شهدا و جانبازان نداشته باشد. نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه اظهارکرد: مردم در راه ایران و انقلاب خون‌های زیادی داده‌اند، علاوه بر این انقلاب پایه و ریشه‌ای دینی داشته و مردم نمی‌خواهند به آن آسیب وارد کنند. این عوامل در بسیاری از موارد مردم را در مقابل اعتراض صبور نگه می‌دارد اما گاهی هم کارد به استخوان آنها می رسد و بهانه های مختلف هم باعث می شود اعتراض آنها بالا بگیرد. فاصله دی ماه 96 تا آبان 98 دوسال بوده است اما از اتفاقات سال 88 تقریبا ده سال می‌گذرد.

   افراد زیادی را از قطار انقلاب پیاده کرده ایم

میرزایی نیکو با بیان اینکه با گذر زمان افرادی را از قطار انقلاب پیاده کرده‌ایم، گفت: طی چندین سال گذشته هرچه قطار انقلاب رو به جلو پیش رفته، عده‌ای را از آن با اسامی مختلف پیاده کرده‌ایم. به عنوان مثال در همین دوره از احراز صلاحیت‌ها به برخی از نمایندگان گفته شد به علت برخی نطق‌ها دیگر نمی‌توانند در مجلس حضور داشته باشند. او در پایان گفت: به من چندبار گفته شد که چرا در مجلس در مورد مساله آبان ماه سخن گفته‌ام یا چرا در خصوص موضوع حصر سخنی داشته‌ام. در نهایت باید تاکید کنم نباید دلسوزان کشور را تقسیم کنیم و آنها را به دلایل و  بهانه‌های غیردقیق  وادار به سکوت کنیم.

    بررسی موضوع از نگاه وکلا

اما موضوع کشته شدگان آبان ماه در پی گرانی بنزین ابعاد حقوقی  هم دارد. عدم انتشار تعداد دقیق آنها و محول کردن این وظیفه به پزشکی قانونی هم ابعاد این موضوع را روشن‌تر کرد. عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: تمام ادارات و نهادهای دولتی تحت نظر رئیس جمهور است. آمار وفات‌ها و تولد‌ها در کشور دائم و به‌صورت روزانه در سازمان ثبت احوال منعکس می شود، آمار تصادفات و هر نوع مرگ و میر در کشور اعدادی نیست که مخفی بماند. او تاکید کرد: آقای روحانی می‌تواند به طور دقیق تمام آمار را داشته باشد و به ابهامات به‌طور کامل پاسخ بدهد. بنابراین سخنان رئیس جمهور مبنی براینکه آمار را پزشکی قانونی باید اعلام کند چندان  از وجاهت قانونی برخوردار نیست. چون که آمار به‌طور کامل در اختیار او قرار دارد و می‌تواند بدون وقفه آنهارا به مردم اعلام کند. انتظار مردم هم شفافیت در مسائل از سوی رئیس جمهور و پاسخگویی با صداقت و شفافیت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین