|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۹۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به تولید رادار موج توسط متخصصان داخلی و نیاز سواحل کشور به آن، مقرر شد تا استان های ساحلی به این سخت افزار مجهز شوند.

بهزاد لایقی ۲۹ بهمن در نشست مدیران هواشناسی استان های ساحلی کشور در چابهار اظهار داشت: بوبه های هواشناسی اطلاعات پارامترهای دریایی را به صورت نقطه ای اندازه گیری می کنند اما رادار موج این اطلاعات را با برد قابل توجهی در عمق دریا اندازه گیری و ثبت می کند.


وی ادامه داد: قیمت رادار موج از رادار هواشناسی کمتر است و یک شرکت داخلی این سامانه را تولید کرده است که برای تهیه آن با مشکل موجه نیستیم.


مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: سازمان هواشناسی چند وقت پیش تفاهمنامه ای برای تولید رادار هواشناسی ایرانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادله کرده است که با تولید این رادارها می توان شبکه راداری سواحل را گسترش داد.


لایقی در بخش دیگری به افزایش وقوع پدیده های حدی در استان های کشور اشاره کرد و گفت: بارش های رگباری اخیر نمونه ای از این پدیده های حدی هستند که ابتدای سال استان گلستان با آن مواجه بود و همین چند وقت پیش سیستان و بلوچستان با آن درگیر شد و احتمالا در آینده نزدیک ممکن است در سایر نقاط کشور نیز تکرار شود.


وی اضافه کرد: باید از تجارب استان های سیستان و بلوچستان و گلستان در تجربه پدیده های حدی استفاده کرد تا در صورت تکرار آن ها در سایر نقاط کشور، ادارات کل هواشناسی بهترین واکنش نسبت به آن ها را داشته باشند.


این مسئول در ادامه بر ضرورت یکسان سازی تولید محصولات پیش بینی هواشناسی دریایی تأکید کرد و گفت: به منظور ارتقاء کیفیت تولید محصولات پیش بینی باید موضوع ارزیابی کیفی محصولات در دستور کار قرار بگیرد و مقادیر پیش بینی شده پارامترهای جوی-دریایی با مقادیر رخداده راستی آزمایی شود.


لایقی ادامه داد: پیش بینی جزر و مد به محصولات پیش بینی هواشناسی های استان های ساحلی باید اضافه شود البته این محصول در برخی استان ها پیش از ایننیز  تولید می شده است.


وی در بخش دیگری بر گسترش تعاملات مرکز  علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با مراکز هواشناسی دریایی بین المللی تأکید کرد و افزود: سازمان هواشناسی در موضوع طوفان های حاره ای و سونامی تعاملات و  ارتباطات خود را با کشورهای جنوب و حومه اقیانوس هند آغاز کرده و اخیراً نشستی با هری کومال رئیس مرکزی پیش بینی دریایی و هشدار طوفان های حاره ای هند برگزار شده است.


مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی ادامه داد: ارتباط بین الملی کمک زیادی برای انتقال تجربه می کند که ما برای پیش بینی و رصد طوفان های حاره ای نیاز به این تجربه و فناوری داریم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین