|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۸۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
فیلم «خورشید» مجید مجیدی در روزی که محل اصلی جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت بیشتر تحت تاثیر مسابقه فوتبال پایتخت بود، سرانجام به اولین نمایش خود سینماهای مردمی رسید.

به گزارش ایسنا، پنجشنبه ۱۷ بهمن‌ماه، ششمین روز جشنواره در حالی به پایان رسید که مهم‌ترین حاشیه چند روز گذشته جشنواره با اکران در اولین سینمای مردمی به نوعی تعیین تکلیف شد. خورشید به کارگردانی مجید مجیدی عصر پنجشنبه در یکی از سینماهای مردمی به نمایش درآمد و علاوه بر اینکه در پردیس چهارسو برای هنرمندان و منتقدان هم با حضور عوامل ش نمایش داده شد، در چند سینمای دیگر هم به سانس فوق العاده رسید.

در این روز فهرست جدیدی از نتیجه شمارش آرای سینماهای مردمی اعلام شد و فعلا هشت فیلم درخت گردو، دوزیست، روز صفر، روز بلوا، مغز استخوان، شنای پروانه، آبادان یازده ۶۰ و خوب،بد،جلف ۲ با هم در رقابت هستند.

در میان اتفاقات کم حاشیه ششمین روز جشنواره می‌توان به ادامه انتقاد سهیل بیرقی، کارگردان فیلم «عامه پسند» اشاره کرده که در واکنش به لغو اکران فیلم در مشهد، عامه پسند را به صورت لایو به نمایش گذاشت.

 اما در پردیس سینمایی ملت یعنی سالن اصلی جشنواره که مختص برگزاری نشست‌های مطبوعاتی با حضور منتقدان و خبرنگاران است، روزی کم حاشیه سپری شد.

ابتدا با یک تغییر زمانی نیم ساعت نسبت به روزهای گذشته، فیلم «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی که اخیرا داور بخش نسلهای جشنواره برلین شده است، به نمایش درآمد. او در نشست مطبوعاتی فیلم خود از پخش فوتبال در سینمای مربوط به جشنواره انتقاد کرد و این انتقاد با پاسخ مدیر روابط عمومی جشنواره (مسعود نجفی) همراه بود که اگر در ساعت پخش فوتبال فیلمب در جدول نمایش وجود داشت سبب اعتراض سازنده آن اثر می شد، چون سالن با کمترین میزان مخاطب مواجه می شد.

 در این نشست باران کوثری هم در بحثی با یک خبرنگار تاکید کرد: هیچ کدام از دو فیلمش (عامه پسند و کشتارگاه» را در جشنواره به دلایل شخصی ندیده و فقط برای دفاع از فیلم‌هایش و اینکه میدان در مقابل آثاری که با سفارش و هزینه خاص ساخته می‌شوند خالی نباشد، حتماً در نشست‌ها شرکت می کند.

مانی حقیقی از بازیگران‌ غایب این فیلم در نشست مطبوعاتی بود.

اگر چه امینی با پخش فوتبال در سینما بویژه وسط جشنواره مخالف بود، اما تقریبا بسیاری از خبرنگاران و‌ منتقدان برای شروع مسابقه و تماشای آن بر پرده‌ سالنی که در چند روز گذشته روزانه دست‌کم سه فیلم در آن دیده بودند، لحظه شماری می‌کردند.
 
آنها در کنار تعدادی از هنرمندان که مشخص بود صرفا برای تماشای فوتبال به پردیس ملت آمده بودند، ساعتی را با شور و حالی متفاوت از روزهای گذشته و مقتضیات کاری خود پشت سر گذاشتند و با پرچم‌هایی که در دست داشتند برای هم کری‌خوانی کردند.

 با وجود اینکه مسابقه فوتبال بین تیمهای پرسپولیس و استقلال با تساوی به پایان رسید اما جو و هیجانش تا پایان شب در پردیس حاکم بود و ساعت‌های پایانی نسبتا خلوت پیش رفت.

در سانس سوم این روز هم فیلم «مردن در آب مطهر» نوید محمودی نمایش داده شد که چند روز گذشته انتقادهایی نسبت به این فیلم جدید برادران محمودی مبنی بر توهین و بد نشان دادن ایرانی‌ها منتشر شده بود.

این هجمه‌ها علیه فیلم سبب شد خیلی از حاضران با این تصور که ایرانی‌های بدذات و بدطینتی را در فیلم خواهند دید به سالن ها رفتند اما پس از پایان فیلم با وجود روند کندی که داشت، خیلی از تماشاگران از انتقادهای مطرح شده متعجب بودند. این جو غیرمنفی نسبت به فیلم در نشست مطبوعاتی هم وجود داشت و جز چند سوال، بیشتر موارد و حتی واکنش‌ها در دفاع از برادران محمودی و علیه ضد ایرانی خواندن فیلم بود.

در این نشست نوید محمودی که با صبوری و متانت به سوال‌ها و انتقادها پاسخ گفت، علی رغم میل باطنی‌اش به این موضوع هم اشاره کرد که خودش با وجود اینکه متولد افغانستان است، اما همسری ایرانی دارد و دخترش رونا ۹ ساله است اما هنوز شناسنامه ندارد و این هویت نداشتن برای او بسیار سخت است.

این درحالی است که طبق گفته محمودی، هویت قانونی داشتن فرزندان این خانواده‌ها پس از چند سال پیگیری میان نهادهای مختلف مثل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به اینجا رسیده که این بچه‌ها بتوانند شناسنامه بگیرند اما باید هویت قبلی آن‌ها (یعنی هویت افغانستانی) به گونه‌ای نفی شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین