|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۸۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
اما متاسفانه دو اتفاق باعث عدم موفقیت این طرح شد، یکی این‌که طرح به آن شکلی که طراحی شده بود، اجرا نشد و دو این‌که خدمات درمانی رایگان برای جذب مردم به ثبت‌نام در بیمه از طریق نظام اجرا انجام شد و قرار بر آن شد که پس از مدتی جذب افراد، این بیمه هزینه‌دار شود و به تصویب دولت هم رسید.
مناظره انتخاباتی با عنوان "دانشجوی پرسشگر، مجلس پاسخگو" با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا خدابخشی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این نشست، قاضی زاده هاشمی درخصوص علت ناکامی طرح تحول سلامت و اصلاح آن بیان کرد: ما از سال ۱۳۴۷ مسیری در رابطه با طرح‌های حوزه سلامت طی کردیم و طرح‌هایی چون نظام شبکه، سازمان بهورزی، پزشک خانواده، طرح تحول سلامت و ... تا به امروز مطرح شده‌است. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۰ طرحی را پایه‌ریزی کرد که از منظر عدالت افقی و عمودی، همه‌شهروندان باید از خدمات پایه سلامت که در ۱۴ عنوان طبقه‌بندی شده است؛ برخوردار باشند.

وی افزود: کانونی در فرهنگستان علوم پزشکی شکل گرفت و سه نفر در فرهنگستان مامور شدیم که با توجه به تجارب، منابع انسانی و مالی دراختیار و با توجه به تجربه ۴۰ ساله، یعنی ۱۰ سال قبل از انقلاب و ۳۰ سال پس از انقلاب، مدل سلامت کشور را بازطراحی کنیم. ما به یک مدل سه ضلعی رسیدیم که اولا ایرانیان واجد بیمه باشند و کسی در کشور فاقد بیمه نباشد، دوم اینکه خدمات به‌ورزی را ما در شهر بطور پیوسته ارائه کنیم و سه این که افرادی که بی‌بضاعت و فاقد خدمات درمانی هستند، برای بستری و جراحی آن‌ها پناهگاهی در نظر گرفته‌شود و بدون پناه نمانند و این سه ضلعی را با عنوان مراقب سلامت طراحی شد و از افراد با تحصیلات لیسانس حوزه سلامت دعوت شد تا با گذراندن دوره شش ماهه‌ای، مراقب سلامت در حوزه خدمات شهری شوند و متوسط براورد هزینه پنج ساله این طرح، ۷هزار میلبارد تومان پیش بینی شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص خاطرنشان کرد: در دوره دکتر هاشمی، فرهنگستان این طرح را عرضه کرد و در این مدت هم با متخصصین داخلی و هم با متخصصان بین‌المللی نشست‌هایی صورت گرفت؛ اما متاسفانه دو اتفاق باعث عدم موفقیت این طرح شد، یکی این‌که طرح به آن شکلی که طراحی شده بود، اجرا نشد و دو این‌که خدمات درمانی رایگان برای جذب مردم به ثبت‌نام در بیمه از طریق نظام اجرا انجام شد و قرار بر آن شد که پس از مدتی جذب افراد، این بیمه هزینه‌دار شود و به تصویب دولت هم رسید.

قاضی‌زاده تصریح کرد: مشخص بود که این طرح به شکست می‌انجامد، چرا که پیش از انجام این طرح ۶ و نیم میلیون نفر در کشور فاقد بیمه درمانی بودند و پس از انجام این طرح، ۱۱میلیون نفر در سایت ثبت‌نام کردند؛ یعنی از بیمه‌های خود انصراف دادند تا شامل بیمه رایگان شوند و در نتیجه این طرح با شکست مواجه شد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم درخصوص مشکل اجرایی طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت، اهداف خوب و طراحی اولیه خوبی داشت؛ اما در اجرا همانند موضوع دیگری مانند مسکن مهر که هرفرد جدیدی که برروی کار می‌آید، طرح‌های گذشته را رها می‌کند، بد و غلط عمل شد.

وی در ارتباط با لزوم درنظرگرفتن تمام جوانب جهت محاسبات اقتصاد سلامت تصریح کرد:  طرح تحول سلامت تماما مربوط به درمان نیست که از بیمه‌ها اخذ شود، بلکه قسمتی از هزینه‌ها مربوط به پیشگیری است و پیشگیری قطعا مهم تر از درمان است و سهم پیشگیری را ارگانی بجز وزارت بهداشت نمی‌تواند پرداخت کند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: عده‌ای از دوستان از بیرون و براساس مبادی کلی اقتصادی به حوزه سلامت نگاه می‌کنند، درحالی‌که مقوله اقتصاد و سلامت با سایر مقوله‌های اقتصادی کاملا تفاوت دارد و در مقوله سلامت ما با کمبود منابع مواجه هستیم و نسبت سهم منابع به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با آمار جهانی درکشور ما بسیار پایین است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص علت حمایتش از لاریجانی که در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، گفت: در ارتباط با قضاوت اشخاص، نیاز به انصاف وجود دارد. من نه در دوره هشتم و در دوره نهم به اقای لاریجانی رای نداده‌ام؛ زیرا در مقابل ایشان، آقای حداد را دیدم. دکتر لاریجانی با تسلط صحن مجلس را اداره می‌کند و مدیر قوی‌ و فرد باتجربه‌ای است، ولی بنده با مواضع ایشان موافق نیستم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: آقای لاریجانی در تمام مدت تلاش می‌کند تا از دولت حمایت کند، نه به دلیل عهد سیاسی که با آن بسته؛ بلکه به دلیل این‌که تصمیمات دولت را درست می‌داند، برای مثال ایشان اصرار زیادی داشت تا خواست رئیس‌جمهور مبنی بر جداشدن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت،معدن و تجارت اتفاق بیافتد و ما در هیئت رئیسه با تمام وجود با این مسئله مخالفت کردیم و مانع رای اوردن این طرح شدیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا علیه دکتر ظریف توئیتی منتشر کرده است، بیان کرد: من به این دلیل که پس از شهادت حاج قاسم که مردم ایران داغدار بودند، ایشان با اشپیگل آلمان مصاحبه کرد، آن توییت را زدم. در همین رابطه ما پرونده‌ای علیه ایشان به قوه قضاییه نیز فرستادیم.

وی درخصوص نحوه تامین هزینه‌های انتخاباتی‌اش با تشبیه انتخابات به هیئات امام حسین(ع) گفت: همان‌طور که برای هیئت امام حسین(ع)، صاحب مجلس به تنهایی هزینه مراسم را نمی‌دهد؛ در انتخابات نیز هزینه با کمک دوستان و علاقه‌مندان پرداخت می‌شود، اما در پایان انتخابات، این هزینه به وزارت کشور از سمت تمامی کاندیداها اعلام خواهد شد. هم‌چنین وزارت کشور اجازه دارد که این مقادیر را به‌صورت علنی اعلام کند.

در ادامه این مناظره علیرضا خدابخشی، با انتقاد از سخنان قاضی‌زاده در خصوص علل ناکارآمدی طرح تحول سلامت بیان کرد: اگر ما امروز در بخش سلامت با مشکل مواجه هستیم، مشکل مالی نیست؛ بلکه انبوه تخلفات نسبت به اسناد بالادستی و قوانین کشور است. در سیاست‌های کلی سلامت به صراحت آمده‌ که مدیریت منابع درمان، از طریق بیمه‌ها انجام گیرد و بقیه نظام به صورت خودکار و اقتصادی عمل کند. متاسفانه این موضوع در کشور اجرا نشده‌ و طبق محاسبات بنده، در سال ۹۶ اگر ما منابع سلامت کشور را از طریق سیاست اعمال و مدیریت می‌کردیم؛ بودجه صرف شده برای بیمه پایه و تکمیلی‌شدن کل ایرانیان کافی بود.

این کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم اضافه کرد: ما در وزارت بهداشت با انبوهی از تخلفات قانونی مواجهیم که اگر ناظران ما درمجلس به آن نپردازند؛ به وضعیت کنونی دچار می‌شویم، به عنوان مثال پرونده الکترونیک سلامت جزو اسناد بالادستی‌ست که چندین بار قانون شده و دولت‌های کنونی و قبلی از آن تخلف کردند.

وی اظهار کرد: چیزی که از همه تخلفات بدتر است و آینده را نیز کمی ناامید می‌کند؛ انحصار و رانت‌هایی است که به شکل وحشتناکی در نظام بهداشت ما وجود دارد. نظام بهداشت و درمان ما مصداق بارز نظام انوشیروانی است؛ یعنی اگر شما بخواهید آموزش پزشکی بگیرید؛ حتی در صورت پرداخت پول این امکان را ندارید و ظرفیت‌های پزشکی در سال‌های گذشته کاهش پیداکرده‌است.

خدابخشی در خصوص کمبود ظرفیت‌های پزشکی بیان کرد: طبق محاسبات، نیم میلیون جوان ایرانی از اشتغال و آموزش در بحث‌های آموزش پزشکی محروم هستند؛ یعنی طبق مقیاس‌های جهانی، ما ۳۰۰ هزار پرستار و ۲۰۰هزار پزشک در کشور کم داریم. نتیجه این کاهش ظرفیت، درآمدهای آن‌چنانی پزشکان است و رقابتی در بازارکار آن‌ها وجود ندارد.

این کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم عنوان کرد: در بحث مجوزهای نظام پزشکی نیز همین سخت‌گیری‌ها وجود دارد؛ برای مثال مجوز داروخانه برای یک داروساز چیزی حدود ۲۰ سال طول می‌کشد، شما فرض ‌کنید که چقدر باید کشور مسئله‌ای را رها کرده باشد که فردی جرات کند به جوان داروساز ایرانی بگوید که برای صدور مجوز داروخانه ۲۰ سال زمان نیاز است.

وی درارتباط با توزیع ناعادلانه یارانه تصریح کرد: طبق آماری که دولت ارائه کرده‌است، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و اشکار درکشور وجود دارد و با درنظرگرفتن این مقدار، سالانه ۱۵ میلیون‌تومان یارانه به هرایرانی می‌رسد، اگر احساس می‌کنید که دولت‌ سالیانه این مقدار را برای شما هزینه می‌کند؛ شما از کسانی هستید که به حق خود رسیده‌اید و طبق آمار دولتی، بین ۷ تا ۱۲ برابر، ثروتمندان بیش‌تر از افراد بی‌بضاعت از این یارانه بهره‌مند هستند؛ لذا ما باید به سمت توزیع عادلانه یارانه ها پیش برویم.

خدابخشی ادامه داد: قانون هدفمندی در این زمینه تصویب شده‌است، اما مسکوت مانده و دوباره باید بازبینی شود و فیش حقوقی برای تک تک ایرانیان صادر شود تا این احساس بی‌عدالتی در کشور ما که معمولا از خود بی عدالتی بیش‌تر است، کاهش یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین