|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کارشناس برجسته 'انستیتوی سیاست های خاورنزدیک' بر این باور است که با وجود کارشکنی های موجود، یک توافق سریع و جامع هسته ای به نفع همه خواهد بود.
دیوید کریست روز پنجشنبه با بیان این که با وجود همه کارشکنی های مخالفان دستیابی به هر گونه توافق در موضوع هسته ای ایران، رسیدن به یک توافق جامع اثرات مثبتی نه تنها در روابط میان ایران و آمریکا بلکه در مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه و جهان خواهد داشت.

به گفته نویسنده کتاب 'جنگ گرگ ومیش، یا تاریخ پنهان مناقشات 30 ساله ایران و آمریکا'، رهبران سیاسی دو کشور باید همچنان برای دستیابی به این توافق و پیروز شدن بر این کارشکنی ها و مشکلات تلاش کنند.

وی تصریح کرد: توافق جامع هسته ای می تواند به برقراری تدریجی روابط و گسترش مناسبات تجاری و فرهنگی میان دوکشور منجر شود که این امر همچنین به نفع بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نیز خواهد بود.

کریست گفت: گرچه مردم ایران بخصوص با توجه به وقایع (کودتای آمریکایی - انگلیسی) 28 مرداد سال 32 ناخرسندی هایی از رهبران سیاسی آمریکا در دل دارند وآمریکایی ها هم نتوانسته اند واقعه گروگان گیری در (جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در) ایران را یکسره به فراموشی بسپارند، اما وقت آن رسیده است که دوکشور با کنار گذاشتن مسایل گذشته و یافتن راه حلی برای پایان بخشیدن به اختلافات خود زمینه را برای بهبود روابط میان دو کشور و اثراتی که این رابطه در امنیت واقتصاد سایر کشورهای منطقه وجهان خواهد گذاشت، باز کنند.

وی درعین حال اذعان کرد: اینطور به نظر می رسد که نه ایران نسبت به اهدافی که آمریکا در مقابله با داعش دنبال می کند اعتماد دارد و نه اهداف ایران در این مبارزه یکسره مورد اعتماد و قبول آمریکا است.

این کارشناس برجسته سیاسی افزود: با این همه باید درنظر داشت که در یک نگاه خوشبینانه همکاری موفق میان دوکشور در این زمینه احتمالا راه را برای گشودن گره کور بحران سوریه نیز هموار خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسایل داخلی آمریکا و ارتباط آن با سیاست خارجی این کشور اشاره کرد و گفت: کم تحرکی روسای جمهوری آمریکا در دو سال آخر خدمت خود در تاریخ آمریکا امر بی سابقه ای نبوده است و اوباما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی همچنین به احتمال کارشکنی های بیشتر از سوی جمهوری خواهان طی دو سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اوباما اشاره کرد و گفت: این کارشکنی ها علاوه بر ایجاد مشکلات زیاد در سیاست داخلی ممکن است منجر به موانعی در پیشبرد اهداف اوباما در سیاست خارجی نیز بشود که به همین دلیل ضروری است تلاش ها از سوی کاخ سفید برای توافق هسته ای افزایش یابد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین