|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۹۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
یوسفی روشن با بیان اینکه نباید دست به کارهایی بزنیم که ‌موجب تغییرات زیست محیطی در سطح کره زمین و به خصوص ایران شود، یادآور شد: در سال‌های اخیر، احداث سدهای بیش از حد و حفر چاه‌های غیرمجاز در کنار دریاچه ارومیه موجب خشک شدن و افت بسیار زیاد سطح آب این دریاچه شد.
دلیل به وقوع پیوستن تغییرات اقلیمی در جهان انسان‌ها هستند که با فعالیت‌های ضد محیط زیستی خود به جان طبیعت افتاده‌اند.

تغییرات آب‌وهوایی یا تغییر اقلیم یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی، که در طولانی‌مدت در یک منطقه خاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. تغییر اقلیم نشان‌دهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است.

تغییرات اقلیمی، مهم‌ترین دلیل تغییر در الگوهای آب و هوایی در سرتاسر زمین است که به دنبال افزایش دمای زمین به وجود آمده است. دمای زمین چندین دهه است که سیر صعودی داشته و افزایش می‌یابد.

دلیل به وقوع پیوستن تغییرات اقلیمی در جهان انسان‌ها هستند که با فعالیت‌های ضد محیط زیستی خود به جان طبیعت افتاده‌اند. با وجود این که طیف گسترده‌ای از پدیده‌های طبیعی می‌توانند تا حد قابل توجهی در این موضوع تاثیرگذار باشند اما دانشمندان و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت دارند بر این عقیده هستند که گرمایش زمین و تغییرات جوی که اکنون شاهد آن‌ها هستیم نتیجه فعالیت‌های مخرب بشر است.

فعالیت‌های انسان و تغییر در اقلیم

محمدرضا یوسفی روشن، مدرس جغرافیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشور ایران شاهد دگرگونی‌های بی‌شماری نظیر تغییرات آب و هوایی و حیاتی بوده است.

وی افزود: هر تغییر در پارامترهای اقلیمی موجب بروز حوادث نو شده است؛ تا آنجا که جلبک‌های دوران پرکامبرین جای خود را به نرم‌تنان دوران اول و سرانجام به جانوران غول پیکر داده‌اند.

وی بیان کرد: عامل تغییر و تحولات اقلیمی در کشور ایران را باید در تغییر و تحولات اقلیمی در سطح کره زمین جستجو کرد.

یوسفی روشن ادامه داد: اگر بخواهیم تغییرات آب و هوایی ایران را از منظر دوران‌های زمین‌شناسی بررسی کنیم، می‌توانیم با توجه به شواهد ژئومورفولوژی این تغییرات را تشخیص دهیم.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در دشت لوت در زمانی دریاچه‌های آب شیرین وجود داشت که این موضوع نشان‌دهنده این است که در دوره‌های گذشته زمین‌شناسی، شرایط آب و هوایی و اقلیمی در کشور ایران متفاوت بوده است.

این استادیار دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: اگر دوران‌های مختلف زمین‌شناسی را بررسی کنیم، شاهد این هستیم که در دوره‌های گذشته به عنوان مثال در دوره پرکامبرین آب و هوای متفاوتی در ایران حاکم بوده است.

یوسفی روشن ادامه داد: ما در دوران اول، دوران دوم، دوران سوم و حتی در دوران کواترنری تغییرات آب و هوایی داشتیم و این تغییرات نشان‌دهنده این است که هرچه به سمت دوران کواترنری نزدیک‌تر می‌شویم، آب و هوای ایران خشک‌تر می‌شود.

وی افزود: اخیرا شاهد این هستیم که گفته می‌شود فعالیت‌هایی انجام دهیم تا شرایط آب و هوایی تغییر پیدا کند اما همانطور که می‌دانیم مقوله هوا با آب و هوا فرق دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایران در یک منطقه جغرافیایی پرفشار جنب حاره‌ای قرار دارد و امکان تغییراتی در هوا وجود دارد، اما آب و هوا تغییر نمی‌کند.

یوسفی روشن با بیان اینکه نباید دست به کارهایی بزنیم که ‌موجب تغییرات زیست محیطی در سطح کره زمین و به خصوص ایران شود، یادآور شد: در سال‌های اخیر، احداث سدهای بیش از حد و حفر چاه‌های غیرمجاز در کنار دریاچه ارومیه موجب خشک شدن و افت بسیار زیاد سطح آب این دریاچه شد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که فعالیت‌های انسان بر روی اقلیم بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین این فعالیت‌ها باید علمی و با برنامه‌ریزی درست صورت گیرد تا تاثیرات آن در درازمدت عواقب جبران‌ناپذیر نباشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین