|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان کمک‌های نظامی زیادی به داعش کرده است اما اتفاقی که در مورد داعش افتاد این بود که آنقدر داوطلب به این گروه اضافه شد که داعش در محدوده براندازی دولت سوریه دیگر جای ندارد بلکه در محدوده براندازی کل منطقه فعال است.
حسین رویوران * کارشناس خاورمیانه در روزنامه آرمان نوشت:
 
آمریکا در حالی برای حمله به داعش حملات هوایی خود را آغاز کرده است که از بین بردن پدیده‌ای مانند داعش تنها با بمباران هوایی امکان‌ناپذیر است. کشورهای غربی هم به این مسئله واقف هستند و بارها اعلام کرده‌اند که بدون عملیات زمینی امکان ریشه‌کن کردن داعش وجود ندارد بنابراین غربی‌ها به طور کامل یقین دارند با عملیات‌هایی که درحال انجام است، کار داعش را تمام نخواهند کرد. این در حالی است که آمریکایی‌ها درعراق متوجه شدند از طریق زمینی هم توان کنترل اوضاع را ندارند. در حالی که ایران نقش مشورتی دارد اما ایران شناخت بهتری به غرب دارد و در ارائه و انتقال تجربیات خود موفق عمل کرده است.

آمرلی با مشاوره ایرانی‌ها آزاد شد و این نشان می‌دهد که ایران از یک توان بالایی در منطقه برخوردار است که آمریکایی‌ها آن توان را ندارند. به همین دلیل اگر قرار باشد که مسئله داعش حل شود نیاز به ایران در این زمینه وجود دارد. ایران انگیزه کامل دارد که به دولت عراق کمک کند و در حال حاضر هم در مقام مشورت به دولت عراق کمک می‌کند. آقای روحانی اعلام کردند که اگر عراق درخواست کند دولت ایران قطعا آن را بررسی خواهد کرد لذا تصور می‌شود ایران انگیزه کافی برای کمک به عراق را دارد و یقین هم دارد که داعش تهدیدی برای کل منطقه است. ایران باید تلاش کند که این گروه در منطقه از بین برود. از سویی امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان کمک‌های نظامی زیادی به داعش کرده است اما اتفاقی که در مورد داعش افتاد این بود که آنقدر داوطلب به این گروه اضافه شد که داعش در محدوده براندازی دولت سوریه دیگر جای ندارد بلکه در محدوده براندازی کل منطقه فعال است. امروز داعش در سوریه، عراق، کردستان و ... حضور دارد واین یعنی خارج شدن این بازیگر از دست بازی‌سازانش. آمریکا و عربستان در پیدایش داعش نقش داشتند اما داعش را در برابر دولت سوریه و به جهت تضعیف آن به وجود آوردند نه در برابر عربستان یا کردستان عراق. به همین دلیل زمانی که داعش از سقف تعیین شده خود خارج شد و چشم به سرزمین‌های اطراف دوخت و در مقابل منافع حامیانش قرار گرفت آمریکا و عربستان به مقابله با آن پرداختند. جبهه مقاومت به رهبری ایران هم یکی دیگر از بازیگران منطقه است که در جبهه بیداری اسلامی فعالند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین