|
|
امروز: پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
وی افزود: در این دوره هم آرامش برقرار است و هم فضای اعتماد در دانشگاه ها ایجاد شده به طوری که افراد احساس می کنند در مجموعه دانشگاه در حال ایفای نقش هستند.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف معاونت پژوهشی وزارت علوم این است که حداقل 30 درصد مجلات علمی کشور ظرف یک سال آینده بین المللی شوند.
 دکتر «وحید احمدی» عصر چهارشنبه در بازدید از غرفه ایرنا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: دانشگاه ها در دولت جدید تدبیر و امید یکی از بهترین دوره های خود را سپری می کنند.

وی افزود: در این دوره هم آرامش برقرار است و هم فضای اعتماد در دانشگاه ها ایجاد شده به طوری که افراد احساس می کنند در مجموعه دانشگاه در حال ایفای نقش هستند.
احمدی گفت: در این دوره اساتید با یک اعتماد و با حضور فعال کار می کنند و در فضای دانشجویی هم نه درگیری وجود دارد و نه مشکلاتی از قبیل باشگاه احزاب که تاکید وزارتخانه و تاکید دولت نیز این بوده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: وزارت علوم مانند وزارتخانه های عالی نیست زیرا بدنه عظیم دانشجو، استاد و قشر روشنفکر جامعه، قشر نقش ساز و تصمیم ساز مملکت را در بدنه خود دارد که می تواند به رشد علمی کشور کمک کند.

احمدی ابراز امیدواری کرد که اعضای مجلس به وزیر جدید پیشنهادی رییس جمهور اعتماد کند و به او رای دهد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد طرح های کلان ملی نیز گفت: گزارش های طرح های کلان ملی کاملا آماده شده است و کارگروه هایی که به این منظور تشکیل داده ایم مدل ارزیابی، سازوکار، بررسی طرح ها، نظام ارزیابی، تعریف پروژه، تخصیص اعتبار و غیره را آماده کرده اند.
احمدی گفت: مقدمات برای کارگروهی که باید با حضور وزرا تشکیل شود نیز آماده شده است اما با برخورد به موضوع تغییر وزیر و معرفی وزیر جدید تصور می کنم که این موضوع به جلسه بعدی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) واگذار شود.

احمدی در مورد مناطق ویژه علم و فناوری نیز گفت: کریدورها و یا مناطق ویژه علم و فناوری برای 4 استان اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد در کمیسیون دایمی شورای عالی عتف بررسی و تایید شده است وبرای استان بوشهر نیز در حال بررسی است.
وی افزود: اگر موضوع طرح های کلان ملی برای جلسه بعدی شورای عالی عتف آماده نشود در این صورت موضوع اصلی این جلسه تایید و تصویب مناطق ویژه علم و فناوری برای 5 استان یاد شده خواهد بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد نظارت بر بودجه در حوزه پژوهش و فناوری گفت: از کارهای اساسی که احتمال قریب به یقین از تحول های بزرگ در حوزه پژوهش و فناوری خواهد بود این است که نظام بودجه ریزی و ارزیابی پژوهش و فناوری را داریم.
وی افزود: برای این منظور کارگروهی تشکیل دادیم که براساس شاخص های موجود در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت می کند. این کارگروه های ناظر بر مجموعه ها، استانداردهای بین المللی و داخلی شاخص ها را درآورده اند که براساس آن ما اعتبارات پژوهشی تمامی پارک های علمی و فناوری را تنظیم کرده ایم که امیدواریم براساس آن با معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری به توافق برسیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد پژوهشگاه هایی که موازی کاری می کنند نیز گفت: از دستورات کاری که در شورای عالی عتف مطرح شده این است که پژوهشگاه ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی درخصوص پژوهشگاه هایی که در حوزه وزارت علوم قرار دارند گفت: گروه های ارزیابی را فرستاده ایم و در حال نهایی کردن کارگروهی هستیم تا پژوهشگاه هایی را که کارهای موازی انجام می دهند را در هم ادغام کنیم.

وی افزود: اما پژوهشگاه هایی که در حوزه دستگاه های اداری فعالیت می کنند کار کمی سخت است و با مقاومت شدیدی از بدنه وزارتخانه های مختلف روبه رو هستیم از اینرو گزارش ها باید در دبیرخانه شورای عالی عتف و در کمیسیون مربوطه ارزیابی شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد مجلات علمی کشور نیز گفت: مهمترین کار ما بالا بردن کیفیت مجلات علمی است که با حمایت های اعلام شده سیاست ما این است که مجلات علمی ما به مجلات بین المللی تبدیل شوند یعنی صرفا مجلات داخلی نداشته باشیم بلکه هم بین المللی شوند و هم ISI.

احمدی افزود: ما اکنون مجلات علمی زیادی داریم اما درصد بسیار کمی از آنها ISI هستند بنابراین سیاست ما این است که حمایت خاصی را از مجلاتی که به سمت بین المللی شدن می روند داشته باشیم و از مدیریت مربوطه نیز خواسته ایم که حمایت خاصی از این مجلات داشته باشند.
وی افزود: هدف ما این است که حداقل 30 درصد مجلات علمی کشور ظرف یک سال آینده بین المللی شوند.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین